Wednesday 8 March 2017

AL-QURAN BERBICARA TENTANG HAIWAN (BAHAGIAN 1)


1.  Sesungguhnya kitab Al-Quran itu adalah kitab yang paling lengkap untuk menjadi panduan dan pedoman bagi perjalanan kehidupan manusia. Malah di dalamnya juga terkandung pelbagai pengajaran dan peringatan dari Allah untuk manusia.  Tahukah kita bahawa di dalam Al-Quran, Allah telah berfirman tentang 20 jenis binatang untuk kita mengambil pengajaran darinya. 
 
2.  Posting kali ini akan menyebutkan tentang 7 dari jenis binatang-binatang tersebut.

2.1. UNTA

2.1.1. Binatang yang digelar dengan kenderaan padang pasir ini banyak kali difirmankan Allah dalam Al-Quran.  Salah satunya ialah dalam surah  Al-Ghashiyah [Hari Pembalasan](88:17) yang berbunyi:

“Maka tidakkah mereka memerhatikan unta, bagaimana ia diciptakan?”

2.1.2.  Keistimewaan yang ada pada unta-unta telah dihuraikan dalam posting lalu bertarikh 9.11.2016 bertajuk “KEISTIMEWAAN PENCIPTAAN UNTA OLEH ALLAH SWT”.

2.2.   KUDA


2.2.1. Kuda difirman Allah dalam surah An-Nahl [Lebah](16:8) yang berbunyi:

“Dan (Allah menjadikan) kuda dan baghal serta keldai untuk kamu menunggangnya, dan untuk menjadi perhiasan; dan Dia menjadikan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”

2.2.2.  Kuda adalah binatang yang gagah dan lincah untuk berjalan dan berlari di pelbagai bentuk permukaan bumi di dunia ini. Hampir seluruh bangsa di dunia ini menjadikan kuda sebagai haiwan ternakan dan juga sebagai kenderaan  mereka. Allah SWT telah mencipta badan kuda yang miliki kekuatan yang seimbang untuk menampong beban atas belakangnya agar tidak mudah tergelincir atau terjatuh ketika berlari. Malah bentuk lekuk badan dan belakangnya amat sesuai dan selesa untuk ditunggani. Penelitian yang dilakukan mendapati menunggang kuda boleh  memberi kesan yang baik kepada kesihatan penunggangnya.

2.3. LEBAH

2.3.1. Allah memberi penghormatan kepada lebah dengan menjadikan salah satu surah dalam Al-Quran adalah sempena namanya. Dalam surah An-Nahl[Lebah](16:68), Allah SWT berfirman yang berbunyi:

"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia."

(16:69)

“Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.”

2.3.2. Lebah adalah sejenis serangga yang makanannya berasal dari makanan berkualiti dan indah pada pandangan manusia, iaitu bunga bungaan atau benda lain yang mengandungi gula.  Dari makanan berkualiti itu terhasillah  minuman berkualiti pula, iaitu madu. Warnanya samada putih, kekuning kuningan, kemerah merahan adalah bergantung pada jenis bunga yang dihisap sarinya.

2.3.3. Serangga penghasil madu ini sering dijadikan sebagai misalan orang-orang yang soleh. Mereka akan mengambil yang baik-baik dan mengeluarkan yang baik-baik pula. Lebah menghasilkan madu manis yang lazat serta sangat tinggi khasiatnya untuk kesihatan manusia.  Meminum madu adalah salah satu sunnah Rasulullah SAW.  Khasiat madu lebah dapat mengubati beberapa jenis penyakit berkaitan pernafasan, mata, mulut, kulit dan juga pencernaan.

2.3.4. Adalah amat menakjubkan bagaimana lebah-lebah mampu terbang sangat jauh dari sarangnya dan mampu kembali semula ke sarang selepas mencari madu. Sesungguhnya ia adalah dengan pertolongan Allah seperti firman Allah di atas.
 
2.4.   LABAH-LABAH

2.4.1. Labah-labah juga menjadi salah satu surah Al-Quran, iaitu Al-Ankabut.  Dalam surah Al-Ankabut[Labah-Labah](29:41), Allah SWT berfirman yang berbunyi:


“Misal bandingan orang-orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya); padahal sesungguhnya sarang-sarang yang paling reput ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan.”

2.4.2. Bandingan Allah ini ialah kepada orang-orang kafir yang tidak menjadikan Allah sebagai tuhan/pelindung mereka. Mereka menyembah selain dari Allah yang tidak dapat memberi apa-apa manfaat dan mudarat. Sebaliknya mereka menggunakan segala nikmat yang dikurnikan oleh Allah SWT.

2.5.   SEMUT


2.5.1.  Semut dalam bahasa Arab disebut Naml. Semut juga menjadi nama salah satu surah Al-Quran, iaitu An-Naml. Dalam surah An-Naml[Semut](27:18), Allah SWT berfirman yang berbunyi:
.
"Hingga apabila mereka sampai di lembah semut, berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah kamu ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak dipijak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyedari.”

2.5.2.  Qatadah menyampaikan keterangan yang diperolehi dari Al-Hassan bahawa seekor semut itu bernama Heros.  Ia berasal dari kabilah Bani Syeashan.  Kerana bimbangkan kaumnya dipijak tentera Nabi Sulaiman lalu ia memerintahkan kaumnya masuk ke dalam sarang masing-masing. Nabi Sulaiman yang memahami bahasa semut lalu tersenyum mendengar seruan Heros. {Terjemahan Al-Quran Al-Muhtamir, cetakan tahun 2004}.

2.6.  LALAT


2.6.1. Allah berfirman tentang lalat ini dalam surah Al-Hajj[Haji](22:73) yang berbunyi:


“Wahai umat manusia, inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah yang diminta (daripada menunaikannya).”

2.6.2. Firman ini menjelaskan betapa lemah dan tidak berkuasanya tuhan yang disembah oleh orang kafir. Tuhan yang tidak mampu walaupun untuk mencipta seekor lalat. Tuhan itu juga tidak berupaya untuk menentang lalat yang merampas sesuatu dari mereka, walaupun lalat itu binatang yang amat lemah.

2.7.   ANJING 
2.7.1. Allah berfirman tentang anjing ini dalam surah Al-‘Araf[Tempat Tinggi](7:176) yang berbunyi:
 

“Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. Tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya, ia menjelirkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau membiarkannya, ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kesah-kesah itu supaya mereka berfikir.”

2.7.2. Bandingan seperti anjing, iaitu jika kamu menghalaunya dijelirkan lidahnya. Dan jika kamu membiarkannya, ia mengulurkan lidahnya jugaPara ahli tafsir telah berbeza pendapat mengenai maknanya. Menurut ungkapan Ibnu Ishaq, dari Salim, dari Abu Nadhr, bahawa Bal’am bin Ba'ura telah keluar lidahnya sampai ke dadanya. Maka tasybih (penyerupaan) dirinya dengan anjing yang menjulurkan lidahnya dalam kedua situasi itu cukup jelas.

2.7.3. Ada juga yang mengatakan bahawa makna firman itu adalah Bal’am menjadi seperti anjing dalam kesesatannya yang terus-menerus serta tidak mahu mengambil manfaat, baik diseru kepada iman mahupun tidak, sehingga menjadi seperti anjing yang menjulurkan lidahnya, baik ketika dihalau atau dibiarkan. Demikianlah keadaan Bal’am, di mana sama saja baginya, ia tidak mengambil manfaat ketika diberi pelajaran dan seruan kepada keimananan ataupun tidak. {Tafsir Ibnu Katsir dari blog al-quranmulia.wordpress.com.}
 
“Jadilah seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan. Dilempar buahnya dengan batu, tetapi tetap dibalas dengan buah.” = Mutaira Kata Saidina Abu Bakar As-Siddiq 

No comments:

Post a Comment