1. Dalam menjalani kehidupan seharian ini banyak perkara yang
perlu diurus dan diselesaikan. Justeru itu penyelesaiannya ialah dengan mengutamakan
apa yang lebih penting dahulu untuk dibereskan. Banyak hadis-hadis Rasulullah
SAW yang menyarankan umatnya mengutamakan lima perkara yang berkaitan dengan
kewajipan dan tanggungjawab kepada diri sendiri serta juga masyarakat. In shaa
Allah jika kita mengutamankan lima perkara ini terlebih dahulu kita bakal
mendapat keredhaan serta ganjaran pahala dari Allah SWT. Tanggung jawab yang melibatkan lima perkara
itu ialah:
1.1. BERTAUBAT APABILA BERBUAT
DOSA
1.1.1.
Hidup dan mati seseorang manusia adalah ketentuan dan takdir dari Allah SWT. Tidak
ada seorang pun manusia yang tahu bila mereka akan mati. Dalam menjalani kehidupan seharian ini sudah
tentu sebagai manusia biasa kita tidak terlepas dari melakukan kesalahan dan
kesilapan kepada Allah SWT yang menyebabkan kita menjadi berdosa kepadaNya. Justeru
jalan penyelesaian terbaik ialah sentiasalah bermohon keampunan dari Allah SWT.
Perlu diingati bahawa Rasulullah SAW
yang tidak ada sebarang dosa pun beristighfar dan memohon keampunan Allah 100
kali sehari.
1.1.2.
Keperluan seseorang manusia untuk bertaubat kepada Allah banyak telah
disabdakan oleh Rasulullah SWT.
Antaranya ialah:
(a) “Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada
Allah dan memohonlah ampun kepada-Nya, sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari
sebanyak 100 kali.” (Hadis Riwayat Muslim).
(b) “Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya
pada malam hari agar bertaubat orang yang berbuat jahat di siang hari dan Dia
membentangkan tanganNya pada siang hari agar bertaubat orang yang berbuat jahat
di malam hari, sehingga matahari terbit
dari barat (Kiamat).” (Hadis Riwayat Muslim).
(c)“Barangsiapa bertaubat sebelum matahari
terbit dari barat nescaya Allah menerima taubatnya.” (Hadis Riwayat Muslim).
(d)“Barangsiapa senantiasa beristighfar, nescaya
Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya kelapangan dan untuk setiap
kesempitannya jalan keluar, dan akan diberiNya rezeki dari arah yang tiada
disangka-sangka.” (Hadis Riwayat Abu Daud).
1.1.3. Berkaitan dengan kewajipan untuk
bertaubat ini Allah SWT telah berfirman dalam beberapa surah berikut:
(a)
Az-Zumar [Rombongan] (39:53) yang
berbunyi:
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai
hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan
perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah,
kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua
Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(39:54)
“Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu
dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi
azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan”.
(b)
At-Tahrim[Pengharaman](66:8) yang
berbunyi:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan ‘Taubat Nasuha’, mudah-mudahan Tuhan kamu
akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga
yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan
menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya
(iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah
kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang
munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): “Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi
kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau
Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”.
1.1.4. Walaupun memohon keampunan Allah ini
perkara yang sangat mudah yang tidak memerlukan apa-apa modal, tidak letih
atupun berpeluh tetapi atas hasutan
iblis kita rasa sangat sukar untuk berbuat demikian. Justeru, didik dan asuhlah
hati dan jiwa kita untuk sentiasa memohon keampunan dari Allah SWT. Janganlah kita mati sebelum kita memohon
keampunan Allah atas segala dosa-dosa kita kerana dikhuatiri kita mati dalam
keadaan suul khatimah. Sebaliknya matilah
dalam keadaan husnul khatimah.
1.2. BERSEGERA
MEMBAYAR HUTANG APABILA SUDAH SAMPAI MASANYA.
1.2.1. Islam tidak melarang peganutnya
berhutang. Ini kerana mengikut
riwayatnya Rasulullah juga pernah berhutang. Apa yang perlu dipastikan ialah
kita tidak terjebak dalam jerat riba dan membayar hutang tepat pada masanya. Berkenaan
hutang ini, Allah telah berfirman tentang tatacara berhutang seperti dalam
Surah Al-Baqarah[Lembu Betina](2:280)
yang berbunyi:
“Dan jika orang yang berhutang itu sedang
mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan
(sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik
untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati
kelak).
(2:282)
“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila
kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga
ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa
bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan
adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah
telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang
berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah
ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun
dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau
ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah
direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua
orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang
lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang
yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi
perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan
jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan
janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada
kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan
lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada
tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai
yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak
menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah
mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa
yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik
(derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah;
dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa
Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”.
1.2.2.
Apa yang dituntut oleh Islam ialah melangsaikan hutang kita. Jika boleh dengan
segera. Malangnya dalam dunia hari ini manusia seboleh-boleh cuba lari dari
membayar hutang kerana mereka tidak faham apa yang dianjurkan oleh Islam. Lihat
sahaja berapa ramai yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta dan sebagainya.
Mereka lebih rela di istihar muflis asalkan tidak perlu membayar hutang. Seseorang yang mati syahid rohnya akan
tergantung di antara langit dan bumi jika hutangnya di dunia belum dilunaskan.
1.2.3.
Rasulullah SAW telah bersabda berkaitan dengan hutang:
(a) "Diampunkan semua dosa bagi orang mati
yang terkorban syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia).” (Hadis
Riwayat Muslim).
(b) "Barangsiapa yang meminjam harta orang
lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu,
tetapi barang siapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun
akan merugikannya". (Hadis Riwayat Bukhari).
(c) "Ya Allah, aku berlindung dari
kekufuran dan hutang". Mendengar itu seseorang bertanya Rasulullah, apakah
engkau menyamakan kekufuran dengan hutang wahai Rasulullah?. "Benar" Jawab Rasulullah. (Hadis
Riwayat Nasaie)
1.2.4. Kesimpulannya janganlah berhutang jika tidak benar-benar mendesak. Elakkan sama sekali berhutang kerana mahu
bermegah-megah dan dipuji. Sama sekali
elakkan salah satu dosa besar, iaitu riba kerana berhutang. Akhir sekali,
sampai masa dijanjikan hutang wajib dilunaskan segera.
1.3. MELAYAN SERTA MEMBERI MAKAN
KEPADA TETAMU APABILA DIA SUDAH SAMPAI.
1.3.1.
Berkaitan dengan layanan kepada tetamu, Allah SAW telah berfirman dalam Surah Az-Zaariyat [Angin Kencang](51:24) yang
berbunyi:
“Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad)
perihal tetamu Nabi Ibrahim yang dimuliakan?”
(51:25)
“Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu
memberi salam dengan berkata: “Salam sejahtera kepadamu!” Ia menjawab: Salam
sejahtera kepada kamu! “(Sambil berkata dalam hati): mereka ini orang-orang
yang tidak dikenal”.
(51:26)
“Kemudian ia masuk mendapatkan Ahli
rumahnya serta dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang).
(51:27)
“Lalu dihidangkannya kepada mereka sambil
berkata: “Silalah makan”.
1.3.2.
Salah satu akhlak yang diajarkan oleh Islam yang ditunjukkan oleh Rasulullah
ialah melayan tetamu dengan baik dan lemah lembut. Lazimilah memberi makan dan
minum kepada tetamu apabila telah sampai ke rumah kita.
1.3.3.
Kita lihat pula apakah sabda Rasulullah tentang meraikan tetamu ini:
(a)
Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari
kiamat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam dan
sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia
memuliakan jiran tetangganya. Begitu juga sesiapa yang beriman kepada Allah dan
hari kiamat, maka hendaklah dia memuliakan para tetamunya.” (Hadis Riwayat
Muslim).
(b) “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari
akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.” (Hadis Riwayat Bukhari
dan Muslim).
1.3.4.
Islam juga menganjurkan kita menghantar tetamu hingga ke muka pintu rumah bila
tetamu mahu pulang sebagai tanda memuliakan dan mengormatinya. Abu ‘Ubaid
pernah mengunjungi Imam Ahmad di rumahnya. Dia bercerita: “ Ketika aku bangkit
ingin pulang, Imam Ahmad juga bangun bersamaku.
Aku berkata: ‘Jangan susah wahai Abu Abdillah.’ Beliau mengatakan bahawa
al-Sha’bi berkata: ‘Termasuk kesempurnaan memuliakan tetamu ialah tuan rumah
berjalan bersama tetamu hingga ke pintu rumah dan sehingga mereka menaiki
kenderaannya. Tuan rumah tidak terus masuk ke rumah dan mengunci pintu sejurus
tetamu keluar rumah kecuali setelah tetamu sudah berlalu pergi atau
kenderaannya sudah bergerak.” (Al-Adab
Al-Shari’yyah. Jilid. 3, muka surat 227)
1.4. MENGURUSKAN JENAZAH
1.4.1. Islam mengajar umatnya agar segera
menguruskan jenazah (samada dimandikan, dikafankan, di sembahyangkan dan
dikebumikan). Ini kerana bila jenazah itu orang yang beriman dan soleh maka menyegerakannya
adalah baik kerana mempercepatkan jenazah ini diletakkan disalah satu
taman-taman Syurga. Kubur pula sedang menanti dengan gembiranya orang yang
soleh. Bagi jenazah yang tidak baik pula maka menyegerakannya adalah bagi melepaskan tanggungjawab kita orang yang hidup.
1.4.2. Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah
SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Segerakanlah
pengurusan jenazah kerana jika jenazah itu baik maka sudah sepatutnya kamu
menyegerakannya. Jika sebaliknya jenazah itu adalah keburukan maka kamu telah
lepaskan dari leher-leher kamu (dari tanggungjawab kamu)". (Hadis
Riwayat Muslim)
1.5.1. Dalam Surah Ar-Ruum[Kerajaan Rom](30:21)
Allah SWT berfirman yang berbunyi:
“Dan di antara tanda-tanda yang
membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai
kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati
dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri)
perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu
mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang
yang berfikir.”
1.5.2.
Kita lihat pula apakah sabda Rasulullah SAW berkaitan dengan perkahwinan ini:
(a) "Wahai golongan pemuda!. Sesiapa
di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk
berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin.
Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga
kehormatan.Sesiapa yang tidak berkemampuan maka hendaklah dia berpuasa kerana
puasa itu dapat mengawal hawa nafsu". (Hadith Riwayat Muslim)
(b) “Tiga golongan yang akan selalu di
beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan
agama Allah SAW, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang
menikah demi menjaga kehormatan dirinya”. (Hadis Riwayat
Thabrani).
1.5.3.
Jika telah ada orang lelaki yang beriman dan baik akhlaknya yang datang meminang
anak perempuan kita maka menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk menjodohkannya. Islam
melarang kita memikirkan tentang jumlah
wang hantaran, barang yang mahal-mahal dan menyediakan perbelanjaan yang besar
untuk majlis perkahwinan. Sebaliknya Islam menggalakkan kesederhanaan dan
janganlah bermegah-megah. Perkara yang ingin dicapai melalui perkahwinan itu
ialah kesejahteraan dan kerukunan hidup suami isteri dalam ruang lingkup dan
batas-batas yang telah ditetapkan oleh Islam.
1.5.4.
Jarak masa pertunangan dengan pernikahan janganlah terlalu panjang kerana dikhuatiri
mereka berdua melakukan perkara-perkara yang mendatangkan dosa. Dalam masa
pertunangan ini ibu bapa perlu mengawasi anak masing-masing. Perjumpaan dan
pertemuan (dating) adalah dibolehkan
dalam Islam dengan syarat ada orang tuan yang mengawasinya.
2. Kesimpulannya sebagai seorang mukmin sejati, sewajarnya kita memberi
keutamaan kepada lima perkara di atas seperti yang dituntut oleh Islam. Mudah-mudahan kita mendapat keredhaan dan
rahmat dari Allah SWT serta di kasihi oleh Rasulullah SAW.
“Manusia yang paling lemah ialah orang yang tak sanggup cari teman
dan yang paling lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan teman yang
telah diperolehinya.” – Mutiara kata Imam Al-Ghazali
No comments:
Post a Comment