Wednesday 11 November 2015

LIMA PERKARA YANG PERLU DISEGERAKAN

1.  Dalam menjalani kehidupan seharian ini banyak perkara yang perlu diurus dan diselesaikan. Justeru itu penyelesaiannya ialah dengan mengutamakan apa yang lebih penting dahulu untuk dibereskan. Banyak hadis-hadis Rasulullah SAW yang menyarankan umatnya mengutamakan lima perkara yang berkaitan dengan kewajipan dan tanggungjawab kepada diri sendiri serta juga masyarakat. In shaa Allah jika kita mengutamankan lima perkara ini terlebih dahulu kita bakal mendapat keredhaan serta ganjaran pahala dari Allah SWT.  Tanggung jawab yang melibatkan lima perkara itu ialah:

1.1.   BERTAUBAT APABILA BERBUAT DOSA 


1.1.1. Hidup dan mati seseorang manusia adalah ketentuan dan takdir dari Allah SWT. Tidak ada seorang pun manusia yang tahu bila mereka akan mati.   Dalam menjalani kehidupan seharian ini sudah tentu sebagai manusia biasa kita tidak terlepas dari melakukan kesalahan dan kesilapan kepada Allah SWT yang menyebabkan kita menjadi berdosa kepadaNya. Justeru jalan penyelesaian terbaik ialah sentiasalah bermohon keampunan dari Allah SWT. Perlu diingati bahawa Rasulullah  SAW yang tidak ada sebarang dosa pun beristighfar dan memohon keampunan Allah 100 kali sehari. 

1.1.2. Keperluan seseorang manusia untuk bertaubat kepada Allah banyak telah disabdakan oleh Rasulullah SWT.  Antaranya ialah:

(a) “Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah dan memohonlah ampun kepada-Nya, sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari sebanyak 100 kali.” (Hadis Riwayat Muslim).

(b) “Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya pada malam hari agar bertaubat orang yang berbuat jahat di siang hari dan Dia membentangkan tanganNya pada siang hari agar bertaubat orang yang berbuat jahat di malam  hari, sehingga matahari terbit dari barat (Kiamat).” (Hadis Riwayat Muslim).

(c)“Barangsiapa bertaubat sebelum matahari terbit dari barat nescaya Allah menerima taubatnya.” (Hadis Riwayat Muslim).

(d)“Barangsiapa senantiasa beristighfar, nescaya Allah menjadikan untuk setiap kesedihannya kelapangan dan untuk setiap kesempitannya jalan keluar, dan akan diberiNya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka.” (Hadis Riwayat Abu Daud).

1.1.3.  Berkaitan dengan kewajipan untuk bertaubat ini Allah SWT telah berfirman dalam beberapa surah berikut:

(a) Az-Zumar [Rombongan] (39:53) yang berbunyi:
 

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

                             (39:54)


“Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan”.

(b) At-Tahrim[Pengharaman](66:8) yang berbunyi:   



“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan ‘Taubat Nasuha’, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): “Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu”.

1.1.4.  Walaupun memohon keampunan Allah ini perkara yang sangat mudah yang tidak memerlukan apa-apa modal, tidak letih atupun berpeluh  tetapi atas hasutan iblis kita rasa sangat sukar untuk berbuat demikian. Justeru, didik dan asuhlah hati dan jiwa kita untuk sentiasa memohon keampunan dari Allah SWT.  Janganlah kita mati sebelum kita memohon keampunan Allah atas segala dosa-dosa kita kerana dikhuatiri kita mati dalam keadaan suul khatimah.  Sebaliknya matilah dalam keadaan husnul khatimah.

1.2.  BERSEGERA MEMBAYAR HUTANG APABILA SUDAH SAMPAI MASANYA.

1.2.1.   Islam tidak melarang peganutnya berhutang.  Ini kerana mengikut riwayatnya Rasulullah juga pernah berhutang. Apa yang perlu dipastikan ialah kita tidak terjebak dalam jerat riba dan membayar hutang tepat pada masanya. Berkenaan hutang ini, Allah telah berfirman tentang tatacara berhutang seperti dalam Surah Al-Baqarah[Lembu Betina](2:280) yang berbunyi:
 

“Dan jika orang yang berhutang itu sedang mengalami kesempitan hidup, maka berilah tempoh sehingga ia lapang hidupnya dan (sebaliknya) bahawa kamu sedekahkan hutang itu (kepadanya) adalah lebih baik untuk kamu, kalau kamu mengetahui (pahalanya yang besar yang kamu akan dapati kelak).

(2:282)

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”.

1.2.2. Apa yang dituntut oleh Islam ialah melangsaikan hutang kita. Jika boleh dengan segera. Malangnya dalam dunia hari ini manusia seboleh-boleh cuba lari dari membayar hutang kerana mereka tidak faham apa yang dianjurkan oleh Islam. Lihat sahaja berapa ramai yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta dan sebagainya. Mereka lebih rela di istihar muflis asalkan tidak perlu membayar hutang.  Seseorang yang mati syahid rohnya akan tergantung di antara langit dan bumi jika hutangnya di dunia belum dilunaskan. 

1.2.3. Rasulullah SAW telah bersabda berkaitan dengan hutang:

(a) "Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia).” (Hadis Riwayat Muslim).

(b) "Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, tetapi barang siapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya". (Hadis Riwayat Bukhari).

(c) "Ya Allah, aku berlindung dari kekufuran dan hutang". Mendengar itu seseorang bertanya Rasulullah, apakah engkau menyamakan kekufuran dengan hutang wahai Rasulullah?. "Benar" Jawab Rasulullah. (Hadis Riwayat Nasaie)

1.2.4. Kesimpulannya janganlah berhutang jika tidak benar-benar mendesak.  Elakkan sama sekali berhutang kerana mahu bermegah-megah dan dipuji.  Sama sekali elakkan salah satu dosa besar, iaitu riba kerana berhutang. Akhir sekali, sampai masa dijanjikan hutang wajib dilunaskan segera. 

1.3. MELAYAN SERTA MEMBERI MAKAN KEPADA TETAMU APABILA DIA SUDAH SAMPAI.



1.3.1. Berkaitan dengan layanan kepada tetamu, Allah SAW telah berfirman dalam Surah Az-Zaariyat [Angin Kencang](51:24) yang berbunyi:


“Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal tetamu Nabi Ibrahim yang dimuliakan?”

                   (51:25)

“Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: “Salam sejahtera kepadamu!” Ia menjawab: Salam sejahtera kepada kamu! “(Sambil berkata dalam hati): mereka ini orang-orang yang tidak dikenal”.

                    (51:26)

“Kemudian ia masuk mendapatkan Ahli rumahnya serta dibawanya keluar seekor anak lembu gemuk (yang dipanggang).

(51:27)
“Lalu dihidangkannya kepada mereka sambil berkata: “Silalah makan”.

1.3.2. Salah satu akhlak yang diajarkan oleh Islam yang ditunjukkan oleh Rasulullah ialah melayan tetamu dengan baik dan lemah lembut. Lazimilah memberi makan dan minum kepada tetamu apabila telah sampai ke rumah kita.

1.3.3. Kita lihat pula apakah sabda Rasulullah tentang meraikan tetamu ini:

(a) Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia bercakap hanya perkara yang baik atau diam dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Begitu juga sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah dia memuliakan para tetamunya.” (Hadis Riwayat Muslim).

(b) “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

1.3.4. Islam juga menganjurkan kita menghantar tetamu hingga ke muka pintu rumah bila tetamu mahu pulang sebagai tanda memuliakan dan mengormatinya. Abu ‘Ubaid pernah mengunjungi Imam Ahmad di rumahnya. Dia bercerita: “ Ketika aku bangkit ingin pulang, Imam Ahmad juga bangun bersamaku.  Aku berkata: ‘Jangan susah wahai Abu Abdillah.’ Beliau mengatakan bahawa al-Sha’bi berkata: ‘Termasuk kesempurnaan memuliakan tetamu ialah tuan rumah berjalan bersama tetamu hingga ke pintu rumah dan sehingga mereka menaiki kenderaannya. Tuan rumah tidak terus masuk ke rumah dan mengunci pintu sejurus tetamu keluar rumah kecuali setelah tetamu sudah berlalu pergi atau kenderaannya sudah bergerak.”  (Al-Adab Al-Shari’yyah. Jilid. 3, muka surat 227)

1.4.  MENGURUSKAN JENAZAH






1.4.1. Islam mengajar umatnya agar segera menguruskan jenazah (samada dimandikan, dikafankan, di sembahyangkan dan dikebumikan). Ini kerana bila jenazah itu orang yang beriman dan soleh maka menyegerakannya adalah baik kerana mempercepatkan jenazah ini diletakkan disalah satu taman-taman Syurga. Kubur pula sedang menanti dengan gembiranya orang yang soleh. Bagi jenazah yang tidak baik pula maka menyegerakannya adalah bagi  melepaskan tanggungjawab kita orang yang hidup.

1.4.2. Abu Hurairah r.a berkata Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Segerakanlah pengurusan jenazah kerana jika jenazah itu baik maka sudah sepatutnya kamu menyegerakannya. Jika sebaliknya jenazah itu adalah keburukan maka kamu telah lepaskan dari leher-leher kamu (dari tanggungjawab kamu)". (Hadis Riwayat Muslim)

1.5.  MENGAHWINKAN ANAK GADIS DENGAN LELAKI SOLEH APABILA SUDAH SAMPAI MASA DAN CUKUP USIANYA 


1.5.1.   Dalam Surah Ar-Ruum[Kerajaan Rom](30:21) Allah SWT berfirman yang berbunyi: 



“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.”

1.5.2. Kita lihat pula apakah sabda Rasulullah SAW berkaitan dengan perkahwinan ini:

(a) "Wahai golongan pemuda!. Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin.  Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan.Sesiapa yang tidak berkemampuan maka hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal hawa nafsu". (Hadith Riwayat Muslim)

(b) “Tiga golongan yang akan selalu di beri pertolongan oleh Allah ialah seorang mujahid yang selalu memperjuangkan agama Allah SAW, seorang penulis yang selalu memberi penawar dan seorang yang menikah demi menjaga kehormatan dirinya”. (Hadis Riwayat Thabrani).

1.5.3. Jika telah ada orang lelaki yang beriman dan baik akhlaknya yang datang meminang anak perempuan kita maka menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk menjodohkannya. Islam melarang kita memikirkan tentang  jumlah wang hantaran, barang yang mahal-mahal dan menyediakan perbelanjaan yang besar untuk majlis perkahwinan. Sebaliknya Islam menggalakkan kesederhanaan dan janganlah bermegah-megah. Perkara yang ingin dicapai melalui perkahwinan itu ialah kesejahteraan dan kerukunan hidup suami isteri dalam ruang lingkup dan batas-batas yang telah ditetapkan oleh Islam.

1.5.4. Jarak masa pertunangan dengan pernikahan janganlah terlalu panjang kerana dikhuatiri mereka berdua melakukan perkara-perkara yang mendatangkan dosa. Dalam masa pertunangan ini ibu bapa perlu mengawasi anak masing-masing. Perjumpaan dan pertemuan (dating) adalah dibolehkan dalam Islam dengan syarat ada orang tuan yang mengawasinya.

2. Kesimpulannya sebagai seorang mukmin sejati, sewajarnya kita memberi keutamaan kepada lima perkara di atas seperti yang dituntut oleh Islam.  Mudah-mudahan kita mendapat keredhaan dan rahmat dari Allah SWT serta di kasihi oleh Rasulullah SAW.

“Manusia yang paling lemah ialah orang yang tak sanggup cari teman dan yang paling lemah daripada itu ialah orang yang mensia-siakan teman yang telah diperolehinya.” – Mutiara kata Imam Al-Ghazali

No comments:

Post a Comment