MEMILIKI BANYAK JAM TIDAK BERMAKNA MEMPUNYAI BANYAK MASA
1. Pengurusan masa merupakan perkara yang sangat
penting yang diajar oleh agama Islam. Ini
kerana setiap manusia hanya diberikan masa 24 jam sahaja sehari semalam. Memiliki banyak jam tidak bermakna seseorang
itu mempunyai banyak masa. Justeru itu
pergunakanlah masa 24 jam itu sebaik mungkin untuk faedah kita.
2. Secara umumnya
masa dapat dibahagi kepada 3 peringkat. 8
jam pertama, iaitu dari pukul 8 pagi hingga
4 petang manusia akan berada di pejabat atau menguruskan kerja masing-masing. 8
jam kedua pula, iaitu dari jam 4 petang hingga 12 malam kita akan berada di
rumah untuk berehat. 8 jam terakhir,
iaitu dari jam 12 malam hingga 8 pagi kita tidur, bangun dan bersiap-siap untuk
memulakan kerja semula.
3. Ketentuan masa
ini dapat dilihat dalam ibadat orang Islam yang menjadi rukun Islam. Setiap ibadat
atau kewajipan itu telah ditentukan masanya.
Contohnya solat lima waktu sehari semalam
telah ditentukan masa-masanya. Puasa hanya diwajibkan sebulan dalam bulan
Ramadan sahaja. Ibadat haji pula dikerjakan dalam bulan Zulhijjah manakala
zakat perlu dikeluarkan jika cukup haul (tempoh masa simpanan setahun) dan cukup
nisabnya. Kesemuanya mempunyai masa dan had yang telah ditentukan oleh Allah.
4. Islam adalah
agama yang serba lengkap. Dalam konteks
masa ini kita akan temui firman-firman Allah, sabda-sabda Rasulullah
tentangnya. Di dalam Al-Quran, beberapa
kali Allah bersumpah dengan masa. Ingatlah bahawa Allah tidak akan bersumpah melainkan sesuatu itu sangat
penting dan mempunyai nilai yang amat berharga. Antara firman itu ialah:
4.1.
Surah Al-Insyiqaq
[Terbelah](84:16)
“Maka sesungguhnya Aku bersumpah dengan
cahaya merah di waktu senja.”
4.2.
Surah Al-Fajr
[Waktu Fajar](89:1)
“Demi
waktu fajar.”
(89:2)
“Dan malam yang sepuluh (yang mempunyai
kelebihan di sisi Allah).”
4.3.
Dalam Surah As-Syam [Matahari](91:1)
“Demi
matahari dan cahayanya yang terang-benderang.”
(91:2)
“Dan
bulan apabila ia mengiringinya.”
4.4.
Dalam Surah
Al-Lail [Waktu Malam](92:1)
“Demi malam apabila ia menyelubungi
segala-galanya dengan gelap gelitanya”
(92:2)
“Dan
siang apabila ia lahir terang-benderang.”
4.5.
Dalam Surah
Ad-Dhuha [Waktu Dhuha] (93:1)
“Demi waktu dhuha.”
(93:2)
“Dan malam apabila ia sunyi-sepi.”
4.6.
Dalam Surah
Al-Asr [Masa](103:1)
“Demi
Masa!”
(103:2)
“Sesungguhnya
manusia itu dalam kerugian.”
(103:3)
“Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal
soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan
dengan sabar.”
5. Firman Allah di atas memberi maksud bahawa
manusia yang tidak memanfaatkan masa dengan sebaik-baiknya untuk mentaati
perintah Allah dan Rasulullah adalah terdiri dari mereka yang sangat rugi. Golongan orang yang turut dianggap rugi adalah orang yang
membiarkan masa berlalu tanpa memanfaatkannya untuk saling menasihati dan
membimbing manusia yang lain untuk mengamalkan ajaran Islam. Golongan lain yang
rugi adalah orang yang gagal melaksanakan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di
bumi kerana lalai, kurang ilmu dan leka dengan nikmat kehidupan dunia yang bersifat
sementara.
6. Kepentingan mengurus masa juga telah disabdakan
oleh Rasulullah. Antara sabda itu ialah:
6.1. Dari Amru bin Maimun r.a pada suatu hari
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Rebutlah
peluang lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu:
Masa
mudamu sebelum datangnya hari tuamu,
Masa
sihatmu sebelum datangnya masa sakitmu,
Masa
kayamu sebelum datangnya masa miskinmu,
Masa
lapangmu sebelum datangnya masa sibukmu,
Masa
hidupmu sebelum datangnya matimu.”
(Hadith
Rwayat Termizizi dan Muslim).
Maksud
tersirat dari hadis yang amat popular ini ialah untuk mengingatkan umat Islam
agar tidak mengamalkan budaya suka bertangguh terutamanya dalam perkara-perkara
yang bermanfaat untuk kehidupan di dunia dan akhirat.
6.2. “Bekerjalah
kamu di dunia seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun, dan beramallah kamu
untuk akhirat seolah-olah kamu akan mati esok hari” (Hadith Riwayat Bukhari
dan Muslim).
6.3. “Ada
dua kenikmatan yang membuat kebanyakan manusia tertipu iaitu nikmat sehat dan
waktu lapang." (Hadith Riwayat Bukhari).
6.4. "Belum
lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang
usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan
apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang
badannya, digerakkan untuk apa." (Hadith Riwayat Termizi).
6.5. "Laksanakan
segera amal soleh karena tujuh hal: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu
lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, ketuaan yang
melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang
senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat
mengerikan." (Hadith Riwayat Termizi).
7. Dalam mengatur jadual kehidupan harian eloklah kita mencontohi para ulama dan
salafussoleh dalam mengatur kehidupan mereka. Antara amalan mereka ialah :
7.1.
Bangun awal pagi sebelum waktu Subuh.
7.2. Berdoa kepada Allah tanda bersyukur kerana
masih lagi diberikan peluang untuk hidup pada hari ini.
7.3.
Solat sunat sebelum Subuh (lebih berharga
daripada dunia dan seisinya – maksud hadis) dan solat Subuh berjemaah.
7.4. Melakukan solat sunat Dhuha, berzikir dan membaca Yassin (untuk memudahkan urusan
kita seharian).
7.5. Keluar mencari rezeki seawal pagi kerana pintu
rezeki dibuka ketika ini dan diberkati.
7.6.
Berehat atau tidur sebentar sebelum masuk waktu
Zohor.
7.7.
Makan dengan secukupnya dan tidak berlebihan.
7.8.
Solat berjemaah dan solat di awal waktu.
7.9. Mengamalkan bacaan surah Al-Waqiah [Hari
Kiamat] setiap malam.
7.10.
Tidur awal untuk bangun di awal pagi
berqiamullail
8. Pada hari ini manusia kebanyakannya melakukan kerja dengan
pantas. Orang Islam juga tidak boleh
ketinggalan dalam mengejar arus kemajuan
masakini. Kualiti seseorang dalam dunia pekerjaan hari ini diukur dengan
kemampuan untuk bertindak pantas, cekap dan mampu melaksanakan pelbagai tugas
dan tanggung jawab. Hal ini menjadikan manusia semakin sibuk. Banyak perkara
yang perlu dipilih. Ada perkara yang perlu dilepaskan atau ditangguhkan buat sementara
waktu.
9. Apakah penyelesaian yang disarankan oleh agama Islam untuk
menghadapi situasi seperti ini?. Jawapannya
ada dalam pengurusan masa menurut kaedah ‘Fiqh Awlawiyyat’. Apakah yang
dimaksudkan dengan Fiqh Awlawiyyat?. Ulama Islam terkenal dalam dunia Islam
masakini, Prof. Dr. Yusuf Al-Qardhawi memberi definasi ‘Fiqh Awlawiyyat’
sebagai:
‘Menetapkan sesuatu pada tempatnya, tidak
mengkemudian apa yang perlu didahulukan atau mendahulukan apa yang patut dikemudiankan,
tidak mengecilkan perkara yang besar dan membesarkan perkara yang kecil’.
10. Dari sudut pengurusan masa, Fiqh Awlawiyyat memberi penekanan
kepada aspek pemilihan keutamaan (prioritize)
dalam membuat perancangan kerja. Berdasarkan fiqh ini, setiap tugas diukur keutamaannya
berdasarkan tiga perkara berikut:
10.1. Ad-Dharuriyyat: Perkara-perkara asas yang
mutlak dan penting seperti makanan,
minuman, pakaian, tempat tinggal. Perkara ini bolehlah dikatakan sebagai “crucial & urgent” yang perlu dilaksanakan
dengan cepat. Dalam konteks sebuah pejabat
ia adalah tugasan utama dan kritikal yang berkaitan dengan fungsi utama
organisasi (core business), dasar dan tugasan yang berkaitan kelangsungan
organisasi yang harus diberikan keutamaan untuk disempurnakan.
10.2. Al-Hajjiyyat: Perkara-perkara yang penting dan
tanpanya ia menimbulkan kesukaran dan menyukarkan sesuatu urusan. Ia
adalah perkara yang penting dan perlukan perhatian. Dianggap sebagai “important & need attention”. Dalam hubungan sebuah
pejabat ia adalah tugasan yang melibatkan penambahbaikan berterusan, tindakan
pembetulan hasil dari laporan auditan tugas mahupun soal-selidik kepuasan pelanggan
dan penjadualan tugasan secara berkala.
10.3. At-Tahsiniyyat: Perkara-perkara yang dianggap sebagai
eksosari yang boleh mencantikkan dan memberikan nilai tambah untuk kepuasan dan
keseronokan. Ia adalah perkara yang tidak utama dan tidak perlu disegerakan (less important & less urgent). Bagi
sebuah pejabat ia umpama tugas sampingan seperti keceriaan dan hiasan
pejabat, kursus bagi peningkatan personaliti, keselesaan ruang bekerja dan
seumpamanya.
11. Pengurusan masa mengikut kaedah Islam amat menitikberatkan
perkara-perkara yang utama dan mengenepikan perkara-perkara yang kecil. Sekiranya
umat Islam hanya bercakap bagi menyelesaikan perkara-perkara yang bersifat
At-Tahsiniyyat, maka umat Islam akan ketinggalan, semakin mundur kebelakang dan
bukannya melangkah maju ke hadapan.
No comments:
Post a Comment