Saturday, 19 September 2015

DUNIA: PENJARA BAGI ORANG BERIMAN DAN SYURGA BAGI ORANG KAFIR




1.   Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: " Dunia ini penjara bagi orang yang beriman dan syurga bagi orang kafir."(Hadis Riwayat Ahmad, Muslim, dan At-Tirmidzi).

2.  Imam Nawawi dalam bukunya Syarah Shahih Muslim menerangkan: “Orang mukmin terpenjara di dunia kerana mesti menahan diri dari pelbagai kehendak nafsu syahwat yang diharamkan dan dimakruhkan. Orang mukmin juga diperintah untuk melakukan ketaatan. Ketika mati, barulah dia rehat dari hal itu. Kemudian dia akan memperolehi apa yang telah Allah janjikan dengan kenikmatan akhirat yang kekal abadi. Bagi orang kafir pula, dunia yang mereka perolehi sedikit atau pun banyak, ketika meninggal dunia mereka akan mendapatkan azab (siksa) yang kekal abadi.”

3. Al-Munawi Rahimahullah dalam Mirqah Al-Mafatih menjelaskan, “Dikatakan dalam penjara kerana orang mukmin terhalang untuk melakukan kehendak syahwat yang diharamkan. Sedangkan keadaan orang kafir adalah sebaliknya sehingga seakan-akan mereka berada di dalam surga.”

4.    Hadis Rasulullah SAW di atas mempunyai dua tafsiran:

4.1.  Tafsiran pertama ialah dunia diibaratkan penjara bagi orang beriman kerana keimanannya akan mengikat dirinya dari melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh agama sedangkan orang yang kafir pula boleh bebas melakukan apa sahaja yang dikehendai tanpa sekatan apa-apa.

4.2.  Tafsiran kedua ialah orang beriman walaupun dia orang yang paling kaya dan nikmat hidupnya di dunia jika dibandingkan dengan apa yang Allah janjikan di syurga, maka dunia itu ibarat seperti penjara. Bagi orang kafir pula ia terbalik. Walaupun dia  ketika di dunia adalah orang yang paling sengsara tetapi jika dibandingkan dengan seksa neraka maka dunia ini syurga baginya.

5.   Pengajaran dari hadis ini ialah supaya orang beriman tidak cenderung kepada jalan orang-orang kafir yang bebas lepas dalam menjalani kehidupan dunia sehingga tidak ada halal haram bagi mereka.  Dunia ini hakikatnya ialah negeri untuk menguji orang-orang beriman. Orang-orang yang berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan, merekalah yang memahami hakikat kewujudan mereka di dunia ini. Jika orang beriman telah memahami bahawa dunia adalah negeri untuk menguji keimanan, mereka hendaklah bersabar atas ketentuan Allah SWT dan reda serta rela dengan takdir yang menimpa. Orang beriman juga dianjurkan untuk berpaling dari kecintaan kepada dunia  dan tidak tenggelam dalam nikmat sementara di dunia. Sebaliknya dianjurkan untuk sentiasa merindui akhirat.

6.    Dunia sebagai ujian untuk orang beriman ini telah ditegaskan oleh Allah SWT dalam firmannya dalam surah-surah berikut:

          6.1.   Al-Mulk[Kerajaan](67:2) yang berbunyi:



“Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).”

6.2.   Al-Baqarah [Lembu Betina](2:155) yang berbunyi:

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”

7.    Perlu sentiasa dingati bahawa dunia ini ibarat ladang untuk manusia bercucuk tanam tetapi hasilnya hanya dapat dituai di akhirat nanti. Waktu bercucuk tanam memanglah susah, tidak semudah waktu menuai. Tetapi tanpa melalui kesusahan, kita tidak akan dapat menikmati kesenangan. Jangan kita ikut ajakan syaitan dan godaan iblis yang menyuruh berbuat jahat dan kemungkaran. 

8. Abu Said meriwayatkan, Rasullullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Nabi Musa a.s. berkata;  Wahai Rabb, sungguh engkau telah menutup dunia untuk hamba-Mu yang beriman!. Lalu Allah SWT membukakan salah satuu pintu syurga  seraya berfirman maksudnya :   ‘Inilah yang Ku- persiapkan untuknya’. Nabi Musa a.s.  berkata lagi : Demi kemuliaan dan keagungan dan ketinggian kedudukanMu, andaikan ada orang yang dipotong kedua tangan dan kakinya lalu diseret wajahnya semenjak Engkau menciptakannya sampai hari kiamat, kemudian ini (syurga) ialah tempat kembalinya, tentu seakan ia sama sekali tak ingat lagi akan seksaan. Nabi Musa a.s. berkata :  Wahai Rabb, sungguh engkau memberi kenikmatan  kepada orang kafir... Lalu Allah membukakan untuknya salah satu pintu neraka, seraya berfirman maksudnya : ‘Inilah yang Ku-persiapkan untuknya.’ Nabi Musa a.s.  berkata : Wahai Rabb, Demi Kemuliaan-Mu, andai Engkau berikan kepadanya dunia beserta isinya, dan ia seperti itu terus sejak Engkau menciptakannya sampai hari kiamat, kemudian ini (neraka) ialah tempat kembalinya, maka  seakan ia tak pernah merasakan kebaikan sama sekali'." (Hadis Riwayat Ad-Dailami dengan sanad shahih Abu Said).

9.  Dalam sebuah kitab tasauf telah diceritakan kesah dua orang sahabat yang tinggal berjiran dalam sebuah kampong.  Seorang beriman dan seorang lagi kafir.  Kedua-dua mereka bekerja sebagai nelayan.  Setiap hari mereka akan bersama-sama ke laut untuk menjala ikan dengan menaiki sampan masing-masing.  Satu hari si kafir ini bertanya kepada yang beriman itu; “Wahai sahabatku mahukah engkau bertanding tuhan manakah paling berkuasa di kalangan dua tuhan kita.”.  Tanya yang beriman itu; “Bagaimanakah caranya?”. Jawab si kafir,  Sebelum menebar jala kita berdoalah kepada tuhan masing-masing dan siapa yang dapat ikan paling banyak itu tandanya tuhannya paling berkuasa”.  Sahabat yang beriman itu pun bersetuju.  Si kafir memulakan dulu menebar jalanya.  Ditarik jalanya dan penuh dengan ikan dalamnya. Tiba giliran yang berimaan pula.  Ditebarlah jalanya dan ditariknya.  Alangkah malang baginya hanya seekor sahaja ikan dalam jalanya.  Peristiwa ini disaksikan oleh malaikat Allah. Lalu mengadulah malaikat kepada Allah kenapa Allah tidak memberi rezeki kepada hambanya yang beriman itu.  Allah lalu memerintahkan malaikat menjaga syurga untuk membukakan pintu syurga lalu Allah berkata; “Disinilah tempat tinggal hambaku yang beriman kepadaKu”. Lepas itu Allah memerintahkan pula pintu neraka di buka lalu Allah berkata pula; “Di sinilah tempat tinggal hambuku yang tidak beriman kepadaKu.”

10. Moral kesah di atas ialah bagi seseorang yang beriman, walaupun menanggung kesusahan hidup di dunia ini, di akhirat nanti mereka akan memasuki syurga.  Bagi yang kafir pula walaupun kaya dan senang di dunia, akhirat nanti tempatnya ialah di dalam neraka kekal selama-lamanya.

11.  Sedar dan ingatlah apakah yang telah difirmankan oleh Allah SWT dalam Al-Quran tentang balasan ini seperti dalam Surah Az-Zumar[Rombongan](39:72) yang berbunyi:




“(Setelah itu) dikatakan kepada mereka: “Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam itu dengan keadaan tinggal kekal kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong takbur ialah neraka Jahannam.”

(39:73)

“Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke Syurga dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke Syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata:” Salam sejahtera kepada kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam Syurga ini dengan keadaan tinggal kekal di dalamnya” (mereka pun masuk) .”

12.  Untuk renungan bersama marilah kita fahami tujuan Allah mengutuskan Rasulullah SAW ke muka bumi ini.  Tidak lain dan tidak bukan melainkan untuk membimbing manusia menuju syurga Allah dan menjadikan Rasulullah itu sebagai contoh teladan terbaik untuk seluruh manusia. Adakah Rasulullah seorang yang senang dan kaya raya?. Apakah harta yang beliau tinggalkan kepada isteri dan anak-anak semasa baginda wafat. Rasulullah tidak menjadikan dunia sebagai matlamat sebaliknya ialah akhirat yang akan kekal abadi.  Bukankah kita yang mengaku beriman dan sayang kepada Rasulullah juga wajar mencontohi baginda?.

“Seseorang itu akan tetap menjadi ahli ilmu yang sejati selama dia masih menuntut. Tetapi apabila pada suatu ketika dia berkata ‘aku sudah pandai’, maka sesungguhnya dia sudah menjadi bodoh dengan sendirinya”. – Mutiara Kata Luqman Hakim

No comments:

Post a Comment