1. Al-Quran mengandungi 30 juzuk dan 114 surah. Tiap surah dimulakan dengan bacaan
“Bismillahirrahmanirrahim” yang bermaksud "Dengan Nama Allah Yang Amat Pemurah Lagi Amat Penyayang". Ia adalah pernyataan dua sifat Allah SWT, iaitu Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Oleh
itu sepatutnya Al-Quran mempunyai 114 Bismillah. Tetapi surah At-Taubah (Pengampunan), surah
kesembilan dalam Al-Quran tidak dimulai dengan bacaan Bismillah. Walaupun surah tersebut tanpa
Bismillah, namun bilangan Bismillah
dalam Al-Quran tetap 114. Ini
kerana satu lagi Bismillah berada dalam ayat ke 30, surah ke 27, iaitu surah Al-Naml
(Semut). Dalam ayat tersebut Allah SWT berfirman yang berbunyi:
"Sesungguhnya (surat) itu daripada Sulaiman yang isinya: “Dengan nama
Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”.
2. Persoalan yang mungkin bermain dalam fikiran kita ialah kenapa
surah At-Taubah tidak dimulai dengan Bismillah. Ada beberapa pendapat dikalangan
ulama tentang perkara ini. Adapun pendapat yang paling kuat adalah pendapat dari
Ali bin Abu Thalib radhiyallahu ‘anhu. Beliau menjelaskan,
“Bismillahirrahmanirrahim adalah suatu kalimah yang menggambarkan kedamaian,
sedangkan surat At-Taubah diturunkan tanpa kedamaian. Bismillah menggambarkan
keamanan dan kasih sayang Allah SWT manakala At-Taubah pula menyebutkan tentang
permusuhan Allah dan RasulNya kepada orang musyrikin dan orang munafik. Surah
At-Taubah diturunkan dengan menyatakan pemutusan ikatan dan perjanjian antara
kaum muslimin dan kaum musyrikin kecuali beberapa perjanjian yang menyebutkan
batas waktu tertentu. Itupun dengan syarat tidak dikhianati dan tidak dirosakkan
oleh kaum musyrikin.
3. 113 surah dalam Al-Quran dimulai dengan bacaan Bismillahirrahmanirrahim.
Bismillah mengungkapkan dua sifat Allah,
iaitu Ar Rahman dan Ar Rahim. Kalimah ini
adalah jaminan kedamaian dan
ketenteraman bagi setiap orang. Ar-Rahman adalah sifat pemurah Allah yang
memberikan nikmat di dunia kepada seluruh manusia tanpa mengira apakah agama
mereka. Ar-Rahim pula adalah sifat Allah yang memberikan kasih sayang di
akhirat nanti khusus bagi kaum muslimin sahaja. Kedua-dua sifat tersebut
menggambarkan rahmat yang berupa kedamaian dan kasih sayang dari Allah SWT.
Sedangkan surah At-Taubah memerintahkan umat Islam agar memerangi kaum
musyirikin yang telah melanggar perjanjian dan mengkhianati umat Islam.
4. Sebelum turunnya surah At-Taubah itu kaum musyrikin berusaha
untuk merosakkan perjanjian damai dengan kaum muslimin dengan cara bekerja sama
dengan kaum Yahudi, sehingga tidak ada lagi ikatan perjanjian dan jaminan dari
kaum muslimin terhadap mereka. Tidak ada lagi tanggung jawab moral bagi orang
Islam untuk menjamin perdamaian dengan mereka. Allah SWT dengan jelas membuat
penegasan dalam firmanNya dalam surah At-Taubah[Pengampunan](9:1)
yang berbunyi:
“(Ini
adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) dari Allah dan RasulNya
terhadap kaum kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka).”
“Orang yang putus
hubungan dengan Allah ibarat wau yang
putus tali. Walaupun wau yang putus tali mungkin nampak hebat, ke kiri dan ke
kanan dan terbang tinggi di tiup angin, namun itu tidak lama kerana ia akan
jatuh juga. Berbanding dengan wau yang
bertali, ia terkawal dengan tali yang mengikatnya. Begitulah
juga bandingan manusia yang putus hubungan dengan Allah dengan manusia
yang terikat dengan Allah.” ~~ Mutiara Kata Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz
bin Nik Mat
Sebahagian kandungan dipetik dari blog bersamadakwah.net. Ia dikatakan diambil dari fatwa Syeikh Dr. Yusuf Qardhawi dalam Fatawa Mu’ashirah (Fatwa-Fatwa Kontemporeri).
Sebahagian kandungan dipetik dari blog bersamadakwah.net. Ia dikatakan diambil dari fatwa Syeikh Dr. Yusuf Qardhawi dalam Fatawa Mu’ashirah (Fatwa-Fatwa Kontemporeri).
No comments:
Post a Comment