1. Tokoh tabien ketiga kali ini ialah Hasan Al Basri. Nama penuh beliau ialah Abu Sa'id al-Hasan ibn Abi-Hasan Yasar al-Basri. Beliau dilahirkan di Madinah pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin al-Khattab pada tahun 21 Hijrah (642 Masihi). Ibunya bernama Khairah merupakan seorang bekas hamba kepada isteri Rasulullah, iaitu Hindun binti Suhail atau lebih dikenali sebagai Ummu Salamah. Ummu Salamahlah yang memberi nama Hasan. Beliau adalah seorang wanita Arab yang cerdik dan sangat berilmu. Ummu Salamah adalah diantara segelintir kecil kaum wanita yang celik huruf dan telah meriwayatkan sehingga 387 buah hadis. Beliau adalah ibu susuan Hasan. Ayah Hasan bernama Yasar merupakan bekas hamba kepada Zaid bin Thabit, seorang penulis wahyu Rasulullah. Hassan membesar dan dididik di rumah Ummu Salamah dan rapat dengan kesemua Ummu Mukminin (isteri Rasulullah) kerana rumah-rumah mereka berdekatan.
2. Hasan
mempelajari hadis daripada Othman bin Affan, Ali bin Abi Talib, Abu Musa al
Ash’ari, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Abbas, Anas bin Malik, Jabir bin
Abdullah dan ramai lagi. Ali bin Abi Talib merupakan idola Hasan yang kuat
pegangan agama, kesempurnaan ibadah, kezuhudan dengan menjauhi segala
kesenangan dunia. Beliau memiliki kepetahan bertutur, kebijaksanaan, kefasihan dan keupayaan memberi tunjuk ajar yang mampu
menyentuh hati manusia. Hasan cuba mencontohi segala akhlak, ketaqwaan dan
ibadah Ali bin Abi Talib.
3. Pada
umur 14 tahun Hasan mengikuti ayahnya berpindah ke Basrah dan menetap di sana.
Dengan ini namanya dikaitkan dengan Basrah dan dikenali dengan Al Hasan Al
Basri. Beliau mempelajari tafsir, hadis dan qiraat dari Abdullah bin Abbas.
Beliau juga mendalami ilmu fikah, bahasa dan sastera daripada sahabat lain. Hasan
menjadi ilmuan dan seorang fakih yang terkenal dan dipercayai. Beliau dapat
melembutkan hati dan mampu membuat air mata orang ramai berlinangan.
4. Maslamah
bin Abdul Malik merupakan jiran Hasan di Basrah, menceritakan mengenai Hasan.
Katanya Hasan sama luar dan dalamnya. Ucapannya selari dengan perbuatannya.
Apabila mengajak manusia kepada kebaikan beliaulah yang pertama melakukannya.
Apabila melarang manusia melakukan kejahatan beliaulah yang pertama yang
meninggalkannya. Beliau zuhud, menjauhi daripada mengambil segala yang ada di
tangan manusia lain. Manusia amat mengharapkanya dan sentiasa meminta apa yang
ada padanya.
5. Hasan
Basri pernah berkata bagaimana kita tidak takut kalau seluruh kehidupan ini
kita dipertanggung jawabkan kepada Allah sedang kehidupan itu sendiri amat
pendek dan terbatas. Bagi orang yang beriman, kehidupan dunia bukan untuk
bersenang-senang, melainkan untuk membuat persiapan dan persediaan untuk bertemu dengan Allah satu hari nanti. Beliau selalu
berpesan agar manusia selalu berwaspada terhadap dunia yang diibaratkannya seperti
ular yang lembut sentuhannya tetapi boleh mematikan. Berpalinglah dari pesonanya
dan berwaspadalah selalu. Menurut Hasan Basri manusia telah mendapat kebaikan
dari Rasullulah ketika Allah menawarkan kepadanya berupa dunia dan kunci
serta isinya tanpa mengurangi sedikit pun kedudukannya di hadapan Allah. Namun,
beliau menolak kerana dunia itu boleh mempersonakan dan menipu manusia.
6. Secara
terang-terang dia membenci sikap golongan atasan yang hidup berpoya-poya. Di
kalangan para sufi dia dimuliakan sebagai salah seorang tokoh Islam yang besar.
Beliau diakui sebagai Guru Besar Kaum Sufi kerana dia mendapat ilmu tasawwuf
atau kesufian terus dari Huzaifah Ibnu Yaman, salah seorang sahabat Rasulullah yang
terkenal dengan ketinggian ilmu agamanya.
7. Suatu
ketika Saidina Ali Abi Talib menemui Hasan yang sedang mengajar
muridnya dalam masjid. Saidina Ali bertanya:
"Hai Hasan! Aku mahu bertanya kepadamu tentang dua perkara. Apabila engkau
dapat menjawab dua perkara ini engkau dapat meneruskan pengajaranmu, kalau
tidak engkau akan aku keluarkan dari masjid ini sebagaimana aku bertindak
kepada yang lain." Hasan berkata, "Bertanyalah wahai Amirul
Mukminin." Saidina Ali mengajukan pertanyaan,"Ceritakan kepadaku tentang
kebaikan agama dan yang dapat merosakkan agama”. Hasan Basri menjawab, "Kebaikan
agama ialah hidup warak dan yang merosakkan agama ialah hidup tamak." Saidina
Ali berkata, "Engkau benar dan sekarang teruskan pengajaran mu."
8. Dalam
peristiwa yang lain sedang Hasan Basri mengajar anak muridnya di masjid, tiba-tiba
naik seorang lelaki lalu bertanya beliau, “Wahai
imam, kampong kami sedang menghadapi masalah kemarau yang panjang. Apakah yang perlu kami buat wahai imam”. Hasan Basri menjawab; “Bermohonlah keampunan
dari Allah SWT”. Lepas itu lelaki itu
berlalu pergi. Tidak lama kemudian naik
lagi seorang lelaki dan bertanya Hasan Basri, “Wahai imam, aku telah lama
kahwin tapi Allah belum mengurniakan lagi kepada aku anak. Apakah yang harus
aku buat imam.” Hasan Basri menjawab. “Bermohonlah keampunan dari Allah SWT”.
Lepas itu lelaki itu juga berlalu
pergi. Berikutnya naik pula seorang
lelaki lain dan bertanya Hasan Basri, “ Wahai imam pokok-pokok tanaman
dikampungku tidak berbuah, apakah yang patut kami buat wahai imam”. Hasan Basri
menjawab, “Bermohonlah keampunan dari Allah SWT”’
9. Lepas
kejadian itu, seorang anak murid Hasan Basri bertanya beliau. “Wahai imam, kenapakah imam memberikan
jawapan yang sama kepada ketiga-tiga orang lelaki tadi, sedangkan persoalan
mereka bertiga adalah berlainan sama sekali.
Hasan Basri menjawab, “Sesungguhnya itu bukanlah idea dari aku melainkan
firman dari Allah dalam Surah Nuh[Nabi Nuh]
(71:10) yang berbunyi;
“Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Dia Maha Pengampun.
(71:11)
“(Sekiranya kamu berbuat demikian), Dia akan
menghantarkan hujan lebat mencurah-curah kepada kamu;
(71:12)
“Dan Dia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Dia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).”
10. Hajjaj
bin Yusuf Al Thaqafi ialah seorang pemerintah Iraq yang zalim pernah ditegur kezalimannya
oleh Hasan. Beliau juga melarang Hajjaj membina bangunan-bangunan mewah. Hajjaj
marah dan ingin memenggal kepala Hasan Basri. Setelah dihadapkan kepada Hajjaj, Hasan membaca doa yang berbunyi: ”Wahai
Tuhanku yang memberikan nikmat dan menjadikan tempat aku berlindung ketika
menghadapi malapetakaku, jadikanlah kejahatannya itu sejuk dan selamat untukku
seperti mana Engkau jadikan api itu sejuk dan selamat untuk Ibrahim.” Hajjaj terasa gementar dan mempersilakan Hasan
duduk sambil bertanyakan beberapa masalah agama dan dijawab Hasan dengan tabah
dan di hurainya sehingga mendalam. Hajjaj berkata, “Engkau adalah pemimpin
ulama” sambil menghadiahkan Hasan minyak wangi.
11. Hasan
adalah penyokong kuat nilai tradisional (lama) dan cara hidup zuhud.
Menurut beliau, takut adalah asas kepada moral dan kesedihan adalah ciri agama.
Kehidupan hanyalah perjalanan untuk ke akhirat dan kesenangan hendaklah
dinafikan untuk menewaskan nafsu. Hasan Basri juga dipandang tinggi oleh ahli
sufi kerana sikap zuhudnya. Walau bagaimanapun, beliau bukanlah seorang sufi. Hasan
dikenali sebagai seorang yang suci jiwanya menyamai para sahabat. Dalam
politik, beliau menentang sistem pewarisan khalifah dalam dinasti Umayyah
tetapi percaya kepada pemilihan khalifah.
12. Diantara mutiara kata hebat yang ditinggalkan oleh beliau dan patut menjadi pengajaran serta ikutan kita hingga kini ialah:
"Aku tahu rezekiku tidak akan diambil oleh orang lain. Lalu hatiku tenang kerananya".
"Aku tahu amalanku tidak akan dikerjakan oleh orang lain. Lalu aku sibukkan diriku untuk melakukannya".
"Aku tahu Allah SWT sentiasa memerhatikan diriku. Lalu aku malu untuk melakukan maksiat kepadaNYA".
"Aku tahu kematian sentiasa menantiku. Lalu aku sentiasa menambah amalanku untuk menghadapi pertemuan dengan Tuhanku"
12. Diantara mutiara kata hebat yang ditinggalkan oleh beliau dan patut menjadi pengajaran serta ikutan kita hingga kini ialah:
"Aku tahu rezekiku tidak akan diambil oleh orang lain. Lalu hatiku tenang kerananya".
"Aku tahu amalanku tidak akan dikerjakan oleh orang lain. Lalu aku sibukkan diriku untuk melakukannya".
"Aku tahu Allah SWT sentiasa memerhatikan diriku. Lalu aku malu untuk melakukan maksiat kepadaNYA".
"Aku tahu kematian sentiasa menantiku. Lalu aku sentiasa menambah amalanku untuk menghadapi pertemuan dengan Tuhanku"
MAKAM HASAN AL BASRI |
13. Hasan Basri meninggal dunia pada usianya 80 tahun,
iaitu pada hari Jumaat di awal bulan Rejab pada tahun 110H bersamaan 728 Masihi
di Basrah, Iraq. Selepas solat Jumaat
jenazahnya disembahyangkan dan seluruh penduduk Basrah mengiringi jenazahnya
sehingga di masjid Basrah tidak didirikan solah Asar berjemaah kerana ketiadaan orang. Hasan Basri
telah berjaya mengisi dunia dengan limpahan ilmu, kata nasihat yang menyentuh
hati dan mampu menintiskan air mata orang ramai.
14. Apakah pengajaran yang dapat dipetik dari kesah tabien ketiga ini:
14.1. Hasan Basri terkenal dengan sifat zuhudnya. Meninggalkan keseronokan, kenikmatan dan kekayaan dunia yang sementara demi mencari dan mengejar kenikmatan akhirat yang kekal abadi. Syurga dijadikan matlamat hidupnya dan dunia ini hanyalah alat untuk mencapai syurga.
14.2. Walaupun bergelar ulama besar namun hatinya selalu takut kepada kemurkaan Allah.
14.3. Beliau tidak pernah ada perasaan gentar dan takut kepada pemerintah. Takut baginya hanyalah kepada Allah SWT, tuhan sekalian alam.
14. Apakah pengajaran yang dapat dipetik dari kesah tabien ketiga ini:
14.1. Hasan Basri terkenal dengan sifat zuhudnya. Meninggalkan keseronokan, kenikmatan dan kekayaan dunia yang sementara demi mencari dan mengejar kenikmatan akhirat yang kekal abadi. Syurga dijadikan matlamat hidupnya dan dunia ini hanyalah alat untuk mencapai syurga.
14.2. Walaupun bergelar ulama besar namun hatinya selalu takut kepada kemurkaan Allah.
14.3. Beliau tidak pernah ada perasaan gentar dan takut kepada pemerintah. Takut baginya hanyalah kepada Allah SWT, tuhan sekalian alam.
“Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya: Orang
yang suka menghina orang lain, dia juga
akan dihina: Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya: Barangsiapa
menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga” - Mutiara
Kata Saidina Umar Al-Khattab
No comments:
Post a Comment