[Dikatakan ini ialah mayat seorang pemuda berbangsa Arab. Mayatnya telah digali dari kuburnya beberapa jam setelah disemadikan atas arahan ayahnya. Ini kerana ayahnya mahu membuat post mortem mayat anaknya untuk mengetahui punca kematiannya. Alangkah terkejutnya orang yang mengeluarkan mayatnya kerana hanya beberapa jam dikembumikan ia kelihatan seperti telah lama di dalam kubur. Rambutnya telah bertukar jadi putih. Mukanya pecah dan mata terbeliak. Darah basah keluar dari mulut dan hidungnya. Pemuda ini telah diazab malaikat sebaik disemadikan kerana pemuda ini dikatakan banyak membuat dosa semasa hidupnya. Allah hanya mahu menunjukkan kekuasaannya dan janjinya yang maha benar.]
*******************************************************************************
1. Pengarang kitab Mu‘jam Alfaz as-Shawfiyah menyebutkan perkataan
barzakh (alam kubur) dari sudut bahasa bermaksud sekatan atau pemisah di antara
dua perkara. Contohnya ialah bercakap
adalah pemisah di antara orang yang normal dan orang bisu. Contoh sekatan/pemisah
yang disebut dalam Quran ialah seperti firman
Allah SWT dalam Surah ArRahman[Maha
Pemurah](55:19) berbunyi:
“Ia
biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula
bertemu”
(55:20)
“Di
antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak
melampaui sempadannya”.
2. Dari sudut istilah pula barzakh bermakna pendinding (hijab)
yang terdapat di antara orang mati dan orang hidup. Pendinding inilah yang
menghalang orang mati kembali semula ke dunia. Barzakh (pendinding) ini akan
kekal sehingga hari kiamat. Oleh itu alam barzakh ialah alam yang terdapat di
antara dunia dan akhirat. Alam ini boleh dikatakan sebagai tempat tinggal sementara
manusia untuk sampai ke hari kiamat.
3. Pengarang kitab Akidah al-Mukmin menyatakan tujuan wujudnya
alam barzakh ialah untuk menghimpunkan semua roh sebagai persediaan memasuki
alam akhirat. Oleh itu alam barzakh berfungsi sebagai pendinding atau pemisah
di antara dua kehidupan iaitu kehidupan di dunia dan kehidupan di akhirat.
Dengan perkataan lain, alam barzakh ialah alam penantian atau ruang menunggu
untuk masuk ke alam akhirat selepas kematian. Alam barzakh ialah alam pertama
daripada alam yang kekal abadi di akhirat.
4. Ramai yang tidak
mendapat manfaat walaupun mereka baru lepas menghantar orang tersayang ke tanah
perkuburan. Jikapun ada sedikit kesedaran ialah semasa berada di tanah
perkuburan sahaja. Sebaik meninggalkan
tanah perkuburan dan berada di rumah masing-masing rasa keinsafan dan kerisauan
tentang kematian dan azab kubur akan mula hilang dari ingatan sedikit demi
sedikit. Ini adalah tanda-tanda kematian
orang lain yang tidak menjadi pengajaran berkekalan kepada kita.
5. Islam mengajar kita supaya sentiasa ingat kepada kematian,
khususnya azab kubur. Perkataan azab bererti hukuman, seksaan, kesengsaraan
atau kesusahan. Ingatan kepada azab kubur tidak sama sekali bermaksud kita tidak
perlu bekerja, tidak perlukan harta kekayaan dunia dan hanya asyik sembahyang
dan berzikir sahaja. Islam tidak
melarang umatnya mencari kesenangan dunia. Tetapi dalam keghairahan mencari
kesenangan dunia itu apakah persediaan kita untuk berada dalam alam barzah yang
wajib kita lalui satu hari nanti.
Mengingati mati dan azab kubur menjadikan kita lebih berhati-hati untuk
menjalani hidup seharian supaya tidak melanggar perintah Allah dan Rasulullah.
6. Firman-firman Allah dalam Quran banyak menyebut tentang azab
kubur. Antaranya ialah:
6.1. Surah Ta Ha (20:124)
yang berbunyi:
“Dan
sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah
baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat
dalam keadaan buta”.
Menurut Abu Sa‘id al-Khudri
dan Abdullah bin Mas‘ud perkataan ‘yang sempit’ adalah bermaksud azab kubur.
Inilah pendapat yang sahih. Dalam kitab at-Tazkirah, Abu
Hurairah telah berkata: “Disempitkan kubur orang kafir itu sehingga
tulang-tulang rusuknya berselisih”.
6.2. Surah Mukmin/Ghafir
[Orang Beriman](40:46) berbunyi:
“Mereka
didedahkan kepada bahang api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa mereka
berada dalam alam barzakh); dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan
kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab
seksa api neraka yang seberat-beratnya!”
6.3. Surah Nuh [Nabi Nuh](71:25) pula berbunyi:
“Disebabkan
dosa-dosa dan kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan (dengan banjir dan
taufan), kemudian (pada hari akhirat) dimasukkan ke dalam neraka; maka mereka
tidak akan beroleh sebarang penolong yang lain dari Allah (yang dapat
memberikan pertolongan).”
6.4. Surah Al-Takathur[Bermegah-Megah](102:1)
berbunyi:
“Kamu
telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan
berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak
pangkat dan pengaruh)”.
(102:2)
“Sehingga
kamu masuk kubur”.
(102:3)
“Jangan
sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang
buruk semasa hendak mati).”
7. Mari pula kita perhatikan terjemahan sabda-sabda Rasulullah SAW
berkaitan dengan azab kubur:
7.1. “Sesungguhnya
kedua-dua mayat ini sedang diazab dan bukanlah kedua-duanya diazab sebab dosa
yang terlalu besar. Adapun salah seorangnya tidak bersuci daripada kencing dan
yang seorang lagi kerana berjalan ke sana ke mari mengadu-domba”. Lalu Rasulullah
mengambil pelepah tamar yang basah dan dipatahkan kepada dua bahagian. Kemudian
Rasulullah pacakkan ke atas setiap kubur tersebut. Sahabat-sahabat bertanya
Rasulullah: “Mengapakah Rasulullah berbuat demikian?. Rasulullah menjawab: “Mudah-mudahan diringankan azab kedua-dua
mayat ini selama mana kedua pelepah ini belum kering”. (Hadis riwayat
al-Bukhari dan Muslim)
7.2.
Daripada Saiyidatina Aisyah, beliau telah berkata:
“Telah datang kepadaku dua
orang tua Yahudi Madinah sambil berkata: Maksudnya: “Sesungguhnya ahli kubur
itu diazab dalam kubur-kubur mereka. Saiyidatina Aisyah menjawab: “Kamu berdua
berbohong dan aku tidak mempercayai kamu lalu kedua orang tua Yahudi itu pun keluar.
Tatkala masuk Rasulullah, aku bertanya kepada Baginda: “Ya Rasulallah!
Sesungguhnya dua orang tua Yahudi Madinah telah berjumpa aku dan keduanya
menyangka bahawa ahli kubur itu diazab di dalam kubur-kubur mereka. Bersabda
Rasulullah: “Benar kata-kata kedua orang
Yahudi itu, sesungguhnya mayat-mayat itu diazab sehingga didengar akannya oleh
sekalian binatang”. Saiyidatina Aisyah berkata: “Aku tidak melihat Rasulullah
selepas sembahyang kecuali (berdoa) memohon perlindungan daripada azab kubur”.
(Hadis riwayat Muslim dan Bukhari)
7.3. Pada suatu hari Rasulullah SAW keluar selepas
matahari terbenam. Lalu Rasulullah mendengar suara. Baginda bersabda: “Mayat Yahudi itu diazab di dalam kuburnya”
(Hadis riwayat Muslim dan Bukhari)
7.4. Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya mayat itu diazab disebabkan oleh ratapan orang-orang yang
hidup” (Hadis riwayat Bukhari)
7.5. Rasulullah bersabda: “Bahawa mayat itu diazab kerana ratapan keluarga ke atasnya”.
(Hadis riwayat Muslim)
7.6. Rasulullah bertanya: “Siapa yang mengetahui mayat-mayat yang di kuburkan ini?”. Seorang
lelaki menjawab: “Saya”. Rasulullah bertanya: “Bilakah mereka mati?. Lelaki itu menjawab lagi: “Mereka mati
ketika dalam kafir”. Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya
umat ini akan dicuba di dalam kuburnya. Jika tidak kerana kamu tanamkan
(mayat-mayat) ini nescaya aku memohon kepada Allah supaya kamu diperdengarkan
daripada azab kubur sebagaimana aku dengar daripada kubur-kubur ini”. Kemudian
Rasulullah menghadapkan wajahnya kepada kami dan bersabda: “Berlindunglah kamu kepada Allah daripada azab neraka”. Mereka
berkata: “Kami berlindung dengan Allah daripada azab api neraka”. Rasulullah bersabda
lagi: “Berlindunglah kamu kepada Allah
daripada azab kubur”. Mereka berkata: “Kami berlindung dengan Allah
daripada azab kubur”. (Hadis riwayat Muslim).
8. Ibnu Qayyim al-Jauziyah menyatakan bahawa azab kubur itu ada
dua jenis iaitu azab yang berterusan dan azab yang terputus. Azab yang berterusan berdasarkan firman Allah
SWT seperti di para 6.2. di atas. Walau bagaimanapun dengan kehendak Allah SWT
azab boleh diringankan (azab yang terputus) berdasarkan hadis Rasulullah
seperti di para 7.1. di atas. Azab yang
putus bermakna seseorang yang diazab dengan api neraka pada suatu waktu yang
ditentukan kemudian ia dikeluarkan daripada azab tersebut. Sebagai contoh
seseorang yang diazab disebabkan dosanya kemudian ia dikeluarkan atau
diringankan daripada azab tersebut disebabkan oleh doa, pahala sedekah, pahala
haji atau pahala bacaan al-Quran yang sampai kepada si mati oleh anak-anaknya
atau orang lain. Ini sesuai dengan firman Allah SWT dalam Surah AlBaqarah [Lembu Betina] (2:255) – Ayat Qursi yang berbunyi:
“Allah,
tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal
selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan
tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada
sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan
izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di
belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan)
ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya
Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah
menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah
Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).”
9. Ada pula dakwaan sesetengah penganut agama lain dan fahaman menyeleweng
yang menyangka apabila jasad manusia dibakar dengan api sehingga menjadi abu
atau ditenggelamkan ke dasar laut, jasad itu terlepas daripada azab kubur.
Perkara ini telah disangkal dan ditolak oleh Al-Imam al-Qadi Ali bin Al-‘Izz
ad-Dimsyaqi dalam kitab Syarh al-Akidah at-Thahawiyah katanya: “Dan ketahui
olehmu bahawa azab kubur itu adalah azab barzakh. Maka sesiapa yang telah mati
adalah berhak bagi azab yang tertentu ke atasnya sama ada dikuburkan atau tidak
dikuburkan, yang memakan akan dia oleh binatang buas atau hangus terbakar
sampai menjadi abu dan diterbangkan ke udara, atau disalib atau tenggelam di
laut, nescaya sampailah kepada roh dan jasadnya daripada azab sebagaimana yang
sampai kepada mayat yang dikuburkan”.
10. Sheikh Sufyan Ast-Tsauri berkata: “Siapa yang sering memperingati
kubur, maka akan mendapatkannya kebun dari kebun-kebun syurga, dan siapa yang
melupakannya maka akan mendapatkannya jurang dari jurang-jurang api neraka”.
11. Saidina Ali bin Abi Thalib pula pernah berkata dalam khutbahnya: “Hai
hamba Allah berhati-hatilah kamu dari maut yang tidak dapat dihindari, jika
kamu berada di tempat ia datang mengambil kamu, dan bila kamu lari pasti akan
terpegang juga, maut terikat selalu di ubun-ubunmu, maka carilah jalan selamat,
carilah jalan selamat, dan segera-segera, sebab dibelakangmu ada yang mengejar
kamu iaitu kubur. Ingatlah bahwa kubur itu boleh menjadi kebun dari kebun-kebun
syurga atau jurang dari jurang-jurang neraka dan kubur itu tiap hari
berkata-kata: Akulah rumah yang gelap, akulah tempat sendirian, akulah rumah
ulat-ulat.”
12. Dari Said bin Al-Musayyab dari Umar r.a. berkata: Rasulullah
s.a.w. bersabda: “Jika seorang mukmin
telah masuk ke dalam kubur, maka didatangi oleh dua Malaikait yang menguji
dalam kubur, lalu mendudukkannya dan bertanya, sedang ia mendengar suara derap
kasut mereka ketika kembali, lalu ditanya oleh kedua Maiaikat itu: Siapa
Tuhanmu, dan apakah agamamu, dan siapa Nabimu, lalu dijawab: Allah Tuhanku, dan
agamaku Islam, dan Nabiku Nabi Muhammad s.a.w. Lalu Malaikat itu berkata: Allah
yang menetapkan kau dalam kalimah itu, tidurlah dengan tenang hati. Itulah
erti: Allah menetapkan mereka dalam kalimah hak. Adapun orang kafir zalim maka
Allah menyesatkan mereka tidak memberi petunjuk taufiq pada mereka, sehingga
ketika ditanya oleh Malaikat: Siapa Tuhanmu, apa agamamu dan siapa Nabimu, maka
jawab orang kafir atau munafiq: Tidak tahu. Maka oleh Malaikat dikatakan: Tidak
tahu, maka terus dipukul dengan penukul sehingga jeritan suaranya terdengar
semua yang ada di alam ini kecuali manusia dan jin.”
15. Sedikit bahan bacaan yang dinukilkan di atas diharap dapat menjadi renungan dan iktibar semoga kita sama-sama berusaha untuk mengelakkan azab kubur. Mohonlah pertolongan dari Allah agar dijauhkan dari azab kubur. Taatilah perintan Allah dan jauhi laranganNya.
13. Abul-Laits berkata: “Siapa yang ingin selamat dari siksa kubur
maka harus melazimi empat perkara dan meninggalkan empat perkara. Yang perlu
dilazimi ialah:
13.1.
Menjaga sembahyang lima waktu.
13.2.
Banyak bersedekah.
13.3.
Banyak membaca Al Quran.
13.4.Memperbanyakkan
tasbih (membaca: Subhanallah, walhamdulillahi wal’aa ilaha illallahu wallahu
akbar, walahaula wala quwata illa bilahil adzim).
14. Empat perkara yang perlu ditinggalkan pula ialah:
14.1. Bercakap
dusta.
14.2. Suka
mengadu domba.
14.4. Tidak
menjaga kencing. Rasulullah pernah mengingatkan supaya jaga kebersihan kencing
kerana siksa kubur boleh berpunca darinya.
15. Sedikit bahan bacaan yang dinukilkan di atas diharap dapat menjadi renungan dan iktibar semoga kita sama-sama berusaha untuk mengelakkan azab kubur. Mohonlah pertolongan dari Allah agar dijauhkan dari azab kubur. Taatilah perintan Allah dan jauhi laranganNya.
“Sesungguhnya seorang hamba itu bila merasa ujub kerana
suatu perhiasan dunia, nescaya Allah akan murka kepadanya sehinggalah dia
melepaskan perhiasan itu.” ~ Mutiara kata Sayidina Abu Bakar Assyiddiq
No comments:
Post a Comment