Monday 29 June 2015

MUKJIZAT AL-QURAN : MAMPU MENYEDARKAN ORANG YANG TELAH MATI OTAK


1.   Dalam Surah Al-Israq [Memperjalankan Waktu Malam](17:82), Allah SWT berfirman yang berbunyi:


“Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua.”

2.   Firman Allah di atas jelas membuktikan bahawa isi kandungan  Al-Quran itu bukan hanya sekadar menjelaskan perintah, larangan, ancaman dan lain-lain dari Allah SWT malah ia juga boleh menjadi penawar (ruqyah) untuk mengubati dan menyembuhkan penyakit dengan izin Allah. Antara ayat-ayat yang sesuai untuk meruqyah adalah surah Al-Fatihah, ayat Kursi (ayat ke-255 dalam surah Al-Baqarah), dua ayat terakhir dalam surah Al-Baqarah (ayat 285-286), dan tiga surah terakhir dalam Al-Quran (Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas) sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW. Namun demikian pada umumnya semua ayat Al-Quran dapat menjadi terapi penyembuhan dan pencegahan dari berbagai penyakit, insya Allah.

3.  Mari sama-sama kita menghayati kesah berikut untuk membuktikan kebenaran firman Allah SWT dalam Surah Al-Israq  di atas. Kesah benar ini diceritakan oleh seorang wanita yang tinggal di sebuah kota kecil di Arab Saudi. Wanita ini memiliki seorang anak perempuan bernama Asma,  seorang gadis kecil yang cerdas dan mampu menghafal Al-Qur'an.

4.  Sejak Asma masih kecil, suami wanita ini terbaring koma di hospital. Kejadian itu berlaku  pada 9 Ramadhan tahun 1395 H (sekitar tahun 1975 Masihi).  Sisuami terlibat dalam kemalangan kereta yang dahsyat. Kereta yang ditumpanginya terbalik ketika pulang dari tempat kerja di timur Arab Saudi menuju Riyadh. Kemalangan itu begitu hebat hingga membuatnya koma. Dia segera dikejarkan ke hospital.  Kumpulan doktor pakar yang merawatnya mengatakan suami wanita itu mengalami kelumpuhan otak. 95 peratus otaknya telah mati. Ketika itu Asma belum cukup mengerti keadaan ayahnya. Setiap kali Asma bertanya ke mana ayahnya, si ibu  selalu merahsiakannya dan tidak bercerita apa yang sebenarnya.

5.   Kini Asma  sudah berusia 15 tahun. Dia juga sudah boleh menghafal Al-Qur’an dan kelihatan lebih dewasa dari usianya. Asma juga telah memahami keadaan ayahnya. Sementara sisuami masih terbaring koma, siisteri pula terus menunggu dan menjaganya dengan penuh harapan agar sembuh. Bulan berganti bulan. Tahun berganti tahun. Ujian kesetiaan kepada sisuami pun tiba setelah lima tahun berlalu  apabila ada orang menyarankan kepada si isteri agar berkahwin dengan orang lain. “Tidak,” jawab si isteri dengan tegas. “Selama suamiku belum dikembumikan, aku akan tetap menjadi isterinya.”
GAMBAR HANYA SEKADAR HIASAN

6.  Si isteri cekal mendidik Asma di samping berganti-ganti dengan keluarga menjaga suami di hospital. Kemudian Asma dimasukkan ke sekolah tahfiz hingga dia menjadi seorang hafizah, penghafal Al-Qur’an. Asma selalu bersama ibunya ke  hospital. Dia mendoakan, membacakan ayat-ayat ruqyah untuk ayahnya serta  bersedekah untuk ayahnya. Hingga satu hari pada tahun 1990, Asma meminta izin untuk bermalam di hospital kerana mahu menjaga ayahnya. Malam itu, Asma duduk di sisi ayahnya. Dia membaca surah Al-Baqarah. Setelah selesai ayat terakhirnya, Asma rasa sangat mengantuk. Dia tertidur   disebelah ayahnya yang masih koma. Tak berapa lama kemudian, Asma terbangun. Ada ketenangan dalam tidur singkatnya itu. Lalu dia pun mengambil wuduk dan menunaikan solat malam. Selesai solat beberapa rakaat, rasa sangat mengantuk kembali menguasai Asma. Tetapi mengantuk itu segera hilang ketika Asma merasa ada suara yang memanggilnya ketika dia berada dalam keadaan antara tidur dan terjaga. Bangunlah… bagaimana mungkin engkau tidur sementara waktu ini adalah waktu mustajab untuk berdoa? Allah tidak akan menolak doa hamba di waktu ini”

7.   Asma pun kemudian mengangkat tangannya dan berdoa: “Yaa Rabbi, Yaa Hayyu…Yaa ‘Adziim… Yaa Jabbaar… Yaa Kabiir… Yaa Mut’aal… Yaa Rahmaan… Yaa Rahiim… ini adalah ayahku, seorang hamba dari hamba-hambaMu, dia telah ditimpa penderitaan dan kami telah bersabar, kami Memuji Engkau…, kami beriman dengan keputusan dan ketetapanMu baginya…

Ya Allah…, sesungguhnya dia berada di bawah kehendakMu dan kasih sayangMu.., Wahai Engkau yang telah menyembuhkan Nabi Ayub dari penderitaannya, dan telah mengembalikan Nabi Musa kepada ibunya… Yang telah menyelamatkan Nabi Yunus dari perut ikan paus, Engkau Yang telah menjadikan api menjadi dingin dan keselamatan bagi Nabi Ibrahim… sembuhkanlah ayahku dari penderitaannya…

Ya Allah… sesungguhnya mereka telah menyangka bahawasanya dia tidak mungkin lagi sembuh… Ya Allah milikMulah kekuasaan dan keagungan, sayangilah ayahku, angkatlah penderitaannya…”

8.   Sebelum Subuh rasa mengantuk datang lagi dan Asma pun tertidur. “Siapa engkau, mengapa engkau ada di sini?”. Suara itu menjadikan Asma tersedar dari tidurnya. Dia menoleh ke kanan dan ke kiri. Mencari dari mana datang suara itu. Tetapi tidak ada orang. Asma terkejut! Subhanallah, Masyaallah. Betapa bahagia dirinya kerana suara itu adalah suara ayahnya. Dia telah sedar dari koma panjangnya. Begitu gembiranya Asma lalu terus memeluk ayahnya yang masih terbaring. Siayah terkejut. “Takutlah engkau kepada Allah. Engkau tidak halal bagiku” kata si ayah. “Aku ini anakmu wahai ayah. Aku Asma” kata Asma kepada ayahnya. Ayahnya kelihatan seperti orang yang sangat kehairanan. Asma segera memberitahu doktor apa yang telah terjadi.

9.   Para doktor yang bertugas pada pagi itu segera ke katil ayah Asma. Para doktor hanya mampu mengucapkan “Allahuakbar, Subhanallah dan MasyaAllah”. Mereka tidak percaya sama sekali dengan peristiwa yang menakjubkan ini. Bagaimana mungkin otak yang telah mati kini kembali berfungsi? Ini benar-benar tanda kekuasaan Allah SWT.

10.   Ketika Asma dan ibunya menceritakan kepada ayahnya bahawa dia telah koma selama 15 tahun si ayah terus bertasbih dan memuji Allah. “Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Dialah yang menjaga hamba-hambaNya” kata ayahnya.

11.  Semoga kesah ini menjadi inspirasi para pembaca, khususnya mereka yang memiliki anak-anak yang sedang membesar, agar mereka dididik menjadi zuriat yang soleh dan solehah, keturunan yang menjadi cahaya mata untuk kedua ibu bapanya. Galakan hendaklah diberikan kepada anak-anak agar mereka dapat membaca Al-Quran dengan baik. Anak yang soleh adalah merupakan barakah bagi kedua ibu bapa mereka. Selain itu kita hendaklah menyakini sepenuhnya bahawa Al-Quran itu mampu menyembuhkan penyakit manusia. Selain dari berubat dengan cara moden, jangan lupa untuk membaca Al-Quran sambil berdoa kepada Allah SWT  agar menyembuhkan penyakit yang kita alami.

                      Bacaan surah Al Baqarah oleh Sheikh Saad AlGhamidi

“Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada mereka yang menjaga lidahnya. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat yang baik. Aku mencari segala bentuk rezeki, tapi tidak menemukan rezeki yang lebih baik daripada sabar”. ~ Mutiara Kata Saidina Umar bin Al-Khattab

No comments:

Post a Comment