Wednesday 9 September 2015

ISTIDRAJ : DERHAKA KEPADA ALLAH SWT TETAPI KAYA RAYA DAN BERKUASA

 

1.   Posting kali ini akan membicarakan tentang tajuk istidraj. Masih ramai yang tidak memahami maksud istidraj. Perkataan istidraj berasal dari perkataan Arab dan diambil dari perkataan ‘darajatun’ yang bermakna tangga. Istidraj merupakan kelebihan atau keistimewaan yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada manusia dalam pelbagai bentuk yang dikehendakiNya. Bagaimana pun anugerah Allah itu bukan disebabkan Allah menyayangi mereka tetapi lebih merupakan tanda kebencian Allah terhadap golongan berkenaan. Dengan kata lain, Allah mahu mereka menjadi lebih sesat melalui kelebihan itu dan akhirnya tergolong dalam kalangan orang yang tidak mendapat hidayahNya. Istidraj sebagai anugerah Allah kepada hamba yang tidak diredaiNya datang dalam pelbagai bentuk. Antaranya ialah kuasa, kemewahan harta benda, kedudukan di sisi masyarakat, pengaruh, pangkat, kepandaian, kecerdikan, kepakaran, keupayaan menguasai orang lain dan sebagainya. Istidraj ini tidak hanya terkena kepada orang Islam malah orang bukan Islam juga diuji dengannya.  Ia sesuai dengan firman Allah SWT dalam Surah Al-Imran[Keluarga Imran](3:178) yang berbunyi:


“Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir menyangka bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bagi diri mereka; kerana sesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya mereka bertambah dosa (di dunia), dan mereka pula beroleh azab seksa yang menghina (di akhirat kelak).”

2.  Sekiranya kita melakukan maksiat dan derhaka kepada Allah SWT sedangkan kita diberikan kesenangan dan kekayaan maka kita hendaklah merasa takut.  Ini kerana kemungkinan ia adalah istidraj dari Allah SWT. Dalam Surah Al-A’araf[Tempat Yang Tinggi](7:182) Allah SWT berfirman yang berbunyi:

“Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya”.

3.   Cuba kita perhatikan realiti dunia hari ini. Siapakah yang kaya raya, menguasai perniagaan yang hebat-hebat hingga berjaya menjadi billionaire. Sebahagian besar mereka ialah orang kafir. Semua mengetahui bahawa ekonomi dunia hari ini dikuasai oleh bangsa Yahudi. Yahudi ialah bangsa yang telah dilaknat oleh Allah SWT dalam Al-Quran tetapi Allah masih berikan kekayaan kepada mereka.  Mereka memiliki kepintaran dan kecerdikan hingga boleh menguasai dunia hari ini dalam pelbagai bidang.  Ini adalah pemberian dari Allah. Kenapa perkara ini terjadi.  Jawabnya ialah kerana istidraj.

4.   Orang Islam yang beriman kepada Allah pula terdiri daripada mereka yang lemah, tidak berpendidikan tinggi, berkedudukan rendah dalam masyarakat dan tidak kaya raya. Kemewahan dan kesenangan yang dimiliki oleh orang yang tidak beriman dan ahli maksiat mempesonakan orang-orang Islam yang lemah iman mereka. Mereka tidak dapat membezakan kurniaan yang mengandungi nikmat dari Allah dan kurniaan yang telah dicabut nikmat daripadanya.  Kurniaan yang tidak mengandungi nikmat dinamakan istidraj. Istidraj bermaksud kurniaan yang diberi oleh Allah terus menerus kepada ahli maksiat dan orang kafir. Kurniaan seperti ini membuatkan ahli maksiat dan orang kafir bertambah lalai dan derhaka kepada Allah SWT. Apabila kelalaian dan kederhakaan mereka telah melampaui batas maka Allah akan menurunkan bala yang besar kepada mereka dengan mengejut dan tidak disangka-sangka. Mereka ibarat orang yang diangkat ke tempat yang tinggi sambil mereka menganggap itu sebagai satu kemuliaan tetapi setelah mereka berada di tempat yang tinggi itu lalu mereka dicampakkan ke bawah. Jatuh dari tempat yang tinggi tentunya memberi kesakitan yang lebih dahsyat dan hebat. Apa yang berlaku itu adalah bersesuaian dengan firman Allah SWT dalam Surah Al-An’am[Binatang Ternakan](6:44) yang berbunyi:


“Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan)”.

5.  Firman Allah di atas memberi peringatan kepada kita agar jangan terpedaya dengan kurniaan yang terus menerus diperolehi sedangkan kita tidak mentaati perintah Allah SWT, sebaliknya kita leka dengan kemaksiatan. Sekiranya kurniaan itu berupa istidraj maka akhirnya kemusnahan dan kesengsaraan yang akan kita rasai. Oleh itu sentiasalah berwaspada dengan nikmat yang Allah berikan.

6.   Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud :"Apabila kamu melihat Allah SWT memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka) ketahuilah bahawa orang itu telah 'diistidraj' oleh Allah SWT.(Hadis Riwayat Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi).

7.  Untuk mengajak manusia kembali kepadaNya, Allah SWT sentiasa mengirimkan peringatan  yang berupa kesusahan atau bala yang menyeksa jiwa manusia agar manusia insaf, bertaubat dan kembali kepadaNya. Kemudian Allah gantikan kesusahan atau bala itu  dengan sedikit kesenangan sebagai ujian untuk membezakan manakah yang benar-benar insaf dan mana pula yang hanya berpura-pura.  Bila kesenangan sudah dirasai kembali orang yang tidak teguh imannya akan kembali kepada kemaksiatan dan kemungkaran. Mereka akan memberi hujah bahawa kesenangan dan kesusahan adalah asam garam dan lumrah dalam kehidupan.  Mereka tidak mengaitkannya dengan soal keimanan kepada Allah SWT. Mereka kembali lalai dan leka dengan sedikit kesenangan dunia. Ketika mereka sedang lalai dan leka itulah Allah datangkan kebinasaan kepada mereka. Perkara ini telahpun difirmankan oleh Allah SWT dalam Surah Al-A’araf [Tempat Yang Tinggi](7:94) yang berbunyi:


“Dan (Tuhan berfirman): Kami tidak mengutus dalam sesebuah negeri seorang Nabi (yang didustakan oleh penduduknya), melainkan Kami timpakan mereka dengan kesusahan (kesempitan hidup) dan penderitaan (penyakit), supaya mereka tunduk merendah diri (insaf dan tidak berlaku sombong takbur).”

(7:95)


“Setelah (mereka tidak juga insaf) Kami gantikan kesusahan itu dengan kesenangan hingga mereka kembang biak (serta senang-lenang) dan berkata (dengan angkuhnya): “Sesungguhnya nenek moyang kita juga pernah merasai kesusahan dan kesenangan (sebagaimana yang kita rasakan)”. Lalu Kami timpakan mereka (dengan azab seksa) secara mengejut, dan mereka tidak menyedarinya.”

8.   Allah juga telah menegaskan bahawa setelah datang seksaan dariNya maka tidak ada siapa yang dapat menghalangnya seperti firmanNya dalam Surah Al-Anbiya[Para Nabi](21:40) yang berbunyi:


“(Mereka tidak diberitahu akan masa itu) bahkan (yang dijanjikan) itu akan datang kepada mereka secara mengejut, serta terus membingungkan mereka; maka mereka tidak akan terdaya menolaknya, dan tidak akan diberi tempoh bertaubat.”

9.  Kita perlu memahami bahawa dalam sejarah silam sudah banyak kaum-kaum yang dibinasakan oleh Allah kerana istidraj ini. Contohnya Firaun dan Namrud yang diberi umur panjang dan hidup di dalam kesenangan dan kemewahan yang kemudiannya Allah datangkan azab dengan tiba-tiba kepada mereka. Firaun dibinasakan setelah mati lemas di Laut Merah manakala Namrud dibinasakan oleh hanya seekor nyamuk. Qarun yang hidup sezaman dengan Firaun juga binasa di telan bumi ketika asyik dengan kesombongan diri dan kekayaannya. Begitu juga dengan kaum-kaum nabi terdahulu seperti umat Nabi Nuh yang di tenggelamkan oleh banjir besar manakala umat Nabi Luth  dihancurkan dengan gempa bumi yang sangat dahsyat.

10.   Bagaimana dengan pemimpin zalim, jahat dan perasuah zaman moden ini yang hidup sezaman dengan kita. Mereka juga telah dihina oleh Allah dengan kejatuhan dari tampuk kuasa dengan cara yang mengaibkan. Lihatlah apa yang berlaku kepada Shah Reza Pahlavi di Iran, Nicolae Ceausescu di Romania, Ferdinand Marcos di Filipina, Suharto di Indonesia, Saddam Hussin di Iraq, Zine al-Abidin Ben Ali di Tunisia, Muammar Gaddafi di Libya dan Hosni Mubarak di Mesir. Mereka telah dijatuhkan dari kuasa oleh kuasa rakyat yang tertindas. Ada yang dibunuh seperti di Libya, dijatuhkan hukuman bunuh seperti di  Romania dan Iraq.  Ada pula yang melarikan diri seperti berlaku di Iran dan Tunisia. Tidak mampukah pemerintah hari ini belajar dari kesudahan hidup pemimpin-pemimpin yang zalim dan korup ini?.

11.  Pemerintah yang terlalu lama memerintah atau memerintah dengan zalim pasti akan jatuh dan digantikan dengan pemimpin baru yang lebih baik dan adil. Pertukaran ini adalah sunnatullah kerana itulah janji Allah dalam hal istidraj dan firman-firmanNya seperti disebutkan di atas. 

12.   Kesimpulannya apa yang patut kita buat. Bagi orang yang ada sedikit imannya kepada Allah SWT hendaklah sentiasa beringat dan mengawasi diri agar sedikit kekayaan, kesenangan dan kemewahan dunia ini tidak melalaikan mereka yang boleh menyebabkan mereka dihina Allah melalui istidraj. Dalam konteks ini Allah SWT telah berfirman seperti dalam Surah Al-A’araf[Tempat Yang Tinggi](7:56) yang berbunyi:


“Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.”

13.    Berusahalah membaiki diri supaya kita tidak menjadi pemburu dunia. Jika kita mengiktiraf Rasulullah SAW itu sebagai model terbaik dari Allah SWT untuk dicontohi oleh manusia maka perlulah diingati bahawa Rasulullah tidak memiliki apa-apa kekayaan dunia. Hidupnya hanyalah semata-mata untuk beramal ibadat kepada Allah SWT.  Mencari bekalan untuk kehidupan akhirat yang jauh lebih baik dari kehidupan di dunia ini.

"Kunci dunia ialah kenyang manakala kunci akhirat pula ialah lapar". – Mutiara kata ulama sufi, Abu Sulaiman ad-Darani.

No comments:

Post a Comment