Tuesday 21 October 2014

FAKTA-FAKTA SAINS DALAM QURAN (BAHAGIAN 3)


 

BUKTI-BUKTI SAINTIFIK DALAM QURAN YANG MENGESAHKAN BAHAWA QURAN ITU ADALAH KALAM ALLAH

1.     LAPISAN-LAPISAN BUMI DAN LANGIT


Firman Allah dalam Surah At-Talaq [Perceraian] (65:12) 

 “Allah adalah zat yang menciptakan tujuh lapis langit dan seperti itu juga bumi. Perintah Allah turun naik antara keduanya agar kamu mengetahui bahawa Allah maha kuasa atas segala sesuatu, dan sesungguhnya ilmu Allah benar-benar meliputi segala sesuatu.”

Saintis kini mengakui bahawa bumi mempunyai 7 lapis yang bermula dari lapisan atas iaitu seperti berikut:

1. Hydrosphere – Menyerap kesemua air dipermukaan bumi.
2. Lithosphere – Strata keras yang membentuk lapisan atas bumi. Tebalnya ialah sekitar 80 km. Ia lebih sejuk dan lebih keras berbanding strata lain.
3. Asthenosphere – Membentuk hot semi solid meltable substances.
4. Upper mantle]   Membentuk kawasan bersuhu tinggi di mana
5. Lower mantle]  ketebalannya mencapai 2,900 km.  Ia terjadi dari batu-batuan separuh solid.
 

Earth core mengandungi 2 bahagian:

6. Outer core – ketebalan 2,200 km (liquid)

7. Inner core –  ketebalan 1,250 km (solid)


                                  LAPISAN LANGIT                                                    
Saintis juga mengesahkan bahawa langit mempunyai 7 lapis seperti penegasan quran yang tiap satunya mempunyai kegunaan sendiri, iaitu untuk menterbalikkan semula sesuatu ke angkasa ataupun ke bumi. Susunan lapisan langit dari lapisan teratas hingga ke bawah ialah seperti berikut:

7. Magnetosphere

6. Thermosphere
5. Ionosphere
4. Mesosphere
3. Stratosphere
2. Ozonosphere
1. Troposphere

Lapisan 1 mempunyai jarak antara 13 hingga 15 km dari permukaan bumi. Pada lapisan inilah berlakunya pusingan air hujan dari bumi naik ke langit dan turun semula ke bumi.

Lapisan 2 mempunyai jarak sekitar 25 km dari permukaan bumi. – Lapisan ini berfungsi untuk menterbalikkan radiasi dan cahaya ultraviolet yang merbahaya yang datang dari angkasa untuk balik semula ke angkasa.

Lapisan 5 – reflect radiowave broadcast from the earth back to the world just like a passive communication satelite.

Lapisan 7 – Is a layer that turns the harmful radioactive particles emitted by sun and other stars back to space before they reach earth.

2.     GUNUNG YANG BERGERAK 



Firman Allah dalam Surah An-Naml [Semut] (27:88)

“Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka ia berdiri sahaja ditempat itu. Padahal ia berjalan seperti berjalannya awan. Itulah ciptaan Allah yang membuat segala sesuatu secara menyakinkan. Sesungguhnya Dia (Allah) maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.”


Kebenaran kenyataan Quran 1400 tahun lalu kini telah disahkan oleh pakar-pakar dalam bidang geologi.

ALFRED LOTHAR WEGENER

Pergerakan gunung berlaku kerana terjadinya perlanggaran dalam bumi (earth crush). Pada tahun 1912, ahli geologi Jerman bernama Alfred Lothar Wegener (November1880 hingga November 1930)  berkata pada asalnya keseluruhan bumi ini bercantum tapi lama kelamaan ia berpisah ikut arah yang berbeza. Hanya pada tahun 1960an, 30 tahun lepas kematian saintis ini kenyataannya telah disahkan.  Kenyataan pakar dalam bidang geologi kini ialah: 

The crust and the uppermost part of the mantle, with a thickness about 100 kms are divided into segments called plates. There are six major plates, and several small ones. Accordong to the theory called plates tectonics, these plates moves about on earth, carrying continents and ocean floor with them. Continental motion has been measured at from 1-5 cm per year.  As the plates continue to move about, this will produced a slow change in earth’s geography . Each year for instance , The Atlantic Ocean becomes slightly wider.”  
(Carolyn Sheets, Robert Gardner, Samuel F.Howe, General Science, Allyn & Bacon Inc. Newton, Massachusetts, 1985, p.305)

Istilah yang digunakan bagi fenomena ini ialah 'continental drift'. 
(Sumber: Powers of Nature, National Geographic Society, Washington D.C. 1978, p. 12-13)

3.TANAH DATARAN YANG MAKIN MENGHILANG 


SALJI MAKIN CAIR AKIBAT PEMANASAN GLOBAL

Firman Allah dalam Surah AlAnbiya [Para Nabi] (21:44)

“(Bukan benda-benda yang dipertuhankan itu yang memberi kesenangan kepada mereka) bahkan Kami biarkan mereka dan datuk-nenek mereka menikmati (kesenangan hidup) hingga berlanjutanlah umur mereka (dalam keadaan yang menyebabkan berlaku perkara yang tidak diingini mereka). Maka tidakkah mereka melihat bahawa kami datangi daerah bumi yang mereka kuasai dengan menguranginya sedikit demi sedikit dari sempadan-sempadannya? Jika demikian halnya, maka adakah mereka yang akan menang?”.

Salji makin hari makin cair akibat dari kepanasan global. Ia akan meningkatkan jumlah air laut dan akan menenggelamkan sebahagian bumi, pulau dan lain-lain, terutamanya yang berdekatan dengan kawasan pantai.

4.     CIPTAAN ALLAH YANG BERPASANGAN


4.1. Firman Allah dalam Surah Yaasin (36:36) 
“Maha suci Allah yang telah menciptakan segalanya secara berpasangan.  Baik yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka sendiri dan sebahagian perkara yang mereka tidak ketahui.”

4.2. Firman Allah dalam Surah Raad[Guruh](13:3) berbunyi:



“Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Ia jadikan padanya pasangan: dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir.”

Saintis kini telah mengesahkan bahawa sekecil-kecil benda pun ada jantinanya.  Contohnya atom di mana proton adalah caj positif manakala neutron pula ialah caj negatif.

5.     PARTIKEL-PARTIKEL  SUB ATOM 


5.1.      Firman Allah dalam surah Saba [Negeri Saba] (34:3) 

 “Dan golongan kafir berkata: “Hari  kiamat tidak akan datang kepada kami.”, Katakanlah: “Pasti datang. Demi Tuhanku! Kiamat pasti datang kepada kamu. Dia mengetahui perkara ghaib. Tiada sesuatu yang tersembunyi dariNya walaupun seberat zarah samada dilangit ataupun di bumi, dan tidak pula yang lebih kecil darinya atau tidak pula yang lebih besar, kecuali semuanya tercatat dalam kitab yang nyata (pada ilmu Allah).”

5.2.    Firman Allah dalam Surah Yunus [Nabi Yunus] (10:61)

“Dan apa yang engkau uruskan dan apa (ayat) yang engkau baca dari AlQuran dan pekerjaan apa yang engkau lakukan, Kami menyaksikan ke atasmu ketika engkau melakukan perbuatan itu. Tidak ada yang terlepas dari pengawasan Tuhanmu, baik yang ada di bumi atau yang ada di langit sekalipun cuma sebesar zarah. Tidak ada yang lebih kecil atau lebih besar, kecuali semuanya tercatat dalam kitab yang nyata.”

Sejak 20 tahun lalu dipersetujui oleh saintis bahawa atom yang terdiri dari proton dan neutron adalah partikel yang paling kecil.  Kini baru diketahui bahawa atom yang kecil itu boleh dibahagikan kepada sub komponen yanag lebih kecil, iaitu sub partikel.  Sub-partikel kepada atom dan proton dipanggil quarks. Namun begitu alquran telah menyebutnya seperti surah-surah di atas 1,400 tahun lalu.

6.     LUBANG HITAM (BLACK HOLES)

6.1.     Firman Allah dalam surah AlWaqiah [Hari Kiamat] (56:75)

 “Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan masa-masa turunnya bahagian-bahagian Al-Quran.”

(56:76) 

“Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang besar, kalaulah kamu mengetahuinya.”

6.2.    Firman Allah dalam surah At Thariq [Yang Datang Waktu Malam](86:1)

               
                   “Demi langit dan demi yang datang malam hari.”

                  (86:2)

        
      “Tahukah kamu, apakah yang datang pada malam hari?.”

                (86:3)
  “(Iaitu) bintang yang cahayanya dapat menembusi (kegelapan malam)”

Abad ke 20 saintis menemui lebih banyak perkara baru di alam semesta.  Salah satunya ialah black holes. Kita tak dapat lihatnya walaupun guna alat teropong canggih.  Ia dapat diketahui wujud bila lihat pada kesan keliling laluannya di mana ia menyedut bintang-bintang kecil yang ada disekelilingnya.

7.    CAHAYA TANPA ADANYA API

Firman Allah dalam Surah An Nur [Cahaya] (24:35) 

“Allah (mempunyai) cahaya di langit dan di bumi.  Perumpamaan cahaya Allah seperti lubang yang di dalamnya (ada) pelita. Pelita itu di dalam kaca.  Kaca itu seakan-akan bintang yang bercahaya terang yang dinyalakan dengan minyak zaitun yang tidak (tumbuh) disebelah timur dan tidak disebelah barat.  Minyaknya hampir menerangi walaupun tidak tersentuh api. Cahaya di atas cahaya. Allah membimbing sesiapa sahaja yang dikehendaki menuju cahayaNya, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia dan Allah maha mengetahui segala sesuatu.”

Penemuan cahaya letrik di zaman moden merupakan penemuan yang hebat yang mampu mencerahkan manusia waktu malam. Cahaya seperti cahaya lampu dalam kaca ini telah dijelaskan dalam surah seperti di atas.

8.     PERANAN ANGIN
 

Firman Allah dalam Surah AlHijr [Nama Tempat] (15:22)

“Dan Kami meniupkan angin untuk mengahwinkan tumbuhan-tumbuhan. Maka kami turunkan hujan daripada langit (awan yang mendung), dan Kami beri kamu minum dengan air itu, dan bukanlah kamu yang menyimpan air itu (mengatur turunnya dan mengalirnya).”

Manusia hanya baru mengetahui peranan angin untuk menghasilkan hujan.  Peranan angin ialah  untuk  membawa wap air dari bumi (lautan atau sungai) ke atas langit dan membentuk awan lalu turunlah hujan.

9.  BAHAGIAN BADAN MANUSIA YANG BERTANGGUNGJAWAB KEPADA PERGERAKAN


UBUN-UBUN MANUSIA

Firman Allah dalam Surah Al-Alaq [Segumpal Darah] (96:15) 

 “Sungguh! Jika dia tidak berhenti akan Kami tarik ubun –ubunnya.”

(96:16) 

 “Ubun-ubun orang yang mendustakan lagi derhaka.”


DR. MARIEB
Bahagian atas otak, iaitu cerebrium (ubun-ubun) adalah bahagian yang bertanggungjawab merancang sesuatu perbuatan (motivation), memulakan sesuatu samada yang baik ataupun buruk serta memberitahu perkara benar atau bohong. Penemuan peranan ubun-ubun ini telah didedahkan dalam buku “Essentials of Human Anatomy & Physiology” yang dikarang oleh Dr. Elaine Nicpon Marieb lebih 20 tahun lalu.

10. JANTINA BAYI

 SPERMATOZOA


10.1. Firman Allah dalam Surah An-Najm[Bintang] (53:45) berbunyi:




Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang menciptakan pasangan – lelaki dan perempuan.”



(53:46)




“Dari (setitis) air mani ketika dipancutkan (ke dalam rahim)”

10.2.  Firman Allah dalam Surah Qiyamah[Hari Kiamat](75:37) berbunyi:




"Bukankah ia berasal dari air mani yang dipancarkan (ke dalam rahim)?"



(75:38)


"Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)?"



 (75:39)


"Lalu Tuhan menjadikan daripadanya dua jenis – lelaki dan perempuan."



10.3.  Nuthfah, mengikut tafsiran yang sahih bermaksud air mani yang sedikit. Mengikut Imam Qartubi didalam al-Jamik li Ah Kamil Quran, nuthfah bermaksud air mani lelaki.  Ia dinamakan nuthfah disebabkan jumlahnya yang sedikit iaitu airnya yang sedikit. Oleh kerana air mani adalah sperma yang bercampur dengan cecair yang dikeluarkan oleh beberapa alat jantina lelaki, justeru nuthfah yang bermaksud ‘jumlah yang sedikit’ membawa maksud sperma.

10.4. Daripada jumlah air mani hanya satu bahagian kecil atau sedikit sahaja daripadanya yang diperlukan bagi proses persenyawaan. Yang sedikit dan menjadi penentu itu adalah sperma. Dalam kamus "Hans Wehr A Dictionary of Modern Written Arabic", perkataan nuthfah diterjemahkan sebagai drop, sperm iaitu setitik atau sperma.

10.5. Justeru ayat ini dengan jelas menunjukkan bahawa dalam proses kejadian manusia, penentuan jantina seorang bayi ditentukan oleh nuthfah iaitu benih lelaki yang terdapat dalam air mani. Kenyataan ini adalah selari dengan penemuan sains moden hari ini.

10.6. Kromozom ialah  penentu jantina bayi. Kromozom XY ialah dari lelaki dan kromozom XX pula dari perempuan. Jika percantumannya dari kromozon X lelaki dengan X perempuan maka bayinya ialah perempuan. Jika dari lelaki kromozonnya ialah Y bercantum dengan kromozom X perempuan maka bayinya ialah lelaki. Ringkasnya penentuan jantina ialah kromozom manakah dari lelaki yang bersenyawa dengan kromozom X perempuan.  Manusia hanya mengetahui perkara ini di abad ke 20.

10.7. Berzaman-zaman lamanya manusia percaya  wanitalah yang menentukan jantina  bayi yang dikandung.  Wanita akan dipersalahkan jika tidak memperolehi anak yang dikehendaki, samada lelaki ataupun perempuan.  Hanya pada abad ke 20 saintis mengakui kebenaran Al-Quran bahawa penentunya ialah benih dalam air mani lelaki dan bukannya ovari dari wanita.  Ayat Al-Quran di atas jelas membuktikan kebenarannya.

11. ALAQAH YANG TERGANTUNG PADA UTERUS IBU

11.1. Firman Allah dalam Surah Al-Alaq [Segumpal Darah] (96:1)


 “Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu, yang menciptakan.”

(96:2) 
 “Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah.”

(96:3) 
 “Bacalah! Dan Tuhanmu yang paling pemurah.”

11.2. Firman Allah dalam Surah Mukminun[Golongan Orang Beriman](23:12) berbunyi:




“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;”


(23:13)


"Kemudian Kami jadikan “pati” itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh."


(23:14)



"Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi seketul darah beku. Lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta."

11.3. Permulaan kejadian seorang bayi atau manusia ialah apabila bercantumnya benih lelaki (sperma) dan telur (ovari) wanita.  Pertemuan ini menghasilkan sel yang bernama zygot (nutfah).  Kemudian zygot berpecah dan terbahagi lalu menjadi embrio (alaq).  Alaq ini akan tergantung pada rahim (uterus) ibunya dan membesar dengan zat dari dalam rahim ibunya.  Alaq ini berbentuk seperti lintah (leech).  Kajian  saintifik dalam bidang embriologi zaman moden membuktikan embrio  memang berbentuk seperti lintah, iaitu sama seperti disebut dalam Quran.

12.  OTOT DAN DAGING MEMBALUT TULANG MANUSIA

12.1.   Firman Allah dalam surah Az Zumar [Rombongan] (39:6)
 “Dia menciptakan kamu dari satu orang, kemudian menjadikan isterinya dari dirinya sendiri. Dia turunkan untukmu lapan jenis haiwan ternakan yang berpasangan. Dia menciptakan kamu di dalam perut ibu kamu tahap demi tahap dalam tiga kegelapan.  Begitulah Allah tuhan kamu, baginya segala kerajaan, tiada tuhan baginya.  Maka kenapa kamu dibelokkan?”

12.2.  Firman Alah dalam surah Al Mukminun [Golongan Orang Beriman] (23:14)

 “Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah.  Lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging.  Segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang.  Kemudian tulang belulang itu Kami balut dengan daging.  Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang lain.  Maha suci Allah pencipta yang paling baik”.

AlQuran menghuraikan perkembangan bayi dalam kandungan dengan terperinci.  Tulang terbentuk dahulu dan ia dibaluti dengan otot/daging.


Pada masa dahulu pakar-pakar  janin (embryologist) dunia percaya bahawa tulang dan otot/daging terjadi dalam masa yang sama.  Namun kini kajian saintifik moden membuktikan bahawa apa yang diterangkan dalam quran adalah benar dan tepat sekali. Pakar ternama dalam bidang embriology ialah Professor Emiritus Keith L. Moore, Ketua Jabatan Anatomy and Cell Biology  Universiti Toronto, Canada. Dalam bukunya yang menjadi asas rujukan terkenal dalam bidang embriology kini, iaitu The Developing of Human  menjelaskan seperti berikut:
PROFESSOR KEITH L.MOORE
“The shape of the skeleton determines the general appearance of the embryo  in the bones stage during the 7th week: muscles do not develop at the same time but their development follows soon after.  The muscles take their positions around the bones throughout the body and therefore cloths the bones. Thus the muscles take their well known forms and structure…… The stage of clothing with muscles occurs during the 8th week”.
(third edition, page 364a)

Beliau telah merumuskan seperti berikut:

“It has been a great pleasure for me to help clarify statements in the quran about human development.  It is clear to me that these statements must have come to Prophet Muhammad from god, Allah  because most of this knowledge was not discovered until many centuries later. This proof to me that Prophet Muhammad must have been a messenger of God, Allah.”

Beliau akhirnya telah memeluk agama Islam kerana menyakini bahawa Quran itu datangnya dari tuhan pencipta manusia iaitu Allah.

13. KEPENTINGAN PERGERAKAN BADAN SEMASA TIDUR

Firman Allah dalam Surah Al-Kahfi [Gua] (18:18)


“Dan engkau menduga mereka bangun. Padahal mereka itu tidur, dan Kami ubah kedudukan tidur mereka ke kanan dan ke kiri, sedang anjing mereka membentangkan kedua lengannya didepan pintu. Seandainya kamu melihat mereka tentu kamu akan lari meninggalkan mereka, dan hatimu pasti akan dipenuhi rasa takut terhadap mereka.”

Jika tidur dalam tempoh panjang tanpa bergerak akan mengakibatkan berlakunya tekanan pada badan hanya di bahagian tertentu sahaja ia akan menyebabkan saluran darah terhimpit dan boleh tertutup.  Natijahnya oksigen tak boleh sampai ke kulit dan boleh menyebabkan kulit mati.  Kepentingan pergerakan pada badan semasa tidur hanya diketahui pada abad ke20. 

Kesemua penemuan fakta saintifik dalam Quran adalah telah disahkan benar. Fakta bahawa pada masa dahulu, abad ke 7 tidak mungkin manusia mengetahui perkara yang begitu kompleks seperti dijelaskan dalam Quran di atas.

“Kecantikan bukan terletak pada pakaian yang dipakai tetapi ia bergantung kepada keelokan akhlak dan budi pekerti”. – Mutiara Kata Saidina Ali bin Abi Thalib

No comments:

Post a Comment