1. Ada tiga persoalan yang perlu kita tanya diri sendiri dan
berikan jawapan yang tepat kepadanya. Memahami tiga persoalan ini boleh menjamin keselamatan hidup kita di dunia
dan juga akhirat. Tiga persoalan itu ialah dari mana kita datang?, untuk apa
kita datang dan ke manakah kita selepas ini?:
1.1. DARI MANA KITA DATANG?
1.1.1.
Asalnya kita semua manusia ini datang dari mana?. Jawabnya kita semua bermula
dari roh yang diciptakan oleh Allah SWT dan tinggallah kita dalam alam itu
sebelum roh kita dimasukkan dalam jasad tatkala kita berada di alam rahim (kandungan)
ibu masing-masing. Mengikut sebahagian pendapat, roh kita ditiupkan oleh malaikat ke dalam jasad semasa kita berumur lebih kurang 4 bulan dalam kandungan ibu. Tatkala kita di alam roh, apabila ditanya oleh Allah SWT siapakah tuhan
mereka, semua roh memberi jawapan yang
sama, iaitu Allah adalah tuhan mereka.
Dalilnya ialah seperti firman Allah SWT dalam Surah A’araf[Tempat Yang Tinggi](7:172) yang berbunyi:
“Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika
Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang)
belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri,
(sambil Ia bertanya dengan firmanNya): “Bukankah Aku tuhan kamu?” Mereka semua
menjawab: “Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi”. Yang demikian
supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: “Sesungguhnya kami adalah
lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini”.
1.1.2.
Ini bermakna sebelum masuk ke dalam jasad kita, roh telahpun mengenali Allah
SWT, bahkan sudah menyaksikan bahawa Allah SWT adalah tuhan mereka dan sudah
mengaku menjadi hambaNya. Tetapi tatkala dilahirkan ke dunia, roh dikurung
dalam jasad (badan) manusia.
1.1.3.
Telah diketahui bahawa manusia pertama iaitu Nabi Adam dicipta dari tanah
manakala isterinya Hawa dicipta dari tulang rusuk kiri Nabi Adam. Manusia semua diciptakan daripada air mani lelaki dan benih wanita selepas
berlaku persenyawaan. Berikutnya maka
terbentuklah janin di dalam kandungan
perut ibu masing-masing. Apabila dilahirkan sahaja maka manusia telah memasuki
alam fana, iaitu alam dunia.
1.1.4.
Lihatlah bagaimana anak kita semasa dilahirkan untuk mengetahui bagaimana kita
dilahirkan ke dunia dulu. Lahir dari
lubang kemaluan ibu yang kotor. Kita
lahir dengan badan yang diselimuti dengan lendir dan darah yang busuk dengan
penuh kehinaan. Lahir dalam keadaan yang
paling lemah selemah-lemahnya. Tidak
mengerti apa-apa dan tidak mempunyai apa-apa kekuatan. Hanya menangis yang kita tahu. Lapar menangis, kencing menangis, berak
menangis, sejuk menangis, panas dan tak selesa pun menangis, takut pun
menangis. Bukankah menangis itu fitrah kita?. Lalu membesarlah kita hari demi
hari. Siapakah yang membesarkan
kita?. Ibu kita?. Bukan. Ibu kita hanya
boleh memberikan susu dadanya dan makanan-makanan yang lain kepada kita. Ibu
kita tidak ada kuasa membesarkan kita. Yang membesarkan kita tidak lain
melainkan Allah SWT. Sebab itu ada orang yang makannya tidak pernah putus-putus
tapi badanya kecil dan kurang membesar.
1.2. APAKAH TUJUAN KITA DATANG KE DUNIA?
1.2.1.
Dengan kemahuan dan ehsan Allah SWT maka membesarlah kita. Dari seorang bayi menjadi budak. Dari budak menjadi remaja kemudiannya
bertukar menjadi belia. Dari belia
menjadi dewasa dan kemudiannya tua. Semuanya dengan peliharaan
dan rahmat dari Allah SWT. Namun kita
tetap hina di sisi Allah SWT. Lihatlah
sahaja apa yang ada dalam perut kita yang kita bawa ke mana-mana. Bukankah di dalamnya ada tahi yang busuk dan
hina. Sedarlah itulah kita walaupun
badan dilitupi oleh pakaian yang mahal-mahal dan perhiasan yang hebat.
1.2.2.
Tujuan manusia diciptakan oleh Allah SWT dan dilahirkan ke dunia ini telah
dijelaskan dalam firman Allah dalam Surah Az-Zariyaat[Angin
Kencang](51:56) yang berbunyi:
“Dan
(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu.”
DATANG UNTUK SEKADAR MENCARI BEKALAN AKHIRAT |
1.2.3.
Beribadat kepada Allah SWT tidak hanya bermaksud mengerjakan solat (menyembah
Allah), berpuasa, menunaikan haji, membayar zakat dan melakukan kebajikan dan kebaikan
sahaja. Beribadat mempunyai pengertian yang jauh lebih luas. Beribadat kepada
Allah SWT bermaksud melaksanakan semua perintah Allah (amal makruf) dan
meninggalkan semua laranganNya (nahi mungkar) dengan bersungguh-sungguh. Manusia
perlu menerima hakikat bahawa Allah SWT adalah raja di bumi dan juga di langit. Sebagai seorang
hamba kepada Allah SWT maka manusia seharusnya patuh dan taat kepada semua perintah
dan laranganNya. Semua urusan kehidupan di
dunia ini wajib mengguna pakai hukum
hakam dan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah seperti yang
telah diajar oleh pesuruhnya Nabi Muhammad SAW.
1.2.4.
Selain daripada menjadi hamba Allah SWT di dunia ini, kita juga telah dipilih
oleh Allah SWT untuk menjadi khalifahNya di muka bumi ini bagi memakmurkan
dunia dengan melaksanakan perintah Allah. Allah SWT telah berfirman dalam Surah
Al-Baqarah[Lembu Betina](2:30) yang
berbunyi:
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman
kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”.
Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah
Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat
bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa
bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya
Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”.
1.2.5.
Apakah maksud khalifah menurut bahasa: Khalifah
berasal daripada perkataan Arab iaitu khalafa yang bererti ganti. Ganti
maknanya seseorang yang menggantikan seseorang yang lain. Dia melaksanakan sama
ada bersama-sama dengan orang yang digantikannya atau melaksanakannya ketika
ketiadaannya. Ia termasuklah menggantikan orang yang tiada, menggantikan orang
yang telah mati, menggantikan tempat bagi orang yang tidak mampu menguruskannya
ataupun menggantikan tempat seseorang sebagai memuliakannya.
1.2.6.
Maksud khalifah menurut istilah: Bermakna generasi manusia yang dipilih oleh
Allah SWT sebagai penggantiNya untuk mentadbir, mengurus dan memakmurkan muka
bumi ini dengan berpandukan Al-Quran dan sunah Rasulullah SAW bagi
mencapai matlamat kesejahteraan umat manusia sejagat. Gelaran khalifah diberikan
oleh Allah kepada kaum mukmin keseluruhannya.
Ia tidak terhad kepada keluarga tertentu, kelas tertentu, suku kaum
tertentu atau bangsa tertentu sahaja. Setiap orang mukmin adalah menjadi
khalifah Allah SWT di muka bumi yang sesuai dengan kemampuan dirinya.
1.3.1.
Sesungguhnya tidak ada seorang manusia pun yang tidak akan merasai seksaan di
saat kematian. Apabila manusia dimatikan oleh Allah SWT maka berpisahlah roh
dari jasadnya. Roh manusia akan disimpan oleh Allah di suatu tempat khas
manakala jasadnya pula akan disemadikan dalam tanah, iaitu di dalam kubur. Alam
kubur ialah alam barzakh, iaitu alam pemisah diantara alam dunia dan alam
akhirat. Tidak ada seorang manusia pun yang tahu bila mereka akan mati. Itulah sebabnya
ramai orang yang masih leka dan tiada persediaan untuk menanti saat kematian
mereka. Dalam Surah Al-Anbiya[Para
Nabi](21:35), Allah SWT
berfirman yang berbunyi:
“Tiap-tiap diri akan merasai mati, dan
Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada
Kamilah kamu semua akan dikembalikan.”
TEMPAT PENANTIAN HARI KEBANGKITAN DAN PERHIMPUNAN RAKSASA |
1.3.2.
Apabila seseorang mati maka 3 perkara yang akan mengiringinya ke tanah
perkuburan, iaitu manusia (kaum keluarga, jiran, sahabat handai dan
sebagainya), harta (kereta, kain penutup keranda, payung dan seumpamanya) dan kebajikan
(pahala) dari amalan soleh yang dilakukan semasa hayatnya. Sebaik sahaja
selesai mayat ditalqinkan maka manusia dan harta akan balik ke rumah
masing-masing. Tinggalkan kebajikan
(pahala) yang akan menjadi teman di dalam kuburnya untuk menjadi pembelanya. Sebaik
3 langkah orang meninggalkan tanah perkuburan maka datanglah janji Allah SWT,
iaitu datanglah malaikat Munkar dan Nakir untuk bertanya mayat dalam alam kubur
tentang siapa tuhannya, apa agamanya dan siapa nabinya, apa kitabnya, siapa
saudaranya dan sebagainya. Begitulah kehidupan manusia di alam barzakh setiap
hari berhadapan dengan pertanyaan malaikat. Samada kuburnya menjadi sebahagian
dari taman-taman syurga ataupun sebahagian dari jurang neraka akan bergantung
sepenuhnya kepada bekalan amalannya semasa hidup di dunia.
1.3.3.
Dari hari kehari mayat kita dalam kubur mengalami proses pereputan. Lihat
proses pereputan jasad kita di bawah:
Hari Pertama: Perut dan kemaluan mulai reput. Dua
anggota inilah yang merosakan kehidupan manusia. Dengan dua anggota ini manusia
akan mendapat untung atau celaka.Warna jasad akan bermula dengan hijau tanpa
mekap dan perhiasan.
Hari
kedua: Anggota dalaman seperti hati, jantung dan sebagainya mulai hancur.
Hari
ketiga: Semua anggota akan mengeluarkan
bau busuk.
Selepas
seminggu: Mata, lidah dan pipi mula hancur dan rosak.
Selepas
10 hari: Semua anggota badan telah hancur.
Selepas
2 minggu: Rambut mulai luruh.
Selepas
15 hari: Lalat dan ulat-ulat mulai mencium bau dan memamah jasad.
Selepas
6 bulan: Tiada lagi sisa dari badan kita. Rangka kita mula terbentuk.
1.3.4. Renungkanlah gambar di bawah. Mudah-mudahan boleh melembutkan hati kita.
1.3.5. Lama kelamaan jasad kita akan diselimuti oleh tanah. Yang tinggal hanyalah kerangka tanpa sedikit pun isi dan daging. Dari tanah kita datang dan kepada tanah jugalah kita kembali. Begitulah sempurnanya penciptaan Allah SWT.
1.3.4. Renungkanlah gambar di bawah. Mudah-mudahan boleh melembutkan hati kita.
1.3.5. Lama kelamaan jasad kita akan diselimuti oleh tanah. Yang tinggal hanyalah kerangka tanpa sedikit pun isi dan daging. Dari tanah kita datang dan kepada tanah jugalah kita kembali. Begitulah sempurnanya penciptaan Allah SWT.
INILAH HAKIKAT KITA SELEPAS RATUSAN ATAU RIBUAN TAHUN DI DALAM KUBUR - HEBAT LAGIKAH KITA? |
1.3.6.
Selepas berlakunya hari kiamat maka semua manusia akan dihimpunkan di Padang
Mahsyar untuk melalui proses keadilan di mana manusia akan di adili seadil-adilnya
di mahkamah Allah dan dijalankan timbangan amal (mizan). Selepas mizan akan ada
pula titian yang perlu dilalui untuk ke syurga atau ke neraka iaitu titian Siratul
Mustakim. Ada manusia yang berjaya melalui titian ini hingga berjaya ke syurga dan
ramai yang kecundang hingga terjatuh dibawahnya iaitu ke dalam neraka. Waliyyazubillah. Kesudahan
bagi setiap manusia ialah samada kita mampu ke syurga ataupun ke neraka bagi
meneruskan kehidupan untuk selama-lamanya.
2. Apakah hakikat diri ini.
Tidak lain melainkan dicipta dan dihidupkan oleh Allah di dunia ini
semata-mata untuk mencari bekalan bagi kehidupan yang kekal abadi di akhirat
nanti. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud dunia ini ialah tempat manusia
bercucuk tanam tetapi hasilnya hanya dapat dituai ketika di akhirat nanti. Persiapkanlah diri masing-masing dengan bekalan
yang mencukupi bagi satu perjalanan yang maha jauh. Perjalanan yang tiada
penghujungnya lagi. Infiniti.
“Tiada bekal yang lebih utama daripada takwa. Tiada sesuatu yang lebih
baik daripada diam. Tiada musuh yang lebih berbahaya daripada kebodohan. Tiada
penyakit yang lebih parah daripada berbohong”. – Mutaiara Kata Al-Imam Ja'afar
As-Siddiq
No comments:
Post a Comment