(Iaitu) orang yang khusyuk dalam solatnya.
{Petikan
dari Surah Al-Mukminun[Orang Beriman]
(Ayat 1-2)}
1. Apakah maksud khusyuk?. Solat yang khusyuk tercapai apabila
hati, fikiran, perasaan dan seluruh pancaindera tunduk patuh kepada Allah
sepanjang waktu mengerjakan solat. Solat tidak akan berkesan dan mendapat
pahala tanpa khusyuk. Mengikut Imam Al-Hakim dan Tirmizi, pada suatu ketika Rasulullah
ternampak seorang lelaki menyapu janggutnya ketika solat maka baginda pun
bersabda, “Jika khusyuk hati lelaki ini akan tenanglah anggota badannya.”
Berkata Imam Al-Alusi, “Khusyuk ialah merendahkan diri dengan perasaan takut di
samping tenang anggota badan.” Ibn Jarir meriwayatkan bahawa sahabat Abdullah
ibn Abbas berkata, “Mereka yang khusyuk ialah mereka yang takut lagi tenang.”
Sahabat Ali bin Abi Talib berkata, “(Khusyuk) tempatnya ialah di hati.” Imam
Hasan Al-Basri pula berkata, “Tempat bagi khusyuk ialah di hati dan kemudiannya
ia mempengaruhi dan mengawal pandangan mata serta menenangkan anggota badan.”
Pandangan yang agak merangkumi tentang khusyuk ialah pandangan sahabat Abu
Darda’. Beliau berkata, “(Khusyuk) ialah pengagungan terhadap Tuhan, keikhlasan
dalam perkataan, kesempurnaan dalam keyakinan, memberikan sepenuh perhatian dan
tidak berpaling ke kiri dan kanan kerana ia adalah dari syaitan.” Kesemua
pendapat ini disebutkan dalam Al-Asas fit Tafsir oleh Said Hawa.
2. Sudah menjadi kelaziman bagi kebanyakan orang, gangguan iblis
untuk merosakkan solat kita akan datang sebaik sahaja kita mengangkat
takbiratiul ihram. Sebaik sahaja angkat
takbir pelbagai perkara akan menerjah dalam dalam fikiran untuk menggangu
ksyusuk slat kita.
3. In sya Allah bagi kesempatan ini kita akan sama sama ikuti
apakah petua atau formula untuk membantu menambahkan kekhyusukan dalam solat.
3.1. Berusaha
memahami apa yang dibaca:
Oleh
kerana semua bacaan dalam solat adalah
Bahasa Arab maka bagi orang yang tidak tahu berbahasa Arab amat digalakkan
mempelajari dan memahami maksud/pengertian setiap bacaan rukun qauli/perbuatan
dalam solat. Paling kurang pun memahami bacaan wajib dalam solat, iaitu fatihah
dan tahiyat.
MAKSUD BACAAN TAKBIRATUL IHRAM:
"Allah Yang Maha Besar"
MAKSUD BACAAN DOA IFTITAH:
"Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam".
MAKSUD BACAAN FATIHAH:
"Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat".
MASUD BACAAN KETIKA RUKUK:
MAKSUD BACAAN KETIKA BANGKIT DARI RUKUK (I'TIDAL):
MASUD BACAAN KETIKA SUJUD:
MAKSUD BACAAN KETIKA DUDUK ANTARA DUA SUJUD:
MAKSUD BACAAN TAHIYAT AWAL:
MAKSUD BACAAN TAKBIRATUL IHRAM:
"Allah Yang Maha Besar"
MAKSUD BACAAN DOA IFTITAH:
"Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang. Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam".
MAKSUD BACAAN FATIHAH:
"Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat".
MASUD BACAAN KETIKA RUKUK:
"Maha suci Tuhan yang maha
agong dengan sifat kepujiannya."
MAKSUD BACAAN KETIKA BANGKIT DARI RUKUK (I'TIDAL):
"Sesungguhnya Allah maha
mendengar sesiapa yang memujinya"
MASUD BACAAN KETIKA SUJUD:
"Maha suci Tuhan yang maha
tinggi dengan sifat kepujiannya"
MAKSUD BACAAN KETIKA DUDUK ANTARA DUA SUJUD:
"Ya Tuhanku ampunilah aku,
rahmatilah aku, perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berikalah aku rezeki,
pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
MAKSUD BACAAN TAHIYAT AWAL:
"Segala penghormatan yang
berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba
Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku
naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami, selawatkanlah
ke atas Nabi Muhammad".
MAKSUD BACAAN TAHIYAT AKHIR:
"Segala penghormatan yang
berkat solat yang baik adalah untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba
Allah yang soleh. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku
naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya Tuhan kami,
selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya. Sebagaimana Engkau
selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas
Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan
atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi
Maha Agung."
MAKSUD BACAAN KETIKA MEMBERI SALAM:
MAKSUD BACAAN KETIKA MEMBERI SALAM:
"Salam sejahtera ke atas kamu
dan rahmat Allah serta keberkatanNya"
MAKSUD BACAAN DOA QUNUT SUBUH:
"Ya Allah, berilah aku petunjuk
sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku
sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan. Pimpinlah aku
sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin. Berkatilah hendaknya untukku
apa-pa yang telah Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala
kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang
menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain
daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya
Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam
puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan
bertaubat kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan
sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya. Salam Sejahtera ke atas
kamu berserta rahmat Allah".
3.2. Memusatkan/fokuskan fikiran:
Perkara
kedua ialah pemusatan fikiran, iaitu menghindarkan gangguan hal-hal dunia,
sehingga fikiran, perbuatan dan ucapan kita hendaklah seiring yakni terfokus
sepenuhnya kepada makna bacaan dan perbuatan dalam solat. Ada kemungkinan kita
telah memahami maksud bacaan, tetapi oleh kerana tidak fokus, seseorang yang
membacanya hanya umpama orang mengigau dalam tidur.
3.3. Membesarkan Allah (Rasa ‘Haibah’):
Perlu
diingat, pemusatan fikiran bukan ditujukan kepada bacaan itu sahaja tetapi pada
makna di sebalik bacaan itu. Ertinya, tumpuan bukan hanya pada huruf dan ayat
serta sebutan, tetapi pada makna dan tafsirannya. Apabila orang yang kenal
Allah mengucapkan kalimah “Allahuakbar” maka sebenarnya dia bukan sahaja tahu
maknanya (Allah Maha Besar) malah hatinya turut merasai betapa hebatnya kuasa
Allah yang telah mencipta dirinya, alam semesta, segala makhluk malah alam
akhirat serta syurga dan neraka.
Jika
mengadap seorang raja pun kita tunduk dan hormat kepadanya inikan pula kita
sedang berhadapan dengan Allah, tuhan semesta alam. Tuhan yang tidak ada
makhluk yang lebih mulia dan besar dariNya.
3.4. Kagum dan takut akan keagungan dan
kebesaran Allah (Rasa Khauf)
Hasil
daripada merasai kebesaran Allah, maka timbul pula rasa takut dan kagum kepadaNya.
Rasa takut dan kagum kepada Allah ini tidak sama dengan rasa takut dan kagum
kepada perkara-perkara lain. Kita takut kepada harimau kerana keganasannya,
tetapi kita takut kepada Allah kerana kehebatanNya. Takut kepada harimau, kita
lari menjauhinya tetapi takut akan Allah kita datang menghampiriNya. Rasa takut
akan timbul apabila seseorang gerun kepada kemurkaan Allah dan NerakaNya. Rasa
takut ini diterjemahkan dalam solat dengan perbuatan berdiri dengan tegak,
menundukkan kepala, mata melihat ke tempat sujud (tidak berani mendongak),
rukuk serta sujud.
3.5. Rasa Mengharap Kepada Allah (Rasa Raja’)
Apakah
maksud perasaan mengharap?. Ia membawa maksud pengharapan seorang hamba untuk
mendapat keampunan, rahmat, kasih sayang dan akhirnya syurga Allah di negeri
akhirat nanti. Jika rasa takut sahaja dibiarkan menguasai jiwa, dibimbangi akan
timbul sangka buruk dan jahat terhadap
Allah. Sedangkan sebenarnya Allah lebih suka mengampunkan dosa berbanding
menyeksa hambaNya yang berdosa. Oleh sebab itu, ulama berpesan dalam keadaan
biasa seseorang hendaklah tahu mengimbangkan rasa takut dan harapnya umpama dua sayap pada
burung yang membolehkannya terbang dengan stabil dan selamat. Jangan terlalu
takut, nanti timbul sangka buruk kepada Allah. Jangan terlalu berharap, nanti
terjadi sikap sambil lewa terhadap perintah Allah. Rasa harap dalam solat ini
adalah menerusi penghayatan ketika bacaan surah al-Fatihah (mengharapkan jalan
yang lurus), bacaan qunut (mengharapkan hidayah, kesihatan dan lain-lain) dan
bacaan ketika duduk diantara dua sujud (mengharap keampunan, belas kasihan,
ditinggikan darjat dan lain-lain). Manakala melalui perbuatan duduk dalam
tahiyat awal dan akhir, sujud serta rukuk semuanya melambangkan rasa pengharapan seorang
hamba yang sedang meminta-minta dan merayu-rayu kepada Allah.
3.6. Rasa malu dan hina diri (Rasa Haya’)
Apabila
ada rasa berdosa kepada Allah maka barulah timbul rasa malu. Cara untuk
menimbulkan rasa berdosa ialah dengan mengingati kembali semua dosa dosa yang
telah dilakukan terhadap Allah selama ini. Sewaktu sujud, kita meletakkan
kepala, dahi dan muka yang sentiasa berada “di atas” (sentiasa dihormati) ke
tempat yang paling bawah (tempat sujud). Manakala dubur yang sentiasa
disorokkan dibawah, ketika sujud telah dijongketkan ke atas sebagai cara
menghilangkan kesombongan dan kebesaran diri.
3.7. Solat terakhir
Anggaplah bahawa solat kita itu adalah solat terkahir kerana selepas itu kita tidak perlu bersolat lagi kerana kita akan dimatikan oleh Allah SWT. Justeru kita kenalah menjaga kualiti solat supaya ia menjadi solat yang paling baik terutama dari segi khusyuknya.
3.7. Solat terakhir
Anggaplah bahawa solat kita itu adalah solat terkahir kerana selepas itu kita tidak perlu bersolat lagi kerana kita akan dimatikan oleh Allah SWT. Justeru kita kenalah menjaga kualiti solat supaya ia menjadi solat yang paling baik terutama dari segi khusyuknya.
3.8. Memakai Pakaian Yang Paling Selesa Dan
Paling Cantik Ketika Solat:
Pakaian
juga boleh menyumbang kepada tahap kekhusyukan dalam solat. Sebolehnya pilihlah
pakaian yang paling selesa, suci dan khas untuk solat. Pilih pakaian yang diperbuat daripada material yang paling
baik, yang tidak membuatkan kita berpeluh apabila panas, tidak longgar atau
ketat sehingga mengganggu pergerakan solat. Dan juga pilihlah yang paling
cantik, sempurna dan dikhaskan untuk solat. Kerana solat kita adalah untuk
menghadap Allah, Raja yang paling Agung dan Allah sangat sukakan kecantikan. Innallah
jamil, wa yuhibbu jamal (Allah itu cantik dan sukakan kecantikan). Walau bagaimanapun
elakkan pakaian yang terlalu mahal dan mewah bagi mengelakkan timbulnya sifat riak,
ujub mahu menunjuk nunjuk kepada orang lain.
4. Penutup: Solat yang khusyuk boleh mendidik hati kita menjadi
orang yang lebih bertaqwa kepada Allah. Sebenarnya ada perbezaan antara solat
yang khusyuk dan solat yang sah. Solat yang khusyuk sudah semestinya sah.
Tetapi solat yang sah belum tentu lagi khusyuk. Solat yang khusyuk ialah solat
yang berjaya menyentuh dan mendidik hati, akal dan nafsu manusia.
Sebahagian kandungan dipetik
dari blog : https://akuislam.com/
“Hidup ini tumpang
menumpang...disitulah lahirnya syukur kita kepada Allah. Pada sepinggan nasi
yang kita makan, disitu ada nasi yang diusahakan oleh petani, ada ikan yang
dicari oleh nelayan, ada ayam yang dipelihara oleh penternak. Betapa banyaknya
pihak yang bekerja untuk memberikan sepinggan nasi kepada kita. Alangkah
kerdilnya kita dibumi Allah SWT. Maka siapakah kita untuk menolak agama
Allah?” = Mutiara Kata Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
No comments:
Post a Comment