Wednesday 25 January 2017

BERAPAKAH LAMA MASA HIDUP DI DUNIA BERBANDING AKHIRAT?



1.   Bila berdoa lazimnya manusia akan meminta kepada Allah SWT agar dipanjangkan umurnya. Berapa tahunkah kita mahu hidup di dunia ini?.  50 tahun, 60 tahun atau 100 tahun?.  Tersangat jarang kita akan temui manusia yang boleh hidup sampai 100 tahun sekarang.  Sesungguhnya umur manusia adalah dalam lingkungan 63 tahun sahaja. Kenapa?.  Kerana itu adalah umur Rasulullah SAW. Sesiapa yang masih lagi hidup selepas umur 63 tahun anggaplah ia hanyalah umur bonus dari Allah SWT sahaja.

2.  Sesungguhnya umur kita di dunia ini tersangat sangat singkat berbanding umur kita di akhirat.  Diandaikan kita mampu hidup seperti umur Rasulullah, berapakah pula bandingannya dengan umur di akhirat?.  Untuk mengetahuinya kita perlu merujuk kepada firman Allah SWT dalam surah-surah berikut:

          2.1.   Surah Al-Hajj[Haji](22:47) yang berbunyi:


“Dan mereka meminta kepadamu (wahai Muhammad) menyegerakan kedatangan azab, padahal Allah tidak sekali-kali akan memungkiri janjiNya; dan (katakanlah kepada mereka): sesungguhnya satu hari dari hari-hari azab di sisi Tuhanmu adalah menyamai seribu tahun dari yang kamu hitung”.

          2.2.   Surah AsSajadah[Sujud](32:5) yang berbunyi:


“Dia mengatur segala urusan dari langit ke bumi. Kemudian (urusan) itu naik kepadaNya dalam satu hari yang kadarnya (lamanya) adalah seribu tahun menurut perhitunganmu.”

3.    Bersandarkan firman Allah tersebut  masa kehidupan kita di dunia jika hidup selama 63 tahun hanyalah bersamaan lebih kurang 1.5 jam mengikut ukuran akhirat.  Bagaimanakah masa itu ditentukan mengikut perkiraan matematik?. 24 jam(sehari) di akhirat bersamaan dengan 1,000 tahun di dunia. Ini bermakna 3 jam di akhirat bersamaan dengan 125 tahun dunia dan 1.5 jam di akhirat pula bersamaan dengan 62.5 tahun di dunia. Justeru, jika manusia mampu hidup di dunia ini dalam lingkungan 60-70 tahun maka masa hidup di akhirat adalah sekitar 1.5 jam sahaja.

4.  Jika sebegitu singkatnya masa di dunia berbanding akhirat, apakah keperluan untuk kita mengejar dan memburu kehidupan di dunia ini?. Apakah keperluannya mencari harta kekayaan hingga sampai merompak, mencuri, membunuh, makan riba, rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya. Bukankah jika kita miliki rumah banglo besar dan mewah serta kereta yang mewah pun kita akan tinggalkan dan berpindah ke alam akhirat yang kekal abadi selama-lamanya.  Bukankah tidak berakal namanya kita jika mencari kekayaan untuk ditinggalkan tetapi sebaliknya tidak pernah mempedulikan harta untuk di bawa pergi setelah mati?. Apakah kita tidak menyakini adanya fitnah kubur, soalan malaikat mungkir dan nakir dalam kubur, azab di Padang Mahsyar serta hari pengadilan di sana, titian sirat serta pembalasan syurga dan neraka?.

5.    Bukankah Rasulullah SAW itu utusan Allah SWT untuk menjadi contoh teladan, role model terbaik kepada manusia?. Apakah yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah dalam hal memiliki kekayaan dunia.  Apakah Rasulullah seorang yang kaya raya dan hidup mewah bersama keluarganya?. Bukankah kehidupan Rasulullah itu susah malah menghampiri kemiskinan?. Bukankah yang telah Rasulullah tunjukkan teladan itu ialah amal ibadat, amalan soleh dan mendekatkan diri dengan Allah SWT demi mencapai kesenangan dan kenikmatan akhirat yang kekal abadi?.  Kenapakah kita mencari perkara lain dari apa yang telah Rasulullah tunjukkan. Bukankah kita mengaku kita umat Nabi Muhammad, Rasulullah dan mencintai beliau?.

“Aku tidak pernah melihat kezuhudan yang lebih sulit daripada kezuhudan terhadap kekuasaan. Kita banyak menemui orang-orang yang zuhud dalam masalah makanan, minuman, harta dan pakaian. Namun ketika diberikan kekuasaan kepadanya maka dia pun akan mempertahankan dan berani bermusuhan demi membelanya.” ~~ Mutiara Kata Sheikh Sufyan Ats-Tsauri

No comments:

Post a Comment