1. Dalam Surah As-Shaaf[Barisan](61:9), Allah SWT telah berfirman yang berbunyi:
“Dialah
yang telah mengutus RasulNya (Muhammad SAW) dengan membawa hidayah petunjuk dan
agama yang benar (agama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya
atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.”
{Petikan dari Surah As-Shaaf[Barisan](61:9)}
2. Rasulullah SAW pernah bersabda yang
berbunyi:
ليبلغن هذا الأمر ما بلغ الليل والنهار ولا يترك الله بيت مدر ولا وبر
الا أدخله الله هذا الدين بعز عزيز أو بذل ذليل عزا يعز الله به
“Pasti akan sampai urusan ini (Islam) ke mana sahaja sampainya
malam dan siang. Allah tidak akan tinggalkan satu rumah si kaya mahupun si
miskin, kecuali akan dimasukkan oleh Allah agama ini…” (Riwayat Al-Hakim dan al-Baihaqi ; Berkata Al-Hakim : Hadith
ini sahih menurut syarat al-Bukhari & Muslim. Ia juga dipersetujui oleh
Imam Az-Zahabi).
WILAYAH-WILAYAH DI CHINA
BANDAR-BANDAR UTAMA DI CHINA
3. China adalah salah sebuah negara terbesar
di dunia dengan penduduknya melebihi 1.3 billion orang. Bilangan orang Islam di China kini dikatakan
melebihi 22 juta orang. Bilakah Islam telah datang ke China?. Mengikut catatan
rasmi dari Dinasti Tang yang memerintah China dari tahun 618 Masihi hingga 905
Masihi, Islam pertama kali datang ke China sekitar tahun 30 Hijrah atau 651 Masihi.
Disebutkan, Islam masuk ke Negara China melalui utusan yang dikirim oleh
Khalifah Usman bin Affan (23 hingga 35 H / 644 hingga 656 M). Catatan sama terdapat dalam buku “A Brief Study of the Introduction of Islam to China” karangan Chen
Yuen.
4. Menurut catatan lain dari Lui Tschih, seorang
penulis China beragama Islam pada abad ke18 dalam karyanya “Chee Chea Sheehuzoo (Perihal Kehidupan Nabi)”,
Islam dibawa ke China oleh rombongan dagang yang diketuai oleh Saad bin Abi Waqqas
(bapa saudara Rasulullah sebelah ibunya) pada tahun 616 Masihi. Catatan
tersebut menyatakan, Saad bin Abi Waqqas dan tiga sahabat lainnya datang ke
China dari Abyssinia (kini dipanggil Ethiopia). Dikatakan setelah kunjungan
pertamanya ke China, Saad kemudian kembali semula ke Arab. Kemudian dia datang
semula ke China 21 tahun kemudian atau pada masa pemerintahan Khalifah Usman
bin Affan dengan membawa salinan Al Quran. Pada masa pemerintahan Usman Affan
Al-Quran telah dibukukan.
5. Diriwayatkan, bagi kedatangannya kali
kedua ke China pada tahun 650 Masihi,
Saad dan sahabatnya berlayar melalui Lautan Hindi ke Laut China menuju
pelabuhan di Guangzhou (dulu dipanggil Canton). Mereka datang membawa hadiah
dan diterima dengan baik oleh Maharaja dari Dinasti Tang, iaitu Kao-Tsung (650M – 683M).
Walaupun maharaja tidak menerima ajaran Islam tetapi beliau tidak pula menghalang
pengembangan agama Islam yang dirasakannya sesuai dengan ajaran Konfusius. Orang
China menyebut Islam sebagai Yi si lan
Jiao atau agama yang murni. Kota Makkah pula disebut sebagai tempat
kelahiran Ma-hia-wu (atau Rasulullah
Muhammad SAW).
6. Dikatakan Saad bin Abi Waqqas kemudiannya
menetap di Guangzhou dan beliau telah mendirikan Masjid Huaisheng yang menjadi
salah satu simbol Islam paling berharga di China yang berusia melebihi 1,300
tahun. Ia terletak di Jalan Guang Ta Lu. Kini masjid ini masih wujud setelah
beberapa kali melalui proses pembaikan. Masjid Huaisheng ini kemudian dijadikan
Masjid Raya Guangzhou (Remember the Sage)
atau masjid untuk mengenang Nabi Muhammad SAW. Masjid ini juga dikenali dengan
nama Masjid Guang ta, kerana masjid dengan menara yang indah ini yang letaknya
di Jalan Guangta. Ta bererti menara kerana menurut sejarahnya menara masjid ini
adalah yang tertinggi pada masa pembinaannya jika dibandingkan dengan bangunan
lain.
MASJID RAYA GUANGZHOU
VIDEO MASJID RAYA GUANGZHOU
VIDEO SOLAT HARI RAYA DI MASJID RAYA
VIDEO MASJID RAYA GUANGZHOU
VIDEO SOLAT HARI RAYA DI MASJID RAYA
7. Sebahagian orang percaya Saad bin Abi Waqqas menghabiskan baki
hidupnya di Guangzhou dan meninggal di sana. Sebuah pusara dikatakan sebagai
makamnya. Makamnya menjadi tempat kunjungan pelancong, khususnya orang Islam
dari seluruh dunia. Walau bagaimanapun, ada pendapat mengatakan Saad bin Abi
Waqqas di kembumikan di kawasan makam para sahabat di perkuburan Baqi’, dekat
Madinah.
Pintu
gerbang ke makam Saad Abi Waqqas
Pusara
Allahyarham Saad Abi Waqqas
Masjid
untuk mendirikan solat Jumaat di tepi makam
Telaga yang telah digali oleh Saad Abi Waqas masih boleh
digunakan hingga kini
8. Walaupun tidak dapat dipastikan di mana sebenarnya
Saad bin Abi Waqqas meninggal dan dimakamkan, namun yang pasti beliau telah
memainkan peranan penting dalam usaha membawa dan mengembangkan Islam di China. Ada juga pendapat mendakwa,
walaupun di China itu bukan makamnya tetapi
ia kemungkinan kepunyaan anak cucunya atau mana-mana orang Arab lain yang
mempunyai jasa besar kepada perkembangan Islam di China. Wallahuaklam.
9.
Pada peringkat awalnya, orang Islam di China adalah terdiri dari para
saudagar dari Arab dan Parsi. Orang China yang pertama memeluk Islam adalah
suku Hui Chi. Ketika Dinasti Song memerintah, orang Islam dikatakan telah ramai
menguasai sektor import dan eksport. Pada tahun 1070 Masihi, Maharaja Shenzong
dari Dinasti Song telah mengundang 5,300 orang pemuda Islam dari Bukhara untuk
tinggal di China. Tujuannya ialah untuk membangunkan zon penyanggah antara
China dengan Kerajaan Liao di wilayah Timur Laut. Orang-orang dari Bukhara menetap
di daerah antara Kaifeng dan Yenching (Beijing). Mereka dipimpin oleh Pangeran
Amir Sayyid alias ‘So-Fei Er’, yang kemudian dikenali sebagai ketua komuniti
Islam China.
10. Di era kekuasaan Dinasti Mongol Yuan dari
tahun 1274 M -1368 M, jumlah penganut Islam di China semakin ramai. Dinasti
Mongol telah memberi kesempatan kepada pendatang Islam untuk naik status
menjadi China Han hingga pengaruh umat Islam di China semakin kuat. Ratusan
ribu imigran Islam di wilayah Barat dan Asia Tengah telah direkrut oleh Dinasti
Mongol untuk membantu perluasan wilayah dan memperkuatkan dinastinya. Bangsa
Mongol menggunakan jasa orang Parsi, Arab dan Uyghur untuk mengurus perniagaan
dan kewangan.
11. Pada masa kerajaan Dinasti Ming, orang Islam
masih memiliki pengaruh yang kuat di kalangan pemerintah. Pengasas Dinasti
Ming, Zhu Yuanzhang adalah seorang jeneral Islam yang terkemuka. Ketika
pemerintahan Maharaja Yong Le (Zhu Di) muncul seorang ahli pelayaran Islam
terkenal bernama Laksamana Cheng Ho.
12. Penduduk di Negara China dikatakan terdiri
dari sejumlah 56 etnik. Etnik yang
menganut Islam paling ramai ialah etnik
Hui diikuti Uyghur, Kazakh, Tartar, Salar, Dongxiang, Tajik, Uzbek. Mereka ramai tinggal di wilayah-wilayah
Xinjiang, Gansu, Shaanxi, Ningxia, Yunnan dan Hainan. Etnik Hui mudah dikenali dengan
penampilan lelaki mereka yang berkopiah putih serta sebahagiannya berjanggut
manakala kaum wanitanya pula ramai yang berjilbab. Di kota-kota besar dapat dilihat
kebanyakan dari mereka membuka warung
makanan/restoran dengan ciri khas bertuliskan tulisan Arab di pintu masuk.
13. Etnik Islam kedua terbesar adalah Uyghur
yang berasal dari Turki, Asia Tengah. Kebanyakan mereka tinggal di Daerah
Otonomi Xinjiang yang terletak di bahagian Barat China. Suku ini terkenal
dengan kemampuan mereka mengolah emas, batu, sutera dan barang-barang kulit.
14. Etnik lain yang berasal Turki adalah Kazakh.
Etnik ini umumnya tidak lancar berbahasa Mandarin dan mereka memiliki bahasa
dan huruf sendiri yang didasarkan pada huruf Arab. Suku Kazakh tinggal di
Wilayah Xinjiang. Kebanyakan mereka bekerja sebagai penternak, petani dan
pedagang.
15. Etnik berikutnya ialah Dongxiang yang
memiliki hubungan darah dengan masyarakat Mongolia. Kebanyakan mereka tinggal di
Linxia Hui dan daerah sekitar Gansu, Daerah otonomi Xinjiang Uyghur, Qinhai dan
Daerah Otonomi Ningxia Hui. Nama Dongxiang diambil dari tempat tinggal mereka, iaitu
Dongxiang. Bahasa etnik ini mirip dengan Mongolia, khususnya cabang Mongolia
dari keluarga bahasa Altai. Sebahagian besar mereka boleh berbicara Mandarin. Pekerjaan
utama mereka adalah bertani. Etnik Kyrgyz pula berasal dari Turki. Mereka
tinggal di Daerah otonomi Uyghur Xinjiang. Etnik lain seperti Salar tinggal di
Qinghai, Gansu dan Xinjiang. Kebanyakan mereka mampu berbicara bahasa Mandarin
dan Tibet. Nenek moyang mereka adalah orang-orang Samarkand dari Uzbekistan.
Seperti juga etnik masyarakat Ningxia
Hui, wanita-wanitanya gemar menggunakan tudung hitam di kepala yang menutupi
pakaian. Etnik Tajik adalah merupakan keturunan orang-orang Islam dari Iran. Mereka
menetap di Wilayah Xinjiang manakala etnik Uzbek pula tinggal di kota Yining
dan juga Xinjiang.
16. Pada tahun 2010 dianggarkan umat Islam di China berjumlah
melebihi 22 juta orang yang menetap di
beberapa wilayah. Di anggarkan juga terdapat sebanyak 35,000 buah masjid. Pembinaan
masjid adalah dengan menggunakan dana masyarakat Islam sendiri dengan sedikit
subsidi atau bantuan dari kerajaan. Masyarakat etnik Hui adalah kumpulan
komuniti Islam terbesar di China iaitu meliputi 90 peratus daripada jumlah
penduduk yang beragama Islam. Mereka banyak membantu perkembangan tamadun Negara
China. Masjid tidak hanya dijadikan pusat ibadat tetapi juga merangkumi aktiviti
kemasyarakatan dan pendidikan. Masjid juga berfungsi untuk membina kekuatan dan penyatuan umat Islam
China. Kesan dari tamadun Islam di China telah berjaya melahirkan alim ulama
dan tokoh ilmuan Islam terkenal seperti Wang Daisyu dan Yusuf Ma Zhu yang memberi
sumbangan besar kepada pembinaan Negara China.
17. Apakah umat Islam di China kini boleh hidup
dalam keadaan aman damai?. Sebenarnya tidak. Orang Islam dari etnik Uighur seramai
lebih kurang 8 juta orang di Xinjiang telah lama menderita di bawah kekuasaan
kerajaan Komunis China. Daerah Xinjiang
kaya dengan sumber semulajadi seperti
minyak dan gas. Sekitar 121 jenis
bahan galian dari 148 jenis yang dihasilkan China terdapat di Xinjiang. Xinjiang
berkeluasan satu perenam keluasan Negara China menjadi gerbang ke wilayah Asia
Tengah, berkongsi sempadan dengan empat buah negara seperti Mongolia,
Kazakhstan, Kirgizstan dan Pakistan. Etnik Uighur bercakap dalam bahasa Turki telah
lama berusaha melepaskan diri dari kerajaan pusat Beijing. Mereka menentang
keberadaan etnik Han (penduduk majoriti) yang berbeza agama dan bahasa.
18. Seperti juga Tibet, Xinjiang adalah kawasan bergolak. Di kedua wilayah itu,
pemerintah China melakukan penindasan dan berusaha mengawal kehidupan beragama
dan budaya penduduk. Namun yang menjadi berita dunia selama ini hanyalah di Tibet.
Penindasan di Xinjiang amat sedikit diketahui masyarakat antarabangsa. Rejim Komunis
China telah menekan penduduk Islam, membakar buku-buku agama Islam, merosakkan
dan menutup masjid serta berusaha menghilangkan identiti Islam dari wilayah
itu. Malah amalan berpuasa dalam bulan Ramadan juga cuba disekat dan penduduk
Islam dipaksa makan pada siang hari.
19. Marilah kita orang Islam bersama-sama membela
saudara Islam yang sedang ditindas dan dizalimi ini. Paling kurang pun kita
memanjatkan doa kepada Allah SWT agar mereka sentiasa dalam rahmat dan
perlindunganNya.
Tapak kaki kita
kalau dah keras, pijak paku dan duri pun tidak terasa apa sebab tumitnya sudah
keras. Tetapi kalau tapak kaki yang lembut, terpijak duri sikit sahaja sudah
berdarah. Demikian jugalah hati, kalau ia dah keras tak terasa lagi bersalah
kalau buat dosa. ~~ Mutiara Kata Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
No comments:
Post a Comment