Thursday 6 July 2017

HUKUM QADA' PUASA RAMADAN BERSEKALI DENGAN PUASA 6 HARI BULAN SYAWAL


1.    Alhamdulillah kita baru saja selesai menunaikan ibadat puasa Ramadan dengan jayanya. Semoga Allah SWT menerima segala ibadat kita sepanjang bulan Ramadan samada  yang wajib mahupun yang sunat. Dengan menjelmanya bulan Syawal, selain dari merayakan Eidul Fitri, umat Islam juga digalakkan menunaikan puasa 6 hari dalam bulan Syawal.  Ini kerana ia mempunyai banyak kelebihannya.

2.   Banyak persoalan yang ditimbulkan berkenaaan dengan hukum qada’ puasa Ramadan yang dibuat bersekali dengan puasa 6 hari bulan Syawal.  Penjelasan di bawah ini cuba menjawab persoalan ini:

          2.1.   Kelebihan Puasa Enam:

Terdapat hadis yang membuktikan kelebihan puasa enam.  Antaranya ialah:

“Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudiannya diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, maka seolah-olah dia berpuasa selama setahun” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud, Termizi, Nasaie, Ibnu Majah, Ahmad dan lain-lain,  Imam Termizi kata hadis ini bertaraf Hassan.

Ini bermakna maksud puasa Ramadan itu ialah setiap satu hari, ganjaran pahalanya bersamaan dengan 10 hari.  Justeru, jika ditambah dengan puasa enam hari Syawal maka jadilah ia 360 hari.  Itulah tafsiran sebahagian ulama.

2.2.  Apakah hukum puasa qada’ Ramadan yang dibuat bersekali dengan puasa sunat bulan Syawal?. Dalam hal ini, para ulama telah khilaf kepada beberapa pendapat:

          2.2.1. PERTAMA - SAH

Hukumnya sah dan terjadi kepada kedua-duanya, iaitu puasa qada’ Ramadan dan sunat Syawal. 
Inilah pendapat Imam Ibnu Hajar al-Haitami Syeikh Muhammad Ramli. Lihat al-Nihayah (1/162) dan juga Fatawa al-Ramli (2/339).

Imam al-Barizi.  Lihat al-Ashfah wa al-Nazhair (1/161).
Sheikul Islam Syeikh Zakaria al-Ansari dalam Haasyiah al-Syarqawi ala al-Tahrir (1/427).  Inilah juga pendapat kebanyakan ulama mutakhirin.

                   2.2.2. KEDUA - TIDAK SAH

Tidah sah, tetapi terhasil yang fardhu sahaja, iaitu puasa Qada’ Ramadan dan tidak kepada puasa sunat Syawal.
Inilah pendapat Imam Al-Asnawi, Syeikh ibn al-Solah, Abu Makhramah.  Lihat Bughiah al-Mustarsyidin (3/95-96).  Hujah mereka tidak boleh tasyrik atau sekutukan dua jenis ibadah dalam satu ibadah.

                   2.2.3. TARJIH

Setelah meneliti dua hujah di atas, kami lebih cenderung kepada pendapat yang membolehkannya, iaitu ia sah. Ini kerana kedua-duanya  merupakan ibadah yang sama tetapi dengan dua niat.  Ini juga pendapat sebahagian  ulama berdasarkan pengamatan kepada beberapa nas. 

Walaupun begitu yang terbaiknya adalah memisahkan antara qada’ puasa Ramadan dengan puasa enam Syawal untuk keluar dari khilaf tersebut.

Imam Ibnu Hajar menggunakan bahasa dengan katanya terhasil asal pahala tetapi bukan dalam bentuk sempurnanya jika ia berniat untuk kedua-duanya (niat qada Ramadan dan sunat Syawal).  Lihat al-Tuhfah (3/390).

3.  Semoga dengan penjelasan ini ia akan memberi sedikit kefahaman kepada kita berkenaan dengan isu puasa qada’ Ramadan dan puasa enam hari bulan Syawal.

Sekian, Akhukum fillah
Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Kandungan dipetik dari grup watsap MPKM

No comments:

Post a Comment