Monday 20 October 2014

QURAN IALAH KALAM ALLAH

 
BUKTI BAHAWA QURAN IALAH KALAM ALLAH

Ada orang yang mungkin meragui bahawa AlQuran itu datangnya dari Allah pencipta alam dan manusia. Diantara bukti-bukti bahawa alQuran itu adalah kalam Allah dan datangnya dari Allah dan Muhammad itu hanyalah pesuruh Allah dapat kita saksikan kepada ayat-ayat seperti berikut:
 
1.     Firman Allah dalam Surah Al-Israq [Memperjalankan Waktu Malam](17:88) 


 “Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri".
 
2.    Firman Allah dalam Surah Al-An’am [ Binatang Ternakan] ( 6:155)

“Dan ini sebuah Kitab (Al-Quran) yang Kami turunkan, yang ada berkatnya (banyak manfaatnya). Oleh itu, hendaklah kamu menurutnya; dan bertaqwalah (kepada Allah), mudah-mudahan kamu beroleh rahmat.”
 
3.     Firman Allah dalam Surah An-Nisa [Kaum Wanita] (4:82)


Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi Al-Quran?. Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.”
 
4.    Firman Allah dalam Surah Yunus [Nabi Yunus]    (10:37) 


Dan bukanlah Al-Quran ini sesuatu yang boleh diada-adakan oleh yang lain dari Allah; tetapi Al-Quran itu diturunkan oleh Allah untuk membenarkan Kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya, dan untuk menjelaskan satu persatu hukum-hukum Syarak yang diwajibkan (atas kamu); tidak ada sebarang syak dan ragu-ragu pada Al-Quran itu tentang datangnya dari Allah, Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.”  
(10:38) 


“(Orang-orang kafir tidak mengakui hakikat yang demikian itu) bahkan mereka mengatakan: "Dialah (Muhammad) yang mengada-adakan Al-Quran menurut rekaannya". Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalau demikian, datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah siapa sahaja yang kamu dapat memanggilnya, yang lain dari Allah (untuk membantu kamu), jika betul kamu orang-orang yang benar!".


“Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu pula bertambah bila dibelanjakan.” = Mutiara Kata Saidina Ali bin Abi Talib


No comments:

Post a Comment