Wednesday 30 September 2015

HIDUP ATAU MATI: MANA LEBIH BAIK ?

MIMBAR RASULULLAH SAW DI MASJID NABAWI
1.    Dalam surah Al-Furqan[Pembeza](25:56) Allah SWT berfirman yang berbunyi:



"Dan tidaklah Kami mengutusmu (wahai Muhammad) melainkan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar)."

2. Abu Hurairah  menceritakan  Rasulullah SAW pernah berkhutbah yang bermaksud:

“Apabila pemimpin kamu adalah mereka yang paling baik dari kalangan kamu, orang kaya yang ada pada ketika itu pula bersikap dermawan, dan apabila urusan kamu dibincangkan dengan kamu maka ketika itu hidup adalah lebih baik dari mati.  Sebaliknya jika pemimpin kamu adalah golongan paling jahat, orang kaya pula terlalu kedekut dan urusan masyarakat Islam ditentukan oleh orang perempuan maka ketika itu kematian adalah lebih baik dari hidup”.

3.      Intisari dari khutbah Rasulullah SAW ini ialah:

3.1.   Kehidupan dalam masyarakat Islam yang mengikut syariat Allah adalah lebih  baik.

3.2.   Pemimpin yang dipilih bagi memimpin mayarakat Islam adalah orang yang paling baik dari kalangan orang Islam sendiri.

3.3.   Golongan kaya yang dermawan memainkan peranan besar dalam menjadikan sebuah masyarakat harmoni.

3.4.   Orang kaya juga bertanggung jawab membantu pemimpin membangunkan masyarakat.

3.5.   Urusan masyarakat Islam tidak boleh diserahkan sepenuhnya kepada pemimpin wanita.

Petikan dari buku “Khutbah Rasulullah : Wasiat Agung Buat Umat Tercinta”

“Sesiapa yang memberi peringatan dan nasihat kepada rakannya dalam keadaan sembunyi maka sesungguhnya dia telah menasihati dan memperelokkannya. Sesiapa yang menasihati secara terang maka dia telah menyakiti dan mengkhianatinya. Dan bila tidak berguna nasihat secara sembunyi, maka minta tolonglah orang-orang yang baik untuk mencegahnya dari perbuatan maksiat. Maka jika tidak dikerjakan yang demikian, pasti perbuatan maksiat itu akan menjalar dan bermaharajalela sehingga menghancurkan semua.” – Mutiara Kata Abu Dardaa’ r.a                                     

No comments:

Post a Comment