Wednesday 23 September 2015

KEHIDUPAN DI ALAM KUBUR YANG PERLU SELALU DIINGATI

 
1.  Dalam Surah Al-Furqan [Pembeza](25:56), Allah SWT berfirmn yang berbunyi:


“Dan tidaklah Kami mengutuskan engkau (Muhammad) melainkan hanya sebagai pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan”.

2.  Sesuai dengan firman Allah SWT tersebut, sama-sama kita hayati apakah yang telah Rasulullah tinggalkan kepada kita.  Abu Said Al-Khudra menceritakan  bahawa Rasulullah SWT semasa datang ke masjid dan melihat beberapa orang sedang melakukan suatu pekerjaan.  Lalu Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

“Sekiranya kamu banyak mengingati perosak kelazatan, sudah tentu kamu tidak akan sibuk melakukan perkara seperti ini.  Oleh itu, banyakkanlah mengingati perosak kelazatan, iaitu kematian. Kubur sentiasa berkata: ‘Aku adalah rumah terasing, aku adalah rumah sendirian, aku adalah rumah tanah, aku adalah rumah ulat-ulat’. Sekiranya seorang hamba yang beriman dikuburkan, kubur akan berkata kepadanya: ‘Selamat datang. Engkau adalah orang yang berjalan di atas belakangku yang paling aku suka. Hari ini engkau diserahkan kepadaku untuk diuruskan. Engkau akan melihat apa yang akan aku lakukan kepadamu.”

Rasulullah SAW bersabda lagi:

“Lalu kubur itu menjadi lapang seluas mata memandang, lalu dibukakan pintu untuk dia pergi ke syurga. Sekiranya seorang hamba yang jahat atau kafir dikuburkan, lalu kubur berkata kepadanya: ‘Aku tidak mengalu-alukan kamu. Engkau adalah hamba yang berjalan di atas belakangku  yang paling aku benci.  Pada hari ini aku diberikan tugas untuk menguruskanmu.  Engkau akan lihat apa yang akan aku lakukan kepada kamu”.  Kemudian, sisi kubur pun menghimpitnya sehingga tulang-tulangnya hancur”.

Setelah itu Rasulullah SAW memasukkan jari-jari tangan kanan dan kirinya.  Rasulullah bersabda lagi;

“Didatangkan kepadanya 70 ekor ular besar.  Sekiranya seekor ular itu menyemburkan racunnya  ke bumi, nescaya tiadalah tumbuhan yang dapat tumbuh di atasnya. Lalu ular itu mematuknya sehingga dia dibawa untuk dihisab.”

Rasulullah SAW kemudian bersabda lagi: “Kubur itu boleh menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga atau menjadi sebuah jurang dari jurang-jurang neraka”. (Hadis Riwayat Termizi).
 
DESTINASI KITA SELEPAS INI. TINGGAL DALAM RUMAH YANG DIPERBUAT DARI TANAH DAN DITEMANI ULAT TANAH YANG MEMAKAN JASAD KITA. ITULAH NILAI DIRI KITA NANTI. APAKAH ADA LAGI KESOMBONGAN PADA DIRI?
3.   Masya Allah. Alangkah bertuah dan beruntungnya jika kita termasuk dalam golongan orang yang disayangi oleh kubur.  Sebaliknya celakalah diri ini jika menjadi orang yang dibenci oleh kubur. Justeru itu, persiapkanlah diri masing-masing untuk menghadapi saat itu yang pasti dan wajib berlaku kepada kita.

(Sebahagian kandungan dipetik dari buku "Khutbah Rasulullah:Wasiat Agung Buat Umat Tercinta")

“Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai, maka berilah aku taufik sebagaimana yang Engkau cintai” = Mutiara kata Saidina Ali Karamallahu Wajhah.

No comments:

Post a Comment