Tuesday 25 August 2015

TANDA-TANDA DEKATNYA HARI KIAMAT (BAHAGIAN 2)



Semasa hayatnya Rasulullah SAW telah membayangkan zaman atau masa yang beliau sangat takuti.  Zaman itu telah terlalu hampir dengan hari kiamat. Berikut ini ialah himpunan hadis-hadis Rasulullah SAW mengenai keadaan akhir zaman petanda dekatnya kiamat:

1.      MUNCULNYA GOLONGAN ANTI HADIS

Miqdam bin Ma’dikariba r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Hampir tiba suatu zaman di mana seorang lelaki yang sedang duduk bersandar di atas kursi kemegahannya, lalu disampaikan kepadanya sebuah hadis dari hadisku maka dia berkata “Pegangan kami dan kamu hanyalah kitab Allah sahaja. Apa yang dihalalkan oleh Al-Quran kami halalkan. Dan apa yang ia haramkan kami haramkan” (Kemudian Nabi SAW melanjutkan sabdanya) “Padahal apa yang diharamkan Rasulullah SAW itu samalah hukumnya dengan apa yang diharamkan Allah SWT” (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)
 
2.      BERBANGGA DENGAN BINAAN MASJID

Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak terjadi hari Kiamat sehingga umatku bermegah-megah dengan bangunan masjid” (Hadis Riwayat Abu Daud)

3.      TIDAK ADA IMAM UNTUK SOLAT BERJEMAAH

Salamah binti al-Hurr r.a.  berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Akan datang suatu zaman pada waktu itu orang ramai berdiri tegak beberapa lama kerana mereka tidak ada orang yang dapat mengimami mereka solat” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

4.      PENYAKIT UMAT ISLAM SILAM BERULANG

Abu Hurairah r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Umatku akan ditimpa penyakit -penyakit yang pernah menimpa umat-umat terdahulu” Sahabat bertanya “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?” Rasulullah SAW menjawab: “Penyakit-penyakit itu adalah, 1.Terlalu sombong, 2.Terlalu mewah, 3.Mengumpulkan harta sebanyak mungkin, 4.Tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, 5.Saling memarahi, 6.Dengki-mendengki sehingga menjadi zalim menzalimi” (Hadis Riwayat Hakim)

5.      PERANGKAP RIBA

Abu Hurairah r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Akan tiba suatu zaman, tidak ada seorang pun kecuali dia terlibat dalam memakan harta riba. Kalau dia tidak memakannya secara langsung, dia akan terkena juga debunya” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

6.      MANUSIA TIDAK PEDULI SUMBER PENDAPATANNYA

Abu Hurairah r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Akan datang suatu zaman seseorang tidak mempedulikan daripada mana dia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram” (Hadis Riwayat Muslim)

7.      BANYAKNYA SUMBER GALIAN

Ibnu Omar r.a. berkata “Pada suatu masa dibawa ke hadapan Rasulullah SAW sepotong emas. Dan emas itu adalah emas zakat yang pertama sekali dikutip. Emas itu telah dibawa oleh Bani Sulaim dari lombong galian mereka. Maka sahabat berkata “Wahai Rasulullah! Emas ini adalah hasil galian kita” Lalu Rasulullah SAW menjawab “Nanti kamu akan dapati banyak galian-galian dan yang akan menguruskannya adalah orang-orang yang jahat ” (Hadis Riwayat Baihaqi)

8.      ARAK (KHAMAR) BERLELUASA

Abu Malik Al-Asy’ari r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya akan ada sebahagian dari umatku yang meminum arak (khamar) dan mereka menamakannya dengan nama yang lain. Sambil diiringi dengan alunan muzik dan suara biduanita. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi dan Allah SWT akan mengubah mereka menjadi kera atau babi” (Hadis Riwayat  Ibnu Majah)

9.      BANYAK KES-KES PERZINAAN

Anas r.a. berkata “Aku akan menceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Di antara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, banyak perzinaan, banyak kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nanti seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan” (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

10.    BERPAKAIAN TETAPI TELANJANG

Abu Hurairah r.a.berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: ”Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka, keduanya belum pernah aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cambuk bagaikan ekor sapi yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, lenggang-lenggok sewaktu berjalan, mengayun-ayunkan bahu. Kepala mereka bagaikan bonggol (belakang unta). Kedua golongan ini tidak akan masuk syurga, malah tidak akan dapat mencium bau harumnya. Sesungguhnya keharuman syurga itu akan terhidu dari jarak perjalanan yang sangat jauh”. (Hadis Riwayat Muslim)
Petikan dari www.detikislam.blogspot.com

“-Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'
-Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia
-Tiada kebaikan bagi pembaca Al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya
-Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifat wara'
-Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi
-Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki
-Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan
-Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya, siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya, siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak wara', sedang orang yang tidak wara' itu bererti hatinya mati.” -  Muiara Kata Saidina Ali Karamallahu Wajhah

No comments:

Post a Comment