Sunday 20 August 2017

KENAPA SURAH AT-TAUBAH TIDAK DIMULAI DENGAN BISMILLAH

1.  Al-Quran mengandungi 30 juzuk dan 114 surah.  Tiap surah dimulakan dengan bacaan “Bismillahirrahmanirrahim” yang bermaksud "Dengan Nama Allah Yang Amat Pemurah Lagi Amat Penyayang".  Ia adalah pernyataan dua sifat Allah SWT, iaitu Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Oleh itu sepatutnya Al-Quran mempunyai 114 Bismillah.  Tetapi surah At-Taubah (Pengampunan), surah kesembilan dalam Al-Quran tidak dimulai dengan bacaan Bismillah. Walaupun surah tersebut tanpa Bismillah, namun bilangan Bismillah  dalam Al-Quran tetap 114.  Ini kerana satu lagi Bismillah berada dalam ayat ke 30, surah ke 27, iaitu surah Al-Naml (Semut). Dalam ayat tersebut Allah SWT berfirman yang berbunyi:


"Sesungguhnya (surat) itu daripada Sulaiman yang isinya: “Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”.

2.    Persoalan yang mungkin bermain dalam fikiran kita ialah kenapa surah At-Taubah tidak dimulai dengan Bismillah. Ada beberapa pendapat dikalangan ulama tentang perkara ini. Adapun pendapat yang paling kuat adalah pendapat dari Ali bin Abu Thalib radhiyallahu ‘anhu. Beliau menjelaskan, “Bismillahirrahmanirrahim adalah suatu kalimah yang menggambarkan kedamaian, sedangkan surat At-Taubah diturunkan tanpa kedamaian. Bismillah menggambarkan keamanan dan kasih sayang Allah SWT manakala At-Taubah pula menyebutkan tentang permusuhan Allah dan RasulNya kepada orang musyrikin dan orang munafik. Surah At-Taubah diturunkan dengan menyatakan pemutusan ikatan dan perjanjian antara kaum muslimin dan kaum musyrikin kecuali beberapa perjanjian yang menyebutkan batas waktu tertentu. Itupun dengan syarat tidak dikhianati dan tidak dirosakkan oleh kaum musyrikin.

3. 113 surah dalam Al-Quran dimulai dengan bacaan Bismillahirrahmanirrahim. Bismillah mengungkapkan  dua sifat Allah, iaitu  Ar Rahman dan Ar Rahim. Kalimah ini adalah  jaminan kedamaian dan ketenteraman bagi setiap orang. Ar-Rahman adalah sifat pemurah Allah yang memberikan nikmat di dunia kepada seluruh manusia tanpa mengira apakah agama mereka. Ar-Rahim pula adalah sifat Allah yang memberikan kasih sayang di akhirat nanti khusus bagi kaum muslimin sahaja. Kedua-dua sifat tersebut menggambarkan rahmat yang berupa kedamaian dan kasih sayang dari Allah SWT. Sedangkan surah At-Taubah memerintahkan umat Islam agar memerangi kaum musyirikin yang telah melanggar perjanjian dan mengkhianati umat Islam.

4.    Sebelum turunnya surah At-Taubah itu kaum musyrikin berusaha untuk merosakkan perjanjian damai dengan kaum muslimin dengan cara bekerja sama dengan kaum Yahudi, sehingga tidak ada lagi ikatan perjanjian dan jaminan dari kaum muslimin terhadap mereka. Tidak ada lagi tanggung jawab moral bagi orang Islam untuk menjamin perdamaian dengan mereka. Allah SWT dengan jelas membuat penegasan dalam firmanNya dalam surah At-Taubah[Pengampunan](9:1) yang berbunyi:


“(Ini adalah) pemutusan tanggungjawab (pembatalan perjanjian) dari Allah dan RasulNya terhadap kaum kafir musyrik yang kamu mengikat perjanjian setia (dengan mereka).”

“Orang yang putus hubungan dengan Allah ibarat  wau yang putus tali. Walaupun wau yang putus tali mungkin nampak hebat, ke kiri dan ke kanan dan terbang tinggi di tiup angin, namun itu tidak lama kerana ia akan jatuh juga.  Berbanding dengan wau yang bertali, ia terkawal dengan tali yang mengikatnya.  Begitulah  juga bandingan manusia yang putus hubungan dengan Allah dengan manusia yang terikat dengan Allah.” ~~ Mutiara Kata Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

Sebahagian kandungan dipetik dari blog bersamadakwah.net. Ia dikatakan diambil dari fatwa Syeikh Dr. Yusuf Qardhawi dalam Fatawa Mu’ashirah (Fatwa-Fatwa Kontemporeri).

No comments:

Post a Comment