Saturday 20 May 2017

MENGAPA MAYAT WAJIB DIKEMBUMIKAN?

PENGEMBUMIAN MAYAT IKUT SYARIAT AGAMA ISLAM

1. Di dalam surah Al-Maidah, Allah menceritakan tentang kesah pembunuhan pertama manusia dalam dunia ini yang melibatkan anak Nabi Adam iaitu Habil dan Qabil.  Qabil telah membunuh Habil.   Selepas Habil dibunuh, Qabil tidak tahu apa yang perlu dilakukan kepada mayat adiknya Habil.  Lalu Allah mengutuskan seekor burung gagak dengan berfirman yang berbunyi:


“Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya) mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara menimbus mayat saudaranya. (Qabil) berkata: "Wahai celakanya aku! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbuskan mayat saudaraku?". Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang menyesal.” {Petikan dari surah Al-Maidah[Hidangan](5:31)}.

2.    Dalam kepercayaan dan ajaran agama di dunia ini terdapat  beberapa cara mayat diuruskan.  Bagi agama Islam mayat mesti dikembumikan seperti yang telah disyariatkan kepada anak nabi Adam dan diikuti hingga kini.  Dalam agama Hindu, mayat perlu dibakar.  Ada juga mayat yang dibiarkan busuk dan reput di atas bukit atau dibiarkan dimakan oleh binatang buas.
 
MAYAT DIBAKAR IKUT KEPERCAYAAN AGAMA HINDU
3.   Satu pertanyaan telah diajukan kepada Dr.Zakir Naik oleh Harsh Wagella, seorang mahasiswa dari Saboo Siddique.  Beliau bertanya setelah manusia mati, apakah mayat perlu dikembumikan atau dibakar?.

4.    Dr. Zakir menjawab berpandukan analisis secara ilmiah seperti berikut:

4.1.  Elemen yang ada dalam badan manusia adalah berasal dari tanah, samada dalam jumlah kecil ataupun besar.  Oleh kerana manusia dicipta dari tanah, logiknya manusia perlu kembali kepada tanah.


Sila layari artikel di atas yang diterbitkan pada 4.4.2015 yang bertajuk “BUKTI SAINTIFIK MANUSIA DICIPTA DARI TANAH”. Ikuti penemuan saintifik yang membuktikan manusia dicipta dari tanah.

4.2.  Jika kita membakar mayat maka akan ada pencemaran yang sudah tentu ada bahaya terhadap alam sekitar. Sedangkan apabila kita menanam mayat, maka tidak akan ada risiko pencemaran atau bahaya kepada alam sekitar.

4.3. Faktanya, tempat di mana kita menanam mayat, tanah di sekelilingnya menjadi lebih subur.

4.4.   Kos mengembumikan mayat lebih murah. Kita tidak memerlukan banyak wang. Bumi boleh didapati di mana-mana untuk dijadikan kubur. Tapi untuk membakar mayat kita memerlukan bertan-tan kayu. Oleh kerana itu, jika kamu melihat statistik, setiap tahun kerajaan kita (India) kehilangan berjuta-juta rupee kerana mereka membakar kayu.

4.5.   Berdasarkan fakta-fakta di atas maka jelaslah bahawa adalah lebih logik dan saintifik mengembumikan mayat berbanding membakarnya.

Sebahagian kandungan dipetik dari detik islam

"Sesungguhnya aku telah mengatur urusan kamu, tetapi aku bukanlah orang yang paling baik di kalangan kamu.  Oleh itu berilah pertolongan kepadaku. Kalau aku bertindak betul maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng dan tersilap maka betulkan aku". Mutiara Kata Saidina Abu Bakar Assiddiq

No comments:

Post a Comment