Saturday 17 December 2016

BURUNG TERBANG BERSAF-SAF SAMBIL BERTASBIH KEPADA ALLAH SWT ?



 

1.   Tahukah kita keistimewaan penciptaan kawanan burung-burung oleh Allah SWT.  Burung-burung dicipta untuk terbang berkumpulan dan bersaf-saf sambil mereka bertasbih kepada Allah SWT. Di dalam Al-Quran Allah SWT berfirman dalam tiga surah menceritakan tentang perkara ini.  Firman-firman itu Allah rakamkan dalam surah-surah berikut:

“Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang melayang-layang di angkasa? Tiada yang menahan mereka (dari jatuh) melainkan Allah; sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi kaum yang beriman”. Petikan dari surah An-Nahl[Lebah](16:79).


“Tidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya; dan Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan”. Petikan dari surah An-Nur[Cahaya](24:41)
 


“Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Ia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”. Petikan dari surah Al-Mulk [Kerajaan](67:19).


2.  Allah memerintahkan kepada manusia supaya sentiasa bertasbih kepadaNya. Dalam surah Al-Ahzab[Tentera Ahzab](33:41), Allah berfirman yang berbunyi:



“Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya.”

(33:42)

“Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang”.

3.    Subhanallah. Maha suci Allah yang maha mencipta.  Makhluk yang tidak berakal seperti burung pun sentiasa bertasbih dan membesarkan Allah SWT. Apakah mungkin kita manusia yang dianugerahkan akal fikiran ini mengengkari nikmat-nikmat Allah dan enggan bertasbih kepadaNya.  Alangkah hinanya kita berbanding dengan burung. Bukankah lebih baik kita menjadi binatang sahaja jika malas dan enggan untuk bertasbih kepada Allah SWT.


“Wahai Tuhan, janganlah Engkau jadikan kebinasaan umat Muhammad SAW di atas tanganku. Wahai Tuhanku, umurku telah lanjut dan kekuatanku telah lemah. Maka genggamkan (matikan) aku untukMu bukan untuk manusia.” – Mutiara Kata Saidina Umar Al-Khattab

No comments:

Post a Comment