Monday 9 November 2015

10 PESANAN AS-SYAHID IMAM HASSAN AL-BANNA






“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara ugama, ugama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: “orang-orang Islam” semenjak dahulu dan di dalam (Al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifatNya) Dia lah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan.” Surah Al-Hajj[Haji](22:78)

1.   Posting kali ini akan menyenaraikan apakah wasiat As-Syahid Mujahid Imam Hassan Al-Banna. Saya tidak berhasrat untuk terlalu memperincikan sejarah hidup beliau kerana tumpuannya kepada pesanan yang beliau tinggalkan kepada kita. Telah terlalu banyak penulisan mengenai riwayat hidup Imam Hassan Al-Bana. 

2.   Siapakah Imam Hassan Al-Bana?.  Beliau dilahirkaan pada bulan Oktober 1906 di sebuah desa bernama Al-Mahmudiya yang terletak di daerah Al Buhairah, Iskandariah, Mesir. Beliau berasal dari sebuah keluarga ulama yang ternama kerana kuat mentaati ajaran dan nilai-nilai Islam. Mujahid Islam ini dibesarkan dalam suasana keluarga yang kuat agama dan hidupnya sangat sederhana. Sejak kecil Hasan Al-Banna dididik dalam rumah tangga yang mementingkan pengembangan daya fikiran dan ilmu pengetahuan. 

AYAH HASSAN AL-BANNA

3. Hassan Al-Banna merupakan anak sulung dari lima adik beradik. Ayahnya, Syeikh Ahmad ibn Abd Rahman Al-Banna adalah seorang ulama, imam, guru dan pengarang buku lulusan Universiti Al Azhar Mesir. Beliau bekerja sebagai tukang jam di desa Al Mahmudiyah untuk memenuhi keperluan keluarganya. 

4. Sejak kecil Hasan Al-Banna sudah dididik orang tuanya untuk mendalami ilmu agama. Peringkat awal belajar di Madrasah Ar-Rasyad. Kemudian melanjutkan pelajaran di Madrasah ‘Idadiyah di kota Mahmudiyah tempat beliau dilahirkan. Pada usianya yang masih muda, Hasan Al-Banna sudah menunjukkan minat mendalam terhadap persoalan pendidikan dan dakwah. Pada tahun 1920 Hasan Al-Banna melanjutkan pendidikannya di Darul Mu’allimin Damanhur hingga menyelesaikan hafalan Al-Quran pada usia belum sampai 14 tahun. Pada tahun 1923 beliau melanjutkan pendidikannya di Darul Ulum, Cairo. Di sinilah Hasan Al-Banna banyak mendapat pendedahan dan pengetahuan yang luas. Pendidikannya di Darul Ulum tamat pada tahun 1927 dengan keputusan yang sangat cemerlang. Menjadi pelajar terbaik  di Darul Ulum dan  kelima terbaik di seluruh Mesir dalam usia baru 21 tahun.

5.  Setelah tamat pendidikan di Darul Ulum, Hasan Al-Banna bekerja sebagai guru  di Ismailiyah. Meskipun mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran beliau memilih menjadi guru di Ismailiyah hingga 19 tahun lamanya. Beliau disenangi dan dihormati oleh murid-muridnya dan guru-guru. Setelah 19 berkhidmat beliau meletakkan jawatan pada tahun 1946 untuk menyusun kegiatan dakwah yang berkesan dalam masyarakat di bandar melalui penubuhan gerakan Ikhwan Muslimin. 

6.  Hassan Al-Banna dikatakan mendapat inspirasi dari pergerakan pimpinan Jamaluddin Al-Afghani dan Muhammad Abduh. Beliau berjuang bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita menyebarkan akidah yang mantap, kefahaman yang betul dan menyeluruh tentang Islam dan sistemnya. Usaha beliau ini amat dikagumi masyarakat Mesir sehingga Islam kembali kepada kedudukan yang sewajarnya dalam masyarakat. Dalam usia yang muda, Hassan Al-Banna dikagumi kerana penyampaiannya yang jelas dan terang apabila menyampaikan khutbah di masjid. Beliau berjaya meyakinkan pendengar samada golongan intektual atau orang biasa dengan kebenaran yang dibawanya. 

7.   Hassan Al-Banna adalah pemimpin yang bijak mengatur organisasinya, Ikhwan Muslimin. Ikhwan Muslimin berjaya menjadi sebuah gerakan yang menggegarkan Mesir terutama selepas Perang Dunia Kedua apabila pertubuhan ini turut bertanding dalam pilihan raya. Sehingga tahun 1934, Ikhwan telah menubuhkan lebih 50 cawangan di Mesir. Pertubuhan ini juga telah membina beberapa buah sekolah, masjid dan kilang. Pada penghujung Perang Dunia Kedua, Ikhwan dikatakan mempunyai lebih setengah juta pekerja yang aktif dan setengah juta penyokong. Lebih 3000 cawangan telah wujud di Mesir.

8.  Takut dengan pengaruh Ikhwan maka pada 8 November 1948 pemerintah Mesir, Noqrashi Pasha dari Parti Al-Safdi telah mengharamkan Ikhwan Muslimin atas tuduhan merancang satu pemberontakan untuk menjatuhkan kerajaan. Sumbangan Ikhwan Muslimin menghantar beribu orang pejuang dalam perang dengan Israel seolah-olah telah dlupakan. Kesemua cawangan Ikhwan telah diarahkan supaya dibubarkan. Sekiranya masih beroperasi, mereka akan dianggap sebagai pertubuhan haram, pelampau atau pengganas.

9.   Pelbagai tuduhan dan fitnah dilemparkan terhadap Ikhwan Muslimin. Anggota-anggotanya ditangkap, dimasukkan ke dalam penjara, di seksa dengan teruk malah ada yang dibunuh. Tidak lama kemudian Perdana Menteri Mesir telah dibunuh dan pertubuhan Ikhwan telah dipersalahkan atas kejadian itu. Pada bulan yang berikutnya harta benda pergerakan itu telah dirampas dan beribu ribu ahli Ikhwan telah dimasukkan ke dalam penjara. 

10. Dengan menggunakan helah untuk mengendurkan konflik antara Ikhwan Muslimin dan kerajaan, pihak kerajaan telah menjemput Hassan Al-Banna untuk berunding di Pejabat Jam'iyyah al-Syubban al Muslimin. Sebenarnya mereka mahu membunuh beliau. Pada 12 Februari 1949 jam 5 petang, Hasan Al Banna bersama iparnya Abdul Karim Mansur, seorang peguam, iaitu suami kepada adik perempuannya berada di pejabat tersebut. Mereka menunggu Menteri Zaki Ali Basya yang dikatakan mewakili kerajaan untuk berunding, tetapi malangnya Zaki Ali Basya tidak tiba. Akhirnya setelah selesai menunaikan solat Isyak mereka memanggil teksi untuk pulang. Ketika baru sahaja menaiki teksi yang dipanggil, dua orang yang tidak dikenali menerpa ke arah teksi dan salah seorang daripada mereka melepaskan tembakan pistol. Mereka berdua terkena tembakan itu. Setibanya mangsa-mangsa di hospital Qasral 'Aini mereka dikawal rapi dan tidak dibenarkan sebarang rawatan diberikan kepada Hasan Al Banna. Pada pukul 12.50 tengah malam, Hasan Al-Banna menghembuskan nafas yang terakhir akibat banyaknya darah yang keluar.

11.  Pada pukul 1.00 pagi pihak polis telah menyampaikan berita kematian kepada ayah Hasan Al-Banna dengan memberi dua pilihan. Pilihan pertama ialah pihak polis akan menghantarkan jenazah ke rumahnya untuk beliau menjalankan urusan pengebumian pada jam 9.00 pagi tanpa sebarang perhimpunan. Pilihan kedua ialah pihak polis sendiri menguruskan jenazah dari hospital ke kubur tanpa beliau dapat melihat jenazah anaknya. Ayah Hasan Al-Banna menerima pilihan yang pertama. Sebelum fajar menyingsing, jenazah Hassan Al-Bana dibawa ke rumahnya di Hilmiah Al-Jadid dengan sebuah kereta yang dikawal rapi oleh polis. Di sekitar rumahnya juga terdapat polis dan tentera berkawal dengan rapi. Mereka tidak membenarkan sesiapa pun menghampiri kawasan tersebut. Jenazah Hassan Al-Bana dibawa masuk ke rumahnya dengan tidak ada orang yang melihatnya. Ayah Hasan Al-Banna yang sudah berusia lebih 90 tahun itu dengan penuh kesabaran terpaksa memandikan dan mengkafankan jenazah anaknya yang baru berusia 43 tahun itu seorang diri. Ini kerana orang lain tidak dibenarkan membantu.

12. Setelah diletakkan ke atas pengusung, beliau memohon pihak polis mencari beberapa orang untuk mengusungnya. Tetapi pihak polis mengarahkan orang-orang perempuan mengusungnya. Polis tidak membenarkan sesiapa datang ke rumah tersebut untuk mengucapkan takziah malah tidak dibenarkan membaca Al-Quran. Ayah Hassan Al-Bana dengan tiga orang perempuan terpaksa mengusung anaknya itu menuju ke Masjid Al-Qaisun untuk disembahyangkan. Pihak polis lebih dahulu telah berada di masjid untuk mengarahkan orang ramai yang ada di situ supaya meninggalkan masjid.  Bapanya seorang diri menunaikan solat jenazah untuk anaknya itu. Kemudian mereka meneruskan pengusungannya menuju ke perkuburan untuk disemadikan jenazah almarhum. Pada waktu itu usia Hassan Al-Banna baru mencecah 43 tahun. Masih muda. Anak bongsunya telah dilahirkan pada hari yang sama beliau dibunuh. Isteri Hassan Al-Banna menamakannya ‘Esteshhaad’ yang bermaksud syahid.

13. Sejak pembunuhan Hassan Al Banna ini ramai pendukung Ikhwan Muslimin telah ditindas dan dizalimi. Namun tindakan tersebut menyebabkan pertubuhan itu bukan sahaja semakin bertambah kuat di Mesir malah telah mengembangkan pengaruhnya ke negara-negara Arab. Kebangkitan Islam yang berlaku di negara Arab pada hari ini sebenarnya secara tidak langsung bermula dari Gerakan Ikhwan Muslimin yang diasaskannya.

14.  Ringkasnya almarhum Hasan Al-Banna merupakan seorang pejuang yang gigih dan berani.  Beliau berjaya menyedarkan masyarakat dengan fikrah dan pendekatan barunya dalam gerakan dakwah dan kaedah tarbiahnya yang menarik. Walaupun beliau telah pergi menemui penciptaNya, namun fikiran dan gerak kerjanya masih menjadi rujukan dan pegangan pejuang-pejuang dan harakah Islam dunia hingga hari ini.

15. Apa yang mahu diketengahkan ialah 10 wasiat almarhum. Untuk membolehkan kita menghargai wasiatnya adalah lebih baik jika  kita ketahui terlebih dahulu ranjau-ranjau yang dilalui oleh almarhum dalam perjuangan kerja dakwahnya. Hayatilah kesah pengurusan jenazah seorang pejuang yang dinafikan hak untuk disemadikan dengan cara biasa.  Pasti sahaja hati kecil kita akan tersentuh walaupun ada sedikit iman. Hanya Allah sahaja yang mengetahui deritanya ahli keluarganya apabila berhadapan dengan penguasa yang jahat dan zalim. Sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah untuk almarhum yang telah mati syahid.  Semoga Allah merahmatinya dan diberikan ganjaran syurga atas pengorbanan yang besar untuk agama Islam. Melihat kepada betapa besarnya pengorbanan almarhum, elok juga kita bertanya pada diri kita sendiri.  Apakah pengorbananku dan sumbanganku untuk Islam, agama Allah SWT. Carilah jawapannya. Tentu kita ada jawapan masing-masing. Tapi perlu diingatkan bahawa solat, puasa, haji dan zakat itu bukannya pengorbanan.  Itu hanyalah baru sekadar tanggung jawab kita sebagai orang Islam.

16.    10 pesanan As-Syahid Mujahid Imam Hassan Al-Banna ialah:

16.1. Apabila saudara mendengar azan, maka bangun dan bersegeralah untuk bersolat pada waktunya walau bagaimana keadaan sekalipun.

16.2. Bacalah Al-Quran atau tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara-perkara yang baik ataupun amalkanlah zikrullah.  Janganlah sama sekali saudara membuang masa walau sedikit pun dalam perkara-perkara yang tidak berfaedah.

16.3. Berusahalah seberapa daya upaya untuk bertutur dalam Bahasa Arab yang betul (Fusha) kerana bahasa Arab yang betul itu adalah merupakan syiar-syiar Islam.

16.4. Janganlah banyak berselisih dalam apa-apa perkara sekalipun kerana perselisihan kosong itu tidak memberi sebarang kebaikan jua pun.

16.5. Janganlah banyak ketawa, kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

16.6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

16.7. Janganlah saudara bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh para pendengar kerana percakapan yang nyaring begitu adalah suatu tabiat yang sia-sia malah menyakiti hati orang lain.

16.8. Jauhilah daripada perbuatan mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan lain dan janganlah bercakap melainkan apa-apa yang boleh memberi kebajikan.

16.9. Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudara seaqidah yang saudara bertemu dengannya sekalipun ia tidak meminta saudara mengenalinya kerana asas gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

16.10. Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita. Oleh itu, bantulah saudaramu sendiri tentang cara-cara bagaimana hendak mengguna masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri maka segerakanlah perlaksanaannya.

17.  Sama-samalah kita berusaha untuk mempraktikkan wasiat seorang insan mulia dan agung yang telah mempertaruhkan jiwanya demi agama Allah SWT. 
TEMBOK KE PUSARA ALMARHUM HASSAN AL-BANNA
“Orang yang menggali asas dasar dunia ini dan membina bangunan akhirat di atasnya adalah orang yang bijak. Kawan yang jahat ialah orang yang suka merosakkan orang yang sedang menuju ke jalan Allah. Barang siapa yang terlalu menyintai emas dan perak, dia akan dihina oleh Allah.” – Mutiara Kata Imam Hassan Basri

No comments:

Post a Comment