Monday 10 November 2014

MENGENALI SAID BIN AL-MUSAYYIB, ULAMA PEWARIS NABI – KESAH TABIEN 2




1. Kesah tabien kedua kali ini ialah Said bin Al-Musayyib. Nama penuhnya ialah Said bin Al-Musayyib bin Hazn bin Abi Wahb Ibnu Amr bin A’id bin Imran bin Makhzum Al-Qurasy Al-Makhzumi Al-Madani. Beliau dipanggil dengan nama Abu Muhammad. Terdapat berbagai riwayat mengenai tarikh kelahirannya. Ada pendapat mengatakan Said dilahirkan setelah pemerintahan Umar bin Al-Khattab berjalan selama dua tahun. Ada yang menyebut tarikh itu setelah empat tahun pemerintahan Umar. Manakala ada juga yang mendakwa beliau lahir dua tahun sebelum Umar menjadi khalifah. Apapun beliau tidak sempat hidup di zaman Rasulullah s.a.w. dan tergolong di kalangan tabien, bukannya para sahabat.

2. Beliau sempat berguru dengan sebilangan sahabat Rasulullah yang terbilang. Antara mereka yang disenaraikan sebagai guru kepada Said bin Al-Musayyib ialah Saidina Umar bin al-Khattab, Uthman bin Affan, Ali bin Abi Talib, Saad bin Abi Waqqas, Ibnu Umar, Ibnu Abbas, Ibnu Amr bin Al-Ash, ayahnya Al-Musayyib, Abu Dzar Al-Ghifari, Abu Darda, Hasan bin Tsabit, Zaid bin Tsabit, Abu Qatadah, Abu Musa Al-Asyaari, Abu Said, Abu Hurairah, Sayyidatina Aishah, Asma binti Umais, Ummu Sulaim, Fatimah binti Qais dan Khaulah binti Hukaim.

3. Said juga selalu mendengar hadith-hadith daripada sahabat Rasulullah seperti Saidina Umar bin al-Khattab dan Saidina Uthman bin Affan. Dia pernah disebut sebagai orang yang paling tahu tentang apa yang pernah diputuskan oleh Saidina Umar dan Saidina Uthman dalam pengadilan. Beliau diiktiraf sebagai seorang pembesar di kalangan tabien, terutama disebabkan keilmuannya yang tinggi berhubung hukum-hakam Islam. Ilmu fiqhnya yang paling luas di kalangan generasinya menjadikan dia tempat rujukan dan tumpuan menimba ilmu di zamannya.

4. “Aku tidak pernah ketinggalan takbir pertama dalam solat (bersama imam) selama 50 tahun. Aku juga tidak pernah melihat punggung para jamaah lain kerana aku selalu berada di saf pertama selama 50 tahun itu.”  Demikian pengakuan Said bin Al-Musayyib yang sekaligus menggambarkan keteguhan ibadahnya, terutama di dalam menjaga solat berjamaah. Bahkan di dalam riwayat yang lain, beliau dilaporkan berkata, “selama 30 tahun, setiap kali muazzin melaungkan azan, pasti aku telah berada di dalam masjid”, iaitu telah bersiap sedia untuk solat berjamaah.

5. Ketekunannya dalam ibadat turut diperakui mereka yang sezaman dengannya. Antaranya, sepertimana diterangkan Abdul Muin bin Idris yang meriwayatkan daripada ayahnya, dengan katanya, “selama puluhan tahun Said bin Al-Musayyib melakukan solat subuh dengan wuduk solat Isyak.”

6. Dari Ashim bin Al-Abbas Al-Asadi, dia berkata, “Said bin Al-Musayyib sering berzikir dan sangat takut kepada Allah. Aku juga mendengar dia banyak membaca ayat-ayat al-Quran di atas kenderaannya, dia sering membaca dengan suara nyaring dan tidak suka banyak tertawa”.  
7. Ali bin Al-Madini pernah berkata, “Aku belum bertemu para tabien yang lebih luas ilmunya dari Said bin Al-Musayyib. Bagiku, dia adalah tabien yang paling terhormat dan mulia.”

8. Abu Hatim pula berkata, “Tidak ada orang yang lebih mulia di kalangan tabien dari Said bin Al-Musayyib. Dia adalah orang yang paling sahih meriwayatkan hadith-hadith yang berasal dari Abu Hurairah r.a.”

9. Abu Talib pernah bertanyakan Imam Ahmad bin Hambal, “apakah riwayat Said dari Umar bin Al-Khattab dapat dijadikan hujah. Imam Ahmad menjawab, “Dia (Said) adalah hujah bagi kita, dia pernah melihat Saidina Umar Al Khattab dan banyak mendengar hadith darinya. Kalaulah riwayat Said dari Saidina Umar tidak dapat diterima, dari siapa lagi yang dapat diterima?”

10. Di sebalik ketinggian ilmunya dan kemuliaan darjatnya di kalangan masyarakat, Said bin Al-Musayyib bagaimana pun terkenal sebagai seorang yang lemah lembut dan mengutamakan rasa persaudaraan dalam pergaulannya. Beliau juga amat bersederhana dalam hidup dan sering berpada dengan apa yang ada. Berkaitan perkara  ini, Ashim bin Al-Abbas Al-Asadi pernah berkata, “Aku pernah melihat Said berjalan tanpa alas kaki, mencukur misainya dan berjabat tangan dengan setiap orang yang dijumpainya.”

11. Dalam riwayat lain dari Imran bin Abdullah, dia berkata Said mempunyai hak ke atas harta yang ada di Baitul Mal sebanyak lebih 30 ribu dinar. Dia dijemput mengambilnya, tetapi menolaknya dan mengatakan dia tidak memerlukan harta itu.

12. Said bin Al-Musayyib turut terkenal sebagai seorang ilmuan yang sangat tegas mempertahankan prinsip dan pendiriannya. Beliau tidak mudah tunduk terhadap apa-apa permintaan yang dirasakannya tidak perlu, walau pun ia datang daripada pihak pemerintah. Beberapa kes dicatatkan di dalam kisah hidupnya menjelaskan hakikat itu.

13. Satu hari Khalifah Abdul Malik bin Marwan datang ke Madinah dan mengutus pengawalnya untuk menjemput Said bin Al-Musayyib bertemunya. Jemputan itu bagaimana pun tidak dipedulikan oleh Said. Sebaliknya, beliau menegaskan, “Amirul Mukminin tidak mempunyai apa pun urusan denganku dan aku pun tidak mempunyai sebarang urusan dengannya. Kalau benar dia berhajat menemui aku, pastinya itu satu kesilapan.” Jawapan sama diberikan Said walau pun selepas pegawal berkenaan datang buat kali kedua. 

14. Perkara yang serupa berulang lagi di zaman Al-Walid bin Abdul Malik menjadi khalifah. Ketika beliau datang ke Madinah, beliau melihat orang ramai sedang mengerumuni Said bin Al-Musayyib di dalam sebuah masjid. Setelah diberitahu bahawa orang itu ialah Said bin Al-Musayyib yang masyhur itu, Al-Walid mengutuskan pengawalnya untuk memanggil Said mengadapnya. Said bagaimana pun menolak permintaan itu seraya berkata, “Mungkin engkau salah menyebut namaku atau mungkin dia (Al-Walid) mengutus engkau kepada orang lain, bukannya aku.” Jawapan itu disampaikan kepada khalifah dan menyebabkan dia marah. Al-Walid terus datang sendiri mendapatkan Said. Melihatkan keadaan itu, orang ramai yang masih ada di dalam masjid terus mendapatkan khalifah dan berkata, “Wahai Amirul Mukminin, dia (Said) adalah ulama fiqh di Madinah, pembesar kaum Quraisy dan juga teman kepada ayahmu (Khalifah Abdul Malik). Tidak ada seorang pun dari para khalifah yang mampu membuat dia mengikut arahan mereka.” Mereka mengatakan begitu berulangkali sehingga akhirnya Al-Walid berlalu dari situ. 

15. Sikap dan pendirian serupa turut kelihatan ketika pelantikan dua orang anak Khalifah Abdul Malik sebagai putera mahkota. Khalifah mengarahkan seluruh rakyat berbaiat dan menyatakan ketaatan serta kesetiaan kepada mereka. Said bin al-Musayyib bagaimana pun menolak untuk berbuat demikian dengan katanya, “Aku akan melihat dulu sikap dan perlakuan mereka berdua.”    
                                                                                                        
       16. Disebabkan keengganannya itu, Said diriwayatkan telah disebat 60 kali atas arahan khalifah, diarak ke sekeliling kampung dalam keadaan bercawat dan dipenjarakan. Namun kezaliman yang dilakukan ke atasnya itu sedikit pun tidak melemahkan pendirian tegasnya yang tidak bersedia tunduk kepada keangkuhan pemerintah.

17. Keengganan Said bin Al-Musayyib memenuhi permintaan khalifah-khalifah itu ialah kerana kebenciannya melihat kezaliman yang mereka lakukan semasa jadi pemerintah. Hal itu dapat difahami apabila beliau turut diriwayatkan begitu mudah menerima permintaan serupa dari Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang terkenal dengan sifat adil dan zuhud itu. Ketelitiannya di dalam memilih orang untuk didekati atau dijadikan teman dalam pergaulan seharusnya dijadikan sebagai iktibar kepada kita semua. Di atas sebab yang sama, biar pun pada kelazimannya dunia amat menyanjungi kalangan penguasa disebabkan kedudukan tinggi dan mulia mereka di dalam masyarakat, Said bin Al-Musayyib tidak berkongsi pendirian yang sama.

18. Selain menolak permintaan Khalifah Abdul Malik dan puteranya untuk bertemu dan berbual bicara, Said bin Al-Musayyib juga diriwayatkan pernah menolak pinangan khalifah terhadap puterinya untuk dijadikan isteri puteranya, Al-Walid. Selepas beberapa percubaan dengan berbagai cara tetap gagal memujuk Said, Abdul Malik akhirnya bertindak secara kasar. Said disebat seratus kali di musim dingin dan disiram dengan air sejuk ke tubuhnya sebagai penyeksaan di atas keengganannya menjadi besan khalifah.

19. Namun penyeksaan itu sedikit pun tidak menggoyahkan pendiriannya. Sebaliknya, Said bin Al-Musayyib tegas dengan prinsipnya memilih lelaki terbaik untuk puterinya. Dia telah menjodohkan salah seorang anak buahnya bernama Katsir bin Abdul Muttalib bin Abi Wadaah dengan puterinya itu, walau pun dengan maskahwin hanya dua tiga dirham sahaja.

20. Baginya, bermenantukan seorang yang lurus dan ikhlas kehidupannya, walau pun tidak berharta adalah jauh lebih mendamaikan hati berbanding bermenantukan seorang yang terkenal dan hartawan tetapi memiliki sifat angkuh dan zalim. Pendirian beliau ini dapat difahami dari salah satu mutiara katanya: “Janganlah kamu banyak berkawan dengan orang-orang zalim, kecuali dalam hati kamu mesti mengengkari apa yang mereka lakukan, agar amal dan perbuatan kamu yang baik tidak menjadi luntur kerananya.”

21. Apakah rumusan yang dapat dibuat dari kesah tabien yang hebat    ini:      

21.1.   Mungkinkah beliau juga salah seorang penghuni syurga tanpa hisab di Padang Mahsyar seperti janji Rasulullah.

21.2.   Nilailah sendiri amal ibadatnya kepada Allah.  Mampukah kita?. Jika pun tidak mampu, janganlah terlalu jauh dari iman Said ini.  Bukankah kita juga ada cita-cita untuk menghuni syurga Allah.

21.3.   Ketakutan Said AlMusayyib hanyalah kepada Allah sahaja. Selain Allah beliau tidak pernah gentar, walaupun berdepan dengan khalifah. Inilah yang diajar oleh Islam kepada kita. Mari kita lihat firman Allah dalam Surah Al Anfal [Harta Rampasan Perang](8:2) yang berbunyi:



“Hanya orang mukmin yang sebenar itu apabila disebut saja nama Allah, gementarlah hati mereka dan apabila dibaca ayat al-Quran, bertambahlah keimanan mereka dan hanya kepada Allah sajalah mereka menyerah diri.”

   21.4. Firman Allah yang lain dalam Surah An Naaziat [Malaikat Yang Mencabut](79:40) berbunyi:



“Dan ada pun orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya."

(79:41)

"Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya".
 


21.5.  Dalam perkara yang sama, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Akulah manusia yang paling takut kepada Allah di antara kamu semua itu.” (Hadis riwayat Bukhari)
  
21. 6.  Muhasabahlah diri kita.  Mana satukah yang kita takut, Allah atau manusia.  Jawapannya ada pada diri masing-masing.

“Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai” = Mutiara kata Saidina Ali Karamallahu Wajhah.

No comments:

Post a Comment