1. Adalah menjadi kelaziman bagi pasangan yang melakukan
perhubungan kelamin untuk terus tidur selepas jimak. Ini kerana masing-masing keletihan. Mereka menunda
mandi junub hingga bangun tidur diwaktu paginya. Tahukah kita bahawa perbuatan melengah-lengahkan
mandi junub ini sesuatu yang tidak baik.
Dalam kitab Shahih At Targhib wa At Tarhib, ada satu bab khas bertajuk
"Ancaman Menunda Mandi Junub Tanpa Alasan". Dalam bab itu dimasukkan dua hadis sahih yang menjelaskan
keburukan menunda mandi junub tanpa alasan. Apakah keburukannya?. Orang yang
menunda mandi junub tidak akan didekati oleh malaikat rahmat. Rasulullah SAW bersabda
yang berbunyi:
ثَلَاثَةٌ لَا تَقْرَبُهُمُ الْمَلَائِكَةُ الْجُنُبُ وَالسَّكْرَانُ وَالْمُتَضَمِّخُ بِالْخَلُوْقِ
"Tiga
orang yang tidak didekati oleh malaikat (rahmat): orang junub, orang mabuk dan
orang yang berlumuran minyak wangi khaluq." (Hadis
Riwayat Al Bazzar). Yang dimaksudkan
dengan minyak wangi khaluq ialah minyak wangi dengan gabungan za'faran dan
lain-lain serta ia didominasi oleh warna merah dan kuning.
2. Hadis lain dalam bab menunda mandi junub menjelaskan bahawa tidak
didekati malaikat rahmat kerana menunda mandi junub tanpa berwuduk. Rasulullah
SAW bersabda:
ثَلاَثَةٌ لاَ تَقْرَبُهُمُ الْمَلاَئِكَةُ جِيفَةُ الْكَافِرِ وَالْمُتَضَمِّخُ بِالْخَلُوقِ وَالْجُنُبُ إِلاَّ أَنْ يَتَوَضَّأَ
"Tiga
orang yang tidak didekati oleh malaikat: bangkai orang kafir, orang yang
berlumuran minyak wangi khaluq dan orang junub kecuali jika dia berwuduk" (Hadis
Riwayat Abu Daud).
3. Dijelaskan oleh Al Hafizh bahawa yang dimaksudkan dengan
malaikat pada hadis di atas adalah malaikat yang turun membawa rahmat dan
berkat, bukan malaikat hafazhah (yang mengawasi) kerana mereka selalu bersama
manusia setiap saat. Oleh itu bagi orang yang menunda mandi junub maka dia
tidak didekati oleh malaikat rahmat. Jadi apakah seseorang itu harus segera
mandi junub sebaik selesai jimak?. Rasulullah SAW memberi contoh, selepas bersama
isterinya, kadang-kadang beliau terus mandi junub dan kadang kala tidak terus mandi
junub. Ketika beliau tidak terus mandi junub beliau berwuduk dahulu sebelum
tidur.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي قَيْسٍ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ عَنْ وِتْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ الْحَدِيثَ قُلْتُ كَيْفَ كَانَ يَصْنَعُ فِي الْجَنَابَةِ أَكَانَ يَغْتَسِلُ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ أَمْ يَنَامُ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ قَالَتْ كُلُّ ذَلِكَ قَدْ كَانَ يَفْعَلُ رُبَّمَا اغْتَسَلَ فَنَامَ وَرُبَّمَا تَوَضَّأَ فَنَامَ قُلْتُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ فِي الْأَمْرِ سَعَةً
4. Dari Abdullah bin Abi Qais beliau berkata, "Saya bertanya
kepada Aisyah tentang witir Rasulullah SAW. Lalu dia menyebutkan suatu hadis.
Aku bertanya lagi, 'Bagaimana yang Rasulullah lakukan ketika dalam keadaan
junub, apakah beliau terus mandi sebelum tidur atau tidur tanpa mandi junub?
'Aisyah menjawab,' Sungguh semuanya telah
dilakukan beliau. Kadang kala Rasulullah mandi lalu tidur, kadang kala beliau
berwuduk lalu terus tidur. 'Aku berkata lagi,' Segala puji bagi Allah yang
memberikan keringanan dalam perkara tersebut'. "(Hadis Riwayat Muslim).
“Aku mengamati
semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada mereka yang
menjaga lidahnya. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan
pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis
amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat
yang baik. Aku mencari segala bentuk rezeki, tapi tidak menemukan rezeki yang
lebih baik daripada sabar”. ~ Mutiara Kata Saidina Umar Al-Khattab.
Sebahagian kandungan dari
sumber detikislam.blogspot
No comments:
Post a Comment