Friday 13 November 2015

CELIK DI DUNIA TAPI BUTA DI AKHIRAT

1.    Dalam Surah Ta-Ha (20:124), Allah SWT berfirman yang berbunyi:


“Dan barangsiapa berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta".

(20:125)

 
“Berkatalah ia: "Ya Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulunya adalah seorang yang melihat?"

2.   Hampir semua manusia dilahirkan ke dunia dalam kedaaan yang cukup lengkap pancainderanya. Mempunyai mata, celik dan boleh melihat semua keindahan ciptaan Allah di dunia ini.  Mampu makan, minum, berjalan-jalan, berkata-kata dan seumpamannya. Tetapi ingatlah bahawa pada hari akhirat nanti ada di antara orang-orang yang celik di dunia ini akan dibangkitkan oleh Allah SWT dalam keadaan buta dan tidak mampu melihat. Kenapakah mereka jadi begitu?. Jawapannya ialah kerana semasa hidup di dunia ini mereka berpaling daripada ajaran Islam sebenar yang dibawa oleh Rasulullah SAW.  Mereka tidak mengerjakan perintah Allah tetapi sebaliknya melakukan maksiat dan membuat dosa-dosa besar.  Mata mereka tidak digunakan untuk melihat kebenaran tetapi digunakan untuk melihat kebatilan. 

3.    Dalam banyak-banyak anggota, lidah dan matalah yang paling banyak melakukan kesalahan melibatkan sesama manusia. Jika mata tidak dihalakan kepada kebaikan ianya akan mendatangkan kemaksiatan. Dosa lidah dan mata inilah penyebab utama seseorang itu menerima azab di akhirat. Hujatul Islam Imam Al-Ghazali pernah berkata: “Menerusi lidah akan berlakulah pendustaan atau pembohongan, buruk sangka, permusuhan, fitnah, mencarut, mencela, mengutuk, bertelingkah, mengumpat, melaknat dan membicarakan sesuatu dalam keadaan kesat, kasar dan penuh dengan kesombongan”. 

4.   Segala perbuatan dan amalan kita di dunia akan menentukan kedudukan kita di sisi Allah SWT di akhirat nanti. Sesiapa yang mengikut petunjuk Allah mereka tidak akan sesat dan tidak pula akan menderita sengsara ditimpa azab pada hari kiamat nanti. Sesiapa yang ingkar daripada mengikut petunjuk Allah sesungguhnya kehidupan mereka pada hari kiamat nanti teramat sukar, sempit dan dan dihidupkan dalam keadaan buta. Demikianlah balasan terhadap orang-orang yang diberi peringatan tetapi lalai dan ingkar. Akibatnya Allah melupakan mereka pada hari kiamat nanti sebagaimana mereka melupakan Allah semasa hidup di dunia. Perkara ini telahpun difirmankan oleh Allah SWT dalam Surah Ta-Ha (20:126) yang berbunyi:

"Demikianlah, telah datang kepadamu ayat-ayat Kami, maka kamu melupakannya, dan begitu (pula) pada hari ini kamu pun dilupakan".

5.  Seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Samurah bin Jundab berkata: “Sesiapa yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah SWT, maka periksalah kedudukan Allah di sisinya. Barang siapa yang menghormati perintah Allah, lalu bersegera melakukannya, menjauhkan diri daripada larangan Allah, juga berusaha menghiasi diri dengan adab-adab Islam, maka kedudukannya di sisi Allah adalah terhormat.”

6.  Marilah kita sama-sama menghisab diri kita. Adakah kita ini sudah cukup amalan untuk bertemu dengan Allah SWT di akhirat kelak.  Adakah segala amalan kita di dunia ini dijamin pahala di akhirat nanti?. Ingatlah segala amalan kita akan hitung samada ia berpahala atau berdosa. Semuanya terserah kepada neraca keadilan yang telah ditentukan oleh Allah.  Berwaspadalah kita setiap masa kerana setiap pergerakan kita sentiasa diawasi oleh dua malaikat iaitu Raqib dan Atid. Elakkanlah daripada terjerumus ke dalam perkara yang boleh membawa dosa. Janganlah kita tergolong dalam golongan manusia yang celik di dunia tapi nantinya buta di akhirat. 

7. Renungkanlah firman Allah SWT dalam Surah Al-Zalzalah [Kegoncangan](99:7) yang berbunyi:


“Barang siapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun nescaya dia akan melihat (balasan)nya”.

(99:8)


“Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula”.

“Sesiapa yang memberi peringatan dan nasihat kepada rakannya dalam keadaan sembunyi maka sesungguhnya dia telah menasihati dan memperelokkannya. Sesiapa yang menasihati secara terang maka dia telah menyakiti dan mengkhianatinya. Dan bila tidak berguna nasihat secara sembunyi , maka minta tolonglah orang-orang yang baik untuk mencegahnya dari perbuatan maksiat. Maka jika tidak dikerjakan yang demikian, pasti perbuatan maksiat itu akan menjalar dan bermaharajalela sehingga menghancurkan semua.” – Mutiara Kata Abu Dardaa’ r.a

No comments:

Post a Comment