Sunday 25 September 2016

MENYINGKAP RAHSIA KEPINTARAN ORANG YAHUDI

1.   Bangsa Yahudi adalah bangsa yang telah dipilih dan dimuliakan oleh Allah SWT.  Ia terbukti dalam firman-firman Allah SWT dalam ayat-ayat berikut:
          1.1.   Surah Ad-Dukhan[Asap](44:32) yang berbunyi:



“Dan demi sesungguhnya! Kami telah memilih mereka dengan berdasarkan pengetahuan (Kami) - menjadi lebih pangkatnya dari penduduk dunia (pada zaman itu).”
          1.2.   Surah Al–Baqarah[Lembu Betina](2:47) yang berbunyi:




“Wahai Bani Israil! Kenangkanlah nikmat-nikmatKu yang Aku telah kurniakan kepada kamu, dan (ingatlah) bahawasanya Aku telah melebihkan (nenek-moyang) kamu (yang taat dahulu) atas orang-orang (yang ada pada zamannya)”.

2.  Bangsa Yahudi menjadi pilihan Allah?. Allah telah memilih bangsa Yahudi untuk memimpin manusia ke jalan yang diredhai Allah.  Sebab itulah hampir 2/3 dari nabi/rasul seramai 25 orang yang disebut dalam Al-Quran adalah terdiri dari Bani Israel (bangsa Yahudi).  Masalah bagi bangsa Yahudi ini ialah mereka adalah bangsa yang sombong, keras kepala dan tidak mendengar perintah-perintah dari Allah SWT malah membunuh dan memusuhi nabi dan rasul utusan Allah.  Itulah sebabnya kemudiannya bangsa Yahudi menjadi bangsa yang dilaknat oleh Allah SWT. Posting kali ini tidak bertujuan untuk memfokuskan perbincangan dalam konteks itu tetapi untuk berkongsi input dan maklumat apakah rahsia orang-orang Yahudi boleh menjadi bangsa yang cerdik, pintar hingga dapat menguasai dunia hari ini.

3. Sebahagian rahsia kejayaan dan kepintaran mereka ialah kerana berpegang dan mengikuti/mengamalkan ajaran atau sunnah Rasulullah SAW. Walaupun mereka memusuhi Islam tetapi mereka yakin bahawa Rasulullah itu utusan tuhan (Allah) yang sebenarnya.  Islam yang dibawa oleh Muhammad itu adalah agama yang benar dan apa yang dipraktikkan oleh Rasulullah dalam hidupnya adalah perkara yang betul, baik dan sesuai dengan keperluan manusia.  Tetapi mereka tidak beriman kepada Rasulullah dan agama Allah kerana semata-mata kedegilan dan keras kepala mereka sahaja untuk tidak menerima kenabian Rasulullah yang bukan datang dari bangsa Yahudi.

4.  Kajian tentang kecerdikan dan kepintaran bangsa Yahudi ini telah dilakukan oleh seorang yang bernama Dr. Stephen Carr Leon, berasal dari California.  Beliau telah menghabiskan masa selama 3 tahun di Israel untuk mengkaji dan mencari sebab-sebab kenapa bangsa Yahudi boleh menjadi bangsa yang cerdik dan bijak.  Beliau bertanya dalam dirinya apakah ia anugerah tuhan atau kerana usaha orang Yahudi sendiri. Setelah selesai kajiannya beliau merumuskan kecerdikan dan kepandaian bangsa Yahudi adalah kerana mereka mengamalkan perkara-perkara berikut yang sebahagiannya adalah amalan atau sunnah Rasulullah SAW. Amalan-amalan itu akan dimulai sebaik sahaja seseorang isteri mengandung.  Jadi mereka berbuat demikian demi anak dalam kandungan mereka:

4.1.  MAKANAN UNTUK WANITA MENGANDUNG 
4.1.1. Sejak mengetahui mengandung, kaum wanita Yahudi akan mengamalkan makan kacang, badam dan kurma bersama susu untuk makan pagi. Makan kurma, kacang dan minum susu adalah maknanan/minuman sunnah Rasulullah SAW. Waktu tengahari pula makanan utama mereka ialah roti dan isi ikan sahaja (tanpa kepala) bersama salad yang dicampur dengan badam dan berbagai jenis kacang. Mereka sangat yakin bahawa isi ikan sungguh baik untuk perkembangan otak.  Sebaliknya kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosak perkembangan dan pertumbuhan otak anak di dalam kandungan. Sudah menjadi kemestian bagi ibu yang sedang mengandung memakan pil minyak ikan. Amalan ini semacam menjadi adat kepada orang Yahudi.

4.1.2. Memakan kurma amat digalakkan dalam Islam kerana ia berkhasiat dan  salah satu makanan kegemaran Rasulullah SAW. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud; “Kurma ajwa berasal dari syurga, ia merupakan penangkal racun, isi buahnya manis dan airnya merupakan ubat mata.” (Hadis Riwayat Nasa’i dan Ibnu Majah).

4.2. PRAKTIK BAGI IBU YANG MENGANDUNG

4.2.1. Setelah mengetahui ibu sedang mengandung, suami isteri akan membeli buku matematik dan menyelesaikan soalan-soalan matematik bersama. Mereka akan membawa buku matematik ini ke mana-mana sehinggalah ibu selesai melahirkan anak.  Amalan ini diyakini oleh bangsa Yahudi boleh memastikan otak anak dalam kandungan menjadi pintar.

4.2.2. Amalan lain bagi ibu mengandung ialah sering menyanyi dan bermain piano.
4.3.  TIADA PERCAMPURAN MAKANAN

Orang Yahudi  tidak makan ikan dan daging serentak.  Jika sudah ada ikan maka mereka tidak akan lagi makan daging, begitulah sebaliknya. Mereka mengetahui kombinasi keduanya adalah tidak baik untuk kesihatan jika di makan  dalam satu hidangan.  Namun salad, kacang dan badam selalu menjadi keutamaan. Orang Yahudi gemar makan ikan kerana mengetahui khasiatnya.  Lihat sahaja orang Jepun yang cerdik.  Mereka juga sangat gemar makan ikan. Ikan atau mana-mana makanan laut pasti menjadi pilihan utama mereka.

4.4.  MAKANAN APA PERLU DIDAHULUKAN?
4.4.1. Lazimnya orang Yahudi akan menyediakan buah-buahan bersama makanan berat lain. Tapi jangan silap faham.  Mereka akan makan buah terlebih dahulu barulah diikuti dengan makanan berat yang lain. Ini kerana buah-buah mengeluarkan enzim untuk memudahkan proses penghadaman makanan. Menurut orang Yahudi, memakan hidangan berkarbohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah-buahan boleh menyebabkan seseorang merasa mengantuk. Kesannya badan menjadi lemah dan sukar memahami pelajaran di sekolah.

4.4.2.   Dalam konteks ini ada dalil sebagaimana disebutkan oleh Imam An-Nawawi rahimahullah. Beliau telah menyebutkan ketika menjelaskan hadis Abi Al-Haitsam bin Thihan tatkala dia datang kepada Rasulullah SAW dan ada bersamanya Abu Bakar dan Umar. Dia membawa bekas yang berisi kurma basah dan kurma kering, kemudian Rasulullah berkata, “makanlah ini (kurma), kemudian mengambil hidangan dan kemudian pergi.” Imam Nawawi menjelaskan bahwa hadis ini sebagai dalil dianjurkannya mendahulukan makan buah, baru kemudian roti, daging dan makanan lainnya.

4.4.3. Di dalam surah Al-Waqiah[Hari Kiamat](56:20), Allah SWT berfirman yang berbunyi:


“Dan juga (dibawakan kepada mereka) buah-buahan dari jenis-jenis yang mereka pilih.”
                   (56:21)


“Serta daging burung dari jenis-jenis yang mereka ingini.”

4.4.4 Berdasarkan turutan ayat di atas ada sebahagian kecil ulama berpendapat Allah menyebut buah dahulu baru daging sebagai dalil anjuran dalam Islam supaya makan buah dahulu sebelum makanan berat.

4.4.5. Perhatikan amalan orang Malaysia dan mungkin juga bangsa lain. Buah-buahan dijadikan pencuci mulut kononnya. Buah-buahan di makan akhir sekali. Lihat sahaja cara makanan disediakan di hotel-hotel. Barangkali itulah ajaran Yahudi kepada orang yang bukan sebangsa dengan mereka.

4.5.  LARANGAN MEROKOK

4.5.1. Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa di Israel, merokok adalah dilarang (taboo). Jika kita diundang makan di rumah keluarga Yahudi, jangan sekali-kali merokok. Tanpa segan silu mereka akan mengusir kita untuk merokok di luar rumah mereka. Menurut ilmuwan Universiti di Israel, penelitian menunjukkan nikotin rokok dapat merosak sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada gen. Maknanya keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak, iaitu bodoh.

4.5.2. Aneh sekali bukan?. Bangsa Yahudi adalah pemilik syarikat rokok terbesar di dunia tetapi mereka sendiri tidak merokok. Bangsa Yahudi tidak merokok kerana mereka tahu bahaya merokok. Jadi untuk apa mereka bina kilang rokok?.  Jawabnya hanya semata-mata untuk mendapatkan keuntungan besar dari jualan rokok dan keduanya untuk merosakkan kesihatan orang bukan Yahudi di dunia ini. Begitulah jahatnya bangsa Yahudi.

4.5.3. Tidak ada sebarang manfaat atau khasiat dari rokok.  Wang tentunya hangus kerana rokok. Yang pastinya diperolehi perokok ialah masalah dan pelbagai komplikasi kesihatan.  Seolah-olahnya membeli dan menghisap rokok itu ialah untuk mendapatkan penyakit.  Sebab itulah rokok telah diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia dalam persidangan mereka yang ke 37 pada 23 Mac 1995.

4.6.  BERMAIN ALAT MUZIK

Sejak kecil anak-anak Yahudi dilatih bermain alat muzik seperti piano dan biola. Ia semacam sudah menjadi satu kewajiban. Menurut mereka bermain musik dan memahami nada-nada muzik dapat meningkatkan IQ dan akan menghasilkan anak yang pintar. Menurut ilmuan Yahudi bunyi dan alunan musik dapat merangsang perkembangan otak.
           
            4.7.  PELAJARAN DI SEKOLAH

4.7.1. Ketika dalam kelas 1 hingga kelas 6, anak-anak Yahudi akan diajar mata pelajaran matematik berasaskan  perdagangan. Mengikut Dr. Stephen, perbandingan dengan anak-anak Amerika di California, tingkat IQ-nya boleh dikatakan 6 tahun kebelakang berbanding anak-anak Yahudi. Segala pelajaran dengan mudah di fahami oleh anak Yahudi. 

4.7.2. Selain dari pelajaran di atas, bersukan juga menjadi kewajiban bagi mereka. Sukan yang amat diutamakan adalah memanah, menembak dan berlari. Memanah dan menembak dapat melatih otak agar fokus. Menembak pula sebahagian dari persiapan untuk mempertahankan negara Israel. Bukankah memanah itu salah satu hobi Rasulullah SAW?.

4.7.3. Di sekolah tinggi (menengah) pula murid-murid dididik dengan pelajaran sains. Mereka didorong untuk mencipta produk. Meskipun projek mereka mungkin kadangkala nampak lucu tetapi tetap diteliti dengan serius, apa lagi jika projek itu berkaitan pembuatan senjata, perubatan dan teknik-teknik dan teknologi baru. Idea itu akan dibawa ke peringkat yang lebih tinggi.

4.7.4. Satu lagi yang di beri keutamaan ialah bidang ekonomi. Pelajar mereka sangat agresif dan bersungguh-sungguh belajar ekonomi. Diakhir tahun di universiti, mahasiswa diharuskan menyiapkan projek dan mereka perlu mempraktikkanya.

4.7.5. Hasil pengamatan Dr. Stephen, beliau mendapati anak-anak Yahudi sungguh cerdas. Ramai dari mereka dapat memahami tiga bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Bahasa Inggeris.

4.8.  LARANGAN-LARANGAN DALAM MAKANAN

Orang Yahudi tidak makan daging atau ayam bersama minum susu. Tidak makan ikan bersama telur ayam. Tidak makan ikan bersama daun salad. Tidak minum susu bersama cuka, tidak makan buah bersama minum susu.

5.  Apakah kesimpulan yang dapat dibuat?.  Makanan adalah salah satu sebab yang boleh menyumbang kepada kepintaran serta kecerdikan seseorang. Ini kerana makanan membantu pertumbuhan, perkembangan dan kesuburan otak manusia. 

6.   Setiap orang mahukan anak mereka jadi pintar.  Jadi kenapa tidak cuba meniru cara makan dan amalan-amalan orang Yahudi kerana mereka juga sebahagiannya meniru sunnah Rasulullah SAW. Bentuklah generasi akan datang umat Islam dengan memulakannya semasa bayi masih lagi dalam kandungan ibu.   

“Sesungguhnya seorang hamba itu bila merasa ujub kerana suatu perhiasan dunia, nescaya Allah akan murka kepadanya sehinggalah dia melepaskan perhiasan itu.” ~ Mutiara kata Saidina Abu Bakar Assiddiq

Sebahagian kandungan diambil dari video Kisah Islami, Indonesia

No comments:

Post a Comment