Sunday 24 May 2020

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA EIDUL FITRI 2020 (1441 H)





“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.” {Petikan dari surah Al-Baqarah[Lembu Betina](2:185)}

1.      Selamat Hari Raya Eidul Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada seluruh pembaca dan penjenguk blog ini tidak kira di mana jua anda berada. Pada hari ini, 24.5.2020 bersamaan dengan 1 Syawal 1441 umat Islam di seluruh dunia sama sama meraikan hari yang mulia dan penuh dengan keberkatan ini.

2.      Buat pertama kalinya dalam sejarah, kita terpaksa menyambut Eidul Fitri tahun ini dalam keadaan menghadapi wabak Covid 19 yang melanda seluruh dunia.  Sebagai mematuhi perintah kerajaan, iaitu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) maka seluruh rakyat Malaysia terpaksalah menyambut hari raya tahun ini secara amat sederhana. Tiada lagi aktiviti menziarahi jiran tetangga dan sahabat handai. Apa lagi untuk bergerak merentasi sempadan negari pulang ke kampong halaman.

3.      Selain dari itu kita juga terpaksalah bertakbir raya dan menunaikan solat sunat Eidul Fitri bersama sama isteri, anak menantu dan cucu cucu di rumah sahaja.

4.      Walau apa pun kepada yang beragama Islam, sambut dan raikanlah Eidul Fitri kali ini dengan rasa gembira sebagai tanda kemenangan setelah sebulan kita sama sama melakukan ibadah puasa. Semoga ibadat puasa kita selama sebulan lalu diterima oleh Allah SWT dan diberikan ganjaran pahala yang besar.

Allahuakbar. Allahuakbar.Allahuakbar. 

SALAM EIDUL FITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN
 
TAKBIR RAYA
 
"Kebangkitan Islam sekarang telah berlaku di seluruh dunia. Ia tidak boleh disekat, umpama sebiji bola yang ditekan ke dalam air, semakin ia ditekan, semakin ia akan melantun naik. Oleh itu kuatkan hubungan dengan Allah, tahajjud jangan ditinggal, kalau boleh menangis, menangislah di hadapan Allah SWT.” ~ Mutiara Kata Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat

No comments:

Post a Comment