TEMPAT PENANTIAN SEBELUM PERBICARAAN DI PADANG MAHSYAR |
“Tiap-tiap
diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada
Kami (untuk menerima balasan).”
2. Begitulah hakikat kehidupan di dunia ini. Selama manapun hidup di dunia pasti kita akan
menemui noktahnya. Sebaik sahaja berakhir
hidup di dunia ini manusia tidak akan boleh kembali lagi walaupun dunia masih
ada dan belum lagi kiamat. Bagi manusia,
pengakhiran hidup ini ditandai dengan kematian. Sebaliknya kehidupan yang abadi
adalah di alam akhirat. Itulah dunia
yang kekal dan abadi untuk semua manusia penghuni bumi ini. Justeru kita semua
hendaklah sentiasa beringat bahawa nikmat yang diperolehi di dunia ini tidak semestinya
kita perolehi di akhirat nanti. Sebaliknya untung nasib kita di akhirat
bergantung sepenuhnya kepada apa yang kita kerjakan di dunia ini. Seandainya
apa yang dikerjakan di dunia ini menepati kehendak Allah, maka kita akan
menjadi manusia yang beruntung di
akhirat nanti. Begitulah sebaliknya jika apa yang kita lakukan di dunia ini
bertentangan dengan kehendak Allah, maka celakalah yang menunggu kita di
akhirat kelak. Saidina Uthman bin Affan
telah berpesan yang berbunyi: “Sentiasalah
beringat bahawa dunia ini perjalanannya adalah mengandungi tipu daya, maka
janganlah sesekali kamu diperdayakan oleh dunia ini dari memperingati Allah
SWT.”
3. Sehebat manapun dunia ini ia tidak akan dapat membantu kita
menjadi orang yang hebat di akhirat. Yang perlu di tanamkan dalam diri
masing-masing ialah bahawa dunia ini
adalah alat bantuan untuk mencapai kebahagian akhirat. Dunia bukanlah matlamat
akhir, sebaliknya ia hanyalah alat untuk mencapai matlamat akhir, iaitu kehidupan
di akhirat nanti. Justeru jangan sesekali
kita terpedaya dengan perhiasan dunia.
Jangan sama sekali kita hanyut
dan leka dengan dunia sehingga lupa bahawa akhirat itulah tempat tujuan
terakhir kita dan kita akan hidup di sana selama-lamanya. Dunia ini di sisi Allah SWT tersangat rendah
nilainya. Nilaikanlah satu hadis
Rasulullah SWT yang bermaksud:
“Daripada
Jabir bin Abdullah ra. Katanya: Pada satu hari Rasulullah pergi ke pasar
melalui bahagian atas. Ramai orang
mengikuti Rasulullah di kiri dan kanan.
Baginda bertemu dengan bangkai seekor anak kambing yang kecil kedua-dua
telingannya. Lalu dihampiri dan diambilnya anak kambing pada telinganya. Kata baginda,”Siapakah
diantara kamu yang suka membeli ini dengan satu dirham?”. Jawab mereka: “Kami tidak suka sedikit jua
pun. Untuk apa bagi kami.” Tanya baginda, “Sukakah kamu
jika diberi secara percuma?.” Jawab mereka. “Sekalipun dia hidup kami
tidak akan mahu kerana anak kambing itu cacat.
Kedua-dua telinganya kecil, apalagi dia sudah menjadi bangkai. Sabda
Rasulullah seterusnya, “Demi Allah sesungguhnya dunia ini
lebih hina disisi Allah SWT daripada anggapanmu terhadap bangkai ini”. (Hadis
Riwayat Muslim).
4. Begitulah nilai dunia di sisi Allah. Dunia yang dianggap sangat
hebat oleh manusia yang jahil. Oleh yang demikian, adakah wajar bagi kita
melebih-lebihkan kehidupan dunia sehingga lupa akan jalan
pulang yang seharusnya kita ikuti. Saidina Abu Bakar As Siddiq pernah
berkata, “Sesungguhnya, seorang hamba itu
bila berasa ujub kerana suatu perhiasan dunia, nescaya Allah akan murka kepadanya
hingga dia melepaskan perhiasan itu”.
5. Bukan bermakna kita perlu menolak dunia. Yang perlu ialah kita
berpada-pada dengan dunia. Jangan sampai dunia melalaikan kita hingga
terjerumus kepada kemurkaan Allah. Tidak salah mengejar kekayaan dan kesenangan
duniawi asalkan ia diperolehi dengan cara yang halal dan dipergunakan pula
dengan cara dan jalan yang diredhai oleh Allah.
6. Perlu diketahui bahawa tidak semua urusan dunia ini membawa
keburukan. Sebaliknya seluruh kehidupan
ini akan membuahkan kebaikan jika dilakukan dengan tujuan untuk mencari
keredaan Allah. Dalam menghadapi dunia
ini, Luqmanul Hakim pernah berpesan kepada anaknya, “Ambillah dari dunia sekadar keperluan dan belanjakan lebihan hasil
usahamu untuk akhirat. Dunia jangan ditolak habis agar engkau jangan
jadi parasit (hidup dengan menumpang orang lain dan tidak membalas apa-apa)
yang menjadi beban manusia lain.”
7. Dunia ini ibarat bangkai manakala orang yang mencintainya ibarat
anjing. Dalam konteks ini Allah SWT
berfirman dalam Surah Al-A’raf[Tempat
Yang Tinggi](7:176) yang berbunyi:
“Dan
kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan (sebab
mengamalkan) ayat-ayat itu. Tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan
menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau
menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau
membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah
bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah
kisah-kisah itu supaya mereka berfikir”.
8. Allah menyamakan orang yang cenderung kepada dunia melebihi akhirat
seperti anjing yang menjelir-jelirkan lidahnya yang menggambarkan ketamakan
kepada dunia. Dalam hal ini Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Andai
anak Adam diberi emas satu lembah, nescaya dia ingin mendapat dua lembah. Tidak
ada yang dapat membungkam mulutnya selain tanah, dan Allah mengkabulkan taubat
hamba-Nya yang bertaubat”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
9. Sementara roh masih dikandung badan ini manfaatkanlah masa untuk
beramal ibadat kepada Allah SWT dan sentiasa bertaubat kepadaNya. Ini kerana
sebaik kita dimatikan oleh Allah maka setiap apa yang dikerjakan di dunia perlu
kita tanggung dan tidak boleh bertaubat lagi. Jangan kita jadi orang yang
merintih kekesalan sepertimana dijelaskan Allah SWT dalam Surah As-Sajadah[Sujud](32:12) yang berbunyi:
“Dan
(sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu
menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina,
sambil merayu): “Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan
sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah
kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami
sekarang telah yakin”.
Sebahagian artikel ini dipetik
dari buku “Analogi Nik Abdul Aziz bin Nik Mat” : Kias Pesan Murabbi Agung.
“Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau
sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba
bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik
sebagaimana yang Engkau cintai” = Mutiara kata Saidina Ali Karamallahu Wajhah.
No comments:
Post a Comment