1. Alam barzakh adalah alam kehidupan yang merupakan pembatas atau
pembahagi antara alam yang kita sedang
diami kini yang dipanggil dunia dan sebuah alam lagi yang tidak dapat kita
fahami yang dipanggil alam akhirat. Alam barzakh adalah alam kehidupan dengan
realiti dan suasananya sendiri. Kehidupan dialam barzakh tidak seperti di dunia
ini dan ia adalah permulaan kepada alam akhirat setelah berlakunya hari kiamat.
Ia terletak di antara keduanya.
2. Perkataan barzakh ini boleh kita temui dalam Al-Quran seperti
firman Allah SWT dalam Surah Ar-Rahman[Maha
Pemurah](55:19) yang berbunyi:
(55:20)
“Di
antara keduanya ada penyekat
yang memisahkannya,masing-masing tidak melampaui sempadannya”
3. Dalam ayat di atas Allah menggunakan perkataan barzakh untuk
menggambarkan pembatas antara dua lautan tersebut. Dan kata barzakh juga
digunakan untuk menggambarkan kehidupan di dalam kubur setelah kematian sebelum
berlakunya hari kiamat. Kita tidak tahu apa yang terjadi kepada orang-orang
yang telah meninggal dunia dan mereka tidak tahu apa yang terjadi kepada kita. Kita
hanya baru memahaminya apabila kita sudah meninggalkan dunia ini.
4. Untuk memahami alam barzakh ini bayangkan suasana apabila kita
bermimpi semasa sedang tidur. Semasa
bermimpi badan kita berada dalam bilik tidur dan orang lain dapat melihat badan
kita. Mereka boleh menyentuh badan kita tetapi roh kita berada di alam mimpi.
Roh kita sedang melihat, mendengar dan melakukan sesuatu yang lain. Masa itu kita
sedang berada di alam yang berbeda dan mungkin kita tidak tahu dimana kita
berada walaupun badan/jasad kita berada di atas tempat tidur. Bagi orang lain
di sekitar kita yang mereka lihat adalah badan/jasad kita yang sedang tidur.
5. Alam barzakh adalah mirip seperti ketika roh kita keluar dari
badan ketika sedang tidur. Kita tidak memerlukan oksigen untuk roh kita yang
sedang bermimpi. Mungkin ada orang pernah bermimpi bernafas dalam air tanpa
bantuan oksigen. Hal ini terjadi kerana roh kita tidak memerlukan apa yang
diperlukan oleh badan kita. Badan kita boleh bertahan hidup dengan makanan
dan oksigen tapi roh tidak demikian. Oleh itu jika kita memahami hakikat mimpi maka
kita boleh memahami alam barzakh. Tetapi kita tidak memahami fenomena mimpi dan
bagaimana roh keluar ketika sedang tidur.
Oleh kerana itulah kita tidak boleh memahami alam barzakh.
6. Alam barzakh adalah tempat perhentian sementara di antara hidup
di dunia dan akhirat. Di alam barzakh inilah seseorang akan diperlihatkan kesudahan
nasibnya samada bakal menjadi penghuni syurga atau neraka, Waliyyazubillah.
Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa barzakh/kubur
adalah bahagian pertama dari akhirat. Jika seseorang diselamatkan dari azab dan
siksa kubur maka apa yang akan terjadi selepas itu akan menjadi lebih baik dan
mudah baginya. Dia akan diselamatkan dari azab yang lebih besar. Sebaliknya
jika kita tidak diselamatkan dari siksa kubur, maka apa yang akan datang
selepas itu akan menjadi lebih buruk bagi kita.
7. Rasulullah SAW pernah bersabda apabila seseorang meninggal
dunia, 3 perkara yang akan mengiringinya ke tanah perkuburan, iaitu hartanya,
manusia (suami/isteri, anak-anak, sahabat handai dan jiran tetangga) dan
amalannya. Setelah selesai dikembumikan maka dua akan meninggalkannya, iaitu
harta dan manusia. Hanya satu akan bersama dan menjadi temannya dalam kubur,
iaitu amalannya semasa hidup samada amalan baik ataupun amalan buruk/jahat.
Amalan itulah yang akan menentukan kemana kesudahan hidupnya dan apa yang akan
terjadi dalam kubur nanti. Sesungguhnya kubur kita boleh bertukar menjadi
sebahagain dari taman-taman syurga ataupun sebahagian dari jurang-jurang
neraka. Bergantunglah kepada bekalan amalan yang kita bawa.
8. Rasulullah SAW sendiri seringkali berdoa agar dilindungi dari
azab kubur. Justeru kita yang tidak maksum ini hendaklah lebih-labih lagi perlu
berdoa agar dijauhkan dari azab kubur.
9. Tanamkanlah dalam diri kita rasa takut dan gerun kepada azab
kubur ini. Perbanyakkanlah amalan baik
yang boleh mendatangkan pahala. Semasa
hidup kita bersungguh-sungguh benar menambah kekayaan harta benda untuk
kesenangan dunia. Kenapa pula kita tidak bersungguh untuk menambahkan kekayaan
akhirat. Semasa hayat masih dikandung badan ini luangkan masa untuk mengejar
harta akhirat, iaitu pahala. Ingatlah harta dunia yang kita miliki sekarang ini
betapa banyak sekalipun semuanya akan menjadi hak isteri, suami atau anak-anak
kita sebaik sahaja kita meninggal dunia. Hanya orang bodoh dan tidak berakal sahaja yang tidak
mahu memikirkan kesenangan hidupnya di negeri akhirat.
“Orang yang paling aku sukai adalah orang yang menunjukkan kesalahanku”.
~ Mutiara kata Khalifah ‘Umar Al Khattab.
No comments:
Post a Comment