Monday, 10 April 2017

MENYINGKAP RAHSIA ALAM SEMESTA DALAM AL-QURAN (BAHAGIAN 1)



“Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran adalah benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?”. {Petikan dari surah Fussilat[Yang Dijelaskan](41:53)}.

1.    Islam melarang umatnya untuk cuba mencari dan melihat Allah SWT.  Ini kerana sesungguhnya manusia itu sangat lemah serta kerdil dan tidak akan sama sekali mampu untuk melihat Allah, pencipta alam semesta ini. Apa yang diajar oleh Islam ialah untuk manusia sentiasa melihat ciptaan Allah dan berfikir akan kehebatan penciptaan tersebut yang tidak akan sama sekali mampu dibuat oleh mana-mana manusia di atas muka bumi ini.  Sesuai dengan firman Allah SWT di atas, tanda-tanda kebesaran, keagungan, kemuliaan, kebijaksanaan, kehebatan dan kekuasaan Allah itu ada di merata tempat di dunia untuk difikir dan dinilai oleh manusia yang ingin mencari jawapannya. 
         
2.   Untuk posting kali ini kita akan sama-sama menyingkap rahsia alam semesta ciptaan Allah SWT seperti yang telah Allah rakamkan dalam qalamnya, Al-Quranul Qarim yang telah diturunkan kepada rasulnya Nabi Muhammad SAW lebih 1,400 tahun yang lalu. Tatkala Al-Quran diturunkan, manusia belum memiliki teknologi dan ilmu pengetahuan tentang kosmologi.  Namun Al-Quran telahpun berbicara tentang ilmu kosmologi dengan sangat terperinci dan tepat sehingga ia diiktiraf oleh saintis moden hari ini bahawa faktanya dalam Al-Quran adalah benar dan selari dengan penemuan sains moden hari ini.  Ini membuktikan bahawa Al-Quran itu diturunkan dari tuhan yang mencipta alam semesta itu sendiri.  Apakah rahsia penciptaan alam semesta di dalam Al-Quran?.

          2.1.  ORBIT - TEMPAT PEREDARAN BINTANG-BINTANG



2.1.1. Pengertian orbit secara mudah ialah jalan atau laluan yang dilalui/diikuti oleh bintang dan cakerawalan lain dalam masa peredaran/pergerakannya di angkasa raya.

2.1.2. Berkaitan dengan orbit ini Allah SWT telah berfirman dalam surah AlWaqiah[Hari Kiamat](56:75) yang berbunyi:



“Maka aku bersumpah dengan tempat peredaran bintang-bintang.”

          (56:76)


"Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalau kamu mengetahuinya."

2.1.3.  Bintang-bintang adalah  salah satu ciptaan Allah SWT yang amat indah yang bertaburan di angkasa raya. Ia ibarat  gumpalan gas yang terbakar, bersinar dan menyala dengan zatnya sendiri. Bintang-bintang telah menyalakan sinarnya jutaan tahun lamanya  tanpa padam walaupun berlakunya proses reaksi nuklear yang dikenali dengan nama proses sublimasi nuklear.

2.1.4. Kenapa Allah bersumpah dengan tempat-tempat beredarnya bintang (orbit) tetapi bukan bersumpah dengan bintang itu sendiri?.  Ini kerana orang-orang arab jahiliah pada zaman Rasulullah SAW mengenal sumpah dengan tempat beredarnya bintang-bintang. Mereka percaya tempat beredarnya bintang-bintang itu adalah sesuatu yg maha agung, maka layak bagi mereka untuk bersumpah dengannya memandangkan jauhnya tempat beredarnya bintang tersebut dari manusia.  Sesungguhnya memang benar tempat beredarnya bintang-bintang iaitu orbit adalah suatu ciptaan Allah SWT yang sangat mengkagumkan bagi manusia. Jarak yang terbentang antara manusia dengan matahari adalah sekitar 150 juta km. 

Sumber: “Cahaya di Atas Cahaya, Menyingkap Rahsia Alam Menurut Al-Quran dan Sains”. Oleh Prof. Dr. Zagl'ul Al-Najj'ar.

2.2.  KEJADIAN SIANG MALAM

 
2.2.1. Rahsia berlakunya siang dan malam yang silih berganti telahpun dijelaskan oleh penciptanya, Allah SWT dalam surah Al-A’raf[Tempat Tinggi](7:54) yang berbunyi:



“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam”.

2.2.2. Ini ialah ayat yang mengesahkan tentang proses penggantian malam kepada siang dan siang kepada malam. Ia adalah proses putaran bumi pada paksinya dihadapan matahari. Jika bumi tidak berputar pada paksinya dihadapan matahari maka tidak akan ada proses penggantian siang dan malam sebagaimana yang terjadi dalam kehidupan manusia hingga hari ini.

Sumber: “Cahaya di Atas Cahaya, Menyingkap Rahsia Alam Menurut Al-Quran dan Sains”. Oleh Prof. Dr. Zagl'ul Al-Najj'ar.

2.3. BUMI DAN OBJEK-OBJEK DI LANGIT

 

2.3.1. Seorang pakar astronomi Poland bernama Nicolaus Copernicus telah mengutarakan teori  yang dikenali teori helio sentrik. Dalam buku beliau yang diterbitkan pada tahun 1543 berjudul “De revolutionibus orbium coelestium (On the revilutions of the Heavenly Spheres)”, beliau berpendapat matahari berada dalam keadaan tidak bergerak (statik) di tengah-tengah angkasa manakala objek-objek lain di angkasa raya berpusing mengelilinginya. Perkara ini telah dilaporkan dalam Stanford Encyclopedia of Philosophy di http://plato.stanford.edu/entries/copernicus.

2.3.2. Sebaliknya Al-Quran menegaskan bumi dan matahari berputar dan tidak statik kedudukannya. Fakta ini telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam surah Al-Anbiya[Para Nabi](21:33) yang berbunyi:



“Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas)”.

2.3.3. Perkataan yasbahuun bermaksud berenang. Perkataan berenang pada asalnya berkaitan dengan perbuatan seseorang yang bergerak dalam air melalui pergerakan anggota badannya. Begitulah kiasannya dengan matahari dan bulan. Kedua-duanya bergerak sendiri di angkasa. Ringkasnya, matahari dan bulan tidak statik. Tambahan dari itu, oleh sebab perkataan falak digunakan, dan falak bermaksud bulat seperti sfera, ayat ini menunjukkan matahari dan bulan bergerak dalam bulatan. 

2.3.4. Dalam tafsir Al-Quran Al-Azim, Imam Ibn Kathir menukilkan pandangan sahabat Abdullah bin Abbas yang mengatakan malam dan siang, matahari dan bulan beredar dalam bulatan sebagaimana beredarnya rahat ketika menggulung benang. Mengikut Kamus Dewan, rahat ialah alat bulat seumpama roda yang digunakan bagi menggulung benang. Pentafsiran ini menunjukkan para sahabat di zaman Rasulullah sudah berpegang dengan pendapat matahari dan bulan berputar dalam bulatan di atas paksinya sendiri.

2.3.5. Sheikh Said Hawa di dalam kitab al-Asas fi al-tafsir menjelaskan perkataan yasbahuun adalah perkataan perbuatan (verb) yang digunakan bagi objek yang berjumlah lebih daripada dua. Dalam ayat di atas, jumlah objek yang Allah nyatakan hanya dua, iaitu matahari dan bulan. Persoalannya di manakah objek yang ketiga?.  Malam dan siang pula bukannya objek.  Ia adalah fenomena yang berlaku di atas bumi. Oleh sebab putaran malam dan siang berlaku di atas bumi, maka objek ketiga yang dimaksudkan dalam ayat ini adalah bumi. Selain itu Allah mengatakan malam dan siang berputar (yasbahuun), menunjukkan bumi berputar dan hasil daripada putaran bumi di atas paksinya, maka lahirlah fenomena siang dan malam.

2.3.6. Fakta-fakta di dalam AlQuran ini membuktikan bahawa Al-Quran adalah  sebuah kitab yang membicarakan perkara saintifik kerana ia adalah selaras dengan penemuan sains moden kini.

Sumber: Quran Saintifik karangan Dr. Danial Zainal Abidin

2.4. ANTARA SINAR & CAHAYA

 

2.4.1. Pada masa lampau ilmu metafizik tidak dapat membezakan di antara sinar dan cahaya. Manusia percaya bulan  mengeluarkan cahayanya sendiri seperti juga matahari. Namun konsep sains tentang dua perkara ini telah dijelaskan dalam Al Quran. Al-Quran menggambarkan matahari sebagai sinar dan bulan pula sebagai cahaya.  Firman Allah SWT tentang perkara ini terdapat dalam surah Yunus(10:5) yang berbunyi:




“Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatNya (tanda-tanda kebesaranNya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikanNya)”.

2.4.2. Sinar adalah sesuatu yang terpancar dari benda yang terbakar dan bercahaya manakala sinar pula adalah pancaran cahaya yang terkena pada benda yang gelap dan sinar tersebut akan memancar. 

2.4.3. Firman-firman lain dari Allah SWT tentang matahari dan bulan ini terdapat dalam surah-surah berikut:


“Maha suci Allah yang telah menjadikan di langit, tempat-tempat peredaran bintang dan menjadikan padanya matahari serta bulan yang menerangi”. {Petikan dari surah Al-Furqan[Pembeza](25:61)}.



“Dan Kami telah mengadakan matahari menjadi lampu yang terang-benderang cahayanya.”  {Petikan dari surah Naba’[Berita Besar](78:13)}


"Dan Dia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari sebagai lampu (yang terang-benderang)”.{Petikan dari surah Nuh (71:16)}.

2.4.4. Di dalam Hans Wehr: A Dictionary Of Modern Written Arabic, siraj diertikan sebagai lamp, light yang bermaksud pelita atau lampu. Makna wahaaja pula adalah burn, blaze, flame yang bermaksud membakar, menyala atau berapi. Dengan maksud itu, matahari adalah siraaj dan siraajan wahaaja yang mengeluarkan cahaya sendiri melalui proses tertentu yang berlaku di dalamnya.

2.4.5. Nur diertikan sebagai brightness, gleam, glow yang bermaksud bercahaya, menyilau. Muniir pula diertikan sebagai luminous, radiant, shining yang bermaksud bercahaya, bersinar. Dengan maksud itu bulan adalah nuur dan muniir yang tidak mengeluarkan cahaya sendiri sebaliknya ia mamantulkan cahaya matahari yang menimpanya.

2.4.6. Ayat-ayat di atas menjelaskan mengenai perbezaan antara matahari dan bulan dalam konteks cahaya yang dikeluarkan oleh  kedua-duanya. Mengikut Al-Quran, matahari membakar dan dengan itu mengeluarkan cahaya sedangkan bulan hanya bersinar iaitu menerima dan memantulkan cahaya dari matahari. Kiasannya adalah seperti lampu dan cermin. Lampu mengeluarkan cahaya sedangkan cermin hanya memantulkan cahaya.

2.4.7. Kenyataan ini adalah selari dengan penemuan sains moden hari ini yang mendapati matahari adalah sebuah bintang sedangkan bulan adalah satelit. Seperti bintang-bintang yang lain, kestabilan matahari dan sinaran cahaya yang keluar darinya bergantung kepada tenaga yang mampu dihasilkannya.

2.4.8. Perbezaan jelas antara sinar dan cahaya sudah diterangkan oleh Allah SWT lebih 1,400 tahun lalu  dalam Al-Quran yang menjadi penegas bahawa Al-Quran itu datangnya dari tuhan yang mencipta matahari dan bulan.

Sumber: Quran Saintifik karangan Dr. Danial Zainal Abidin

2.5. BINTANG-BINTANG SEBAGAI PETUNJUK

2.5.1. Dalam surah Fussilat[Yang Dijelaskan](41:11), Allah SWT berfirman yang berbunyi:



“Kemudian Ia menunjukkan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit sedang langit itu masih berupa asap; lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi: "Turutlah kamu berdua akan perintahKu, sama ada dengan sukarela atau dengan paksa!" Keduanya menjawab: "Kami berdua sedia menurut - patuh dengan sukarela"

2.5.2 Sains moden hari ini membuktikan bahawa gumpalan asap ini mengandungi gas-gas hidrogen dan helium. Selepas berlalu masa jutaan tahun selepas kejadian Big Bang, gas-gas ini menjadi semakin padat sehingga akhirnya melahirkan bintang-bintang dan galaksi. Perkara ini disebutkan di dalam The Vindication of the Big Bang: Breakthroughs and Bariers (Parker Barry R.,Plennum Press, New York,1993).

2.5.3. Bintang-bintang adalah objek besar di angkasa raya dan jumlahnya tersangat banyak sekali. Di galaksi Bimaksakti sahaja jumlahnya adalah dianggarkan antara 200 - 400 bilion. CNN.com bertarikh Julai 2003 melaporkan jumlah bintang di langit melebihi 70 sextilion (7 diikuti dengan 22 kosong). Jumlah ini bermaksud, sekiranya dihitung pasir-pasir di semua pantai di dunia, jumlah bintang di langit adalah 10 kali ganda lebih banyak dari jumlah itu.

2.5.4. Di dalam Al-Quran terdapat lebih kurang 13 firman Allah SWT tentang  bintang-bintang. Perkataan yang digunakan dalam Al-Quran adalah najmu (satu bintang) dan nujuum (banyak bintang). Sebagai contoh dalam surah Al-A'raaf [Tempat Tinggi](7:54), Allah berfirman yang berbunyi:


“Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Ia bersemayam di atas Arasy; Ia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Ia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam”.

2.5.5. Antara faedah yang manusia perolehi daripada bintang-bintang di langit ini adalah ia menjadi petunjuk jalan (sama ada arah utara, selatan, timur dan barat), terutamanya bagi para pengembara. Perkara ini telah Allah SWT firmankan dalam surah An-Nahl[Lebah](16:16) yang berbunyi:


“Dan (Dia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan, dan dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah yang hendak dituju”.





Sumber: Quran Saintifik, Meneroka Kecemerlangan Quran Daripada Teropong Sains karangan Dr. Danial Zainal Abidin 

“Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu pula bertambah bila dibelanjakan.” ~~ Mutiara Kata Saidina Ali bin Abi Talib

Sebahagian kandungan dipetik dari Iffah-muhsin.blogspot.my

No comments:

Post a Comment