Monday 7 September 2015

HARTA KEKAYAAN BUKAN UNTUK BERMEGAH.


1.  Kebanyakan manusia sangat berbangga dan bermegah dengan kekayaan dunia yang Allah SWT anugerahkan kepada mereka. Kasih dan sayangnya mereka kepada harta dunia tidak dapat dibayangkan lagi seolah-olah ia boleh dibawa bersama-sama setelah mati nanti. 

2.     Abu Hurairah r.a telah berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda  yang bermaksud: "Sesiapa yang mencari dunia untuk berbangga-bangga ke atas orang lain, untuk menjadi kaya atau untuk mendapat nama, walaupun dengan cara yang halal, dia akan bertemu Allah SWT dalam keadaan Allah SWT  sangat murka terhadapnya. Dan sesiapa yang mencari dunia dengan cara yang halal bertujuan supaya dia tidak perlu meminta-minta kepada orang lain, untuk mencari rezeki kepada ahli keluarga dan supaya dia mampu melakukan kebajikan kepada jiran tetangga; maka pada hari kiamat dia akan bertemu Allah SWT dalam keadaan wajahnya bercahaya seperti bulan purnama." (Hadis Riwayat Baihaqi). Maksudnya carilah harta dunia dengan cara yang halal (tidak terlibat riba, tidak melakukan rasuah dan tidak menipu orang lain) bertujuan supaya kita tidak perlu meminta-minta dari orang lain, untuk memberi nafkah kepada ahli keluarga dan supaya kita mampu melakukan kebajikan kepada saudara seagama. Jika ini yang kita lakukan maka pada hari kiamat nanti kita akan bertemu dengan Allah SWT dalam keadaan wajah yang bercahaya seperti bulan purnama dan akan diberikan balasan syurga. Ini adalah jaminan daripada Allah SWT.

3.   Berdasarkan hadis di atas boleh difahami bahawa bekerja dan berusaha untuk mencari kekayaan dunia tidak di larang dalam Islam selagi mana tujuan kekayaan yang diperolehi bukan untuk bermegah-megah dan menunjuk-nunjuk bagi mendapat nama dan pujian.  Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud : "Tidak akan masuk syurga orang yang ada di dalam hatinya sifat takbur walaupun seberat biji sawi" (Hadis Riwayat Muslim).

4.     Sifat bermegah-megah adalah sifat mazmumah yang dibenci oleh Allah SWT seperti dalam firmanNya dalam Surah Al-Qasas[Kesah-Kesah](28:76) yang berbunyi:


“Sesungguhnya Qarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka; dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa. (Ia berlaku sombong) ketika kaumnya berkata kepadanya: “Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah (seperti lagakmu itu).”

5.  Setiap harta yang diperolehi adalah amanah Allah SWT kerana di dalamnya terdapat hak-hak orang lain yang perlu ditunaikan. Harta tersebut perlu dibersihkan dengan membayar zakat jika sampai nisab dan haulnya. Harta tersebut perlu diinfakkan pula dijalan Allah SWT seperti untuk kerja-kerja dakwah, pembinaan masjid atau sekolah agama, membantu anak-anak yatim, disedekahkan kepada fakir miskin, ibu tunggal yang daif yang memerlukan bantuan dan seumpamanya.

5.    Walaupun Islam tidak melarang mencari harta kekayaan tetapi kita perlu beringat bagi mengelakkan agar tidak menjadi orang yang leka dan lalai kerananya.  Amr bin ‘Auf r.a telah menceritakan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud: "Demi Allah! Bukanlah kemiskinan itu yang aku khuatirkan terhadap kamu, tetapi yang aku khuatirkan kepada kamu ialah dunia dilapangkan kepada kamu, sepertimana ia telah dilapangkan kepada orang-orang sebelum kamu, kemudian kamu akan berlumba-lumba untuk mendapatkannya sepertimana orang-orang sebelum kamu berlumba-lumba untuk mendapatkannya. Lalu dunia akan melalaikan kamu sepertimana ia telah melalaikan mereka. (Hadis Riwayat Bukhari).

“Orang yang menggali asas dasar dunia ini dan membina bangunan akhirat di atasnya adalah orang yang bijak. Kawan yang jahat ialah orang yang suka merosakkan orang yang sedang menuju ke jalan Allah. Barang siapa yang terlalu menyintai emas dan perak, dia akan dihina oleh Allah.” – Mutiara Kata Imam Hassan Basri

No comments:

Post a Comment