Friday 11 September 2015

MIZAN : KETAHUI CARA MEMBERATKAN TIMBANGAN PAHALA

 
 
1.   Hari Kiamat dikenali dengan pelbagai nama.  Salah satunya ialah Hari Timbangan (Yaumul Mizan).  Tahukah kita apakah yang dimaksudkan dengan Mizan. Dari segi bahasa (etimologi) mizan bererti alat (neraca) untuk menimbang sesuatu bagi menentukan berat atau ringannya. Dari segi istilah (terminologi) pula, mizan ialah sesuatu yang Allah sediakan pada hari Kiamat untuk menimbang amalan hamba-hambaNya.  

2.   Firman Allah SWT tentang mizan ialah dalam surah-surah berikut:


2.1.   Surah Al-Anbiya[Para Nabi](21:47) yang berbunyi:


“Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal makhluk-makhluk pada) hari kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun; dan jika (amalnya) itu seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan mendatangkannya (untuk ditimbang dan dihitung); dan cukuplah Kami sebagai Penghitung.”

2.2.   Surah Al-A’araf[Tempat Yang Tinggi](7:8) yang berbunyi:


“Dan timbangan amal pada hari itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang berjaya”.

(7:9)

“Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami (dengan meletakkannya pada bukan tempatnya).”

3.   Setelah ditiupkan sangkakala kali kedua, semua manusia yang mati akan dibangkitkan semula dari kubur masing-masing.  Berjalanlah kita berduyun-duyun ke Padang Mahsyar untuk menghadapi mahkamah Allah SWT yang maha adil. Di sinilah setiap amalan kita di dunia walaupun sebesar zarah sekalipun akan ditimbang di hadapan Allah SWT. Berat timbangan inilah yang akan menentukan kita ke syurga atau neraka, Nauzubillahiminzalik. Jika amalan baik lebih berat dari buruk maka syurgalah tempat kita. Jika sebaliknya pula maka di nerakalah tempat kediamannya. Bersediakah kita dengan saat yaumul mizan yang pasti dan wajib berlaku itu?. Jika kita telah bersedia dengannya maka fikirkanlah apakah cara atau kaedah untuk memberatkan timbangan amalan baik kita di atas neraca mizan Allah nanti. 

4.   Empat amalan yang boleh dipraktikkan semasa hidup ini untuk menambahkan berat timbangan amal baik kita di hari yaumul mizan nanti dari pelbagai amalan ialah:

4.1.  PUASA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT:

4.1.1. Puasa yang dikerjakan dengan ikhlas mengikut tuntutan syarak akan menerima ganjaran pahala yang amat besar disisi Allah. Hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Menurut pandangan alim ulama’, semasa di akhirat nanti, jika kita telah kehabisan pahala kerana membayar hutang pahala kepada orang-orang yang kita hutangi kerana dosa-dosa yang kita lakukan kepada seseorang semasa di dunia, pahala puasa tidak akan diberi untuk membayar hutang itu. Pahala puasa hanya digunakan apabila kita menghadapi timbangan amal (mizan) untuk menimbang dosa dan pahala di hadapan Allah SWT nanti. Dengan rahmatNya, Allah SWT akan memberi pahala kepada puasa kita.  Hanya Allah sahaja yang mengetahui nilai pahala tersebut. Sesungguhnya orang yang berkualiti puasanya dan  ikhlas kerana Allah begitu istimewa disisi Allah SWT. 

4.1.2. Firman Allah SWT yang bermaksud : "Semua amal perbuatan anak Adam adalah untuknya, kecuali puasa, ia adalah kepunyaanKu, dan Akulah yang akan membalasnya. Dan bagi orang yang berpuasa diberikan dua kegembiraan. Satu kegembiraan ketika berbuka dan satu kegembiraan lagi ketika menemui Tuhannya (menerima balasan yang telah dijanjikanNya). Dan sesungguhnya bau yang keluar dari mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada kasturi." (Hadis Qudsi Riwayat Tabrani dalam Al Kabir).

4.1.3. Dalam satu lagi hadis Qudsi Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Puasa itu dinding atau perisai dari api neraka dan ia adalah untukKu dan Aku sendiri akan membalasnya. Dia (yang berpuasa) meninggalkan nafsu syahwat, meninggalkan makan dan minum kerana Aku. Sesungguhnya bau yang keluar dari mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah dari bau kasturi". (Hadis Qudsi Riwayat Baghawi, Tabrani dan 'Abdan bin Basyir dari Ibnu Khasasiah).

4.1.4. Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud : "Di syurga terdapat lapan pintu, diantaranya ada pintu bernama Ar-Rayyaan. Tidak diizinkan masuk melaluinya kecuali orang-orang yang berpuasa." (Hadis Riwayat Bukhari).

4.2.  MEMBANYAKKAN ZIKIR “SUBHANALLAH WA BI HAMDIH, SUBHANALLAHIL ‘AZHIM”:

Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Dua kalimat yang ringan di lisan, namun berat ditimbangan, dan disukai Allah SWT ialah:“Subhanallah wa bi hamdih, subhanallahil ‘azhim” (Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya. Maha Suci Allah Yang Maha Agung). (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

4.3.  MEMILIKI AKHLAK YANG BAIK:

4.3.1. Abu Hurairah berkata. Rasulullah SAW pernah ditanya tentang sesuatu yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam syurga, maka baginda pun menjawab, “Takwa kepada Allah dan akhlak yang mulia.” Dan baginda juga ditanya tentang sesuatu yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam neraka, maka baginda menjawab, “Mulut dan kemaluan.” (Hadis Riwayat Termizi).

4.3.2. Dari Saiyidatina Aisyah dia berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya seorang mukmin betul-betul akan mendapatkan kedudukan ahli puasa dan solat dengan akhlak baiknya.” (Hadis Riwayat Abu Daud).

4.3.3. Akhlak yang baik itu sangat banyak.  Antaranya ialah:

(i) Memiliki sifat-sifat mahmudah seperti jujur, amanah, zuhud, qanaah, sabar, ikhlas, bersyukur, suka menolong fakir miskin dan anak yatim, suka bersedekah, reda dengan takdir Allah, mentaati kedua orang tua dan pelbagai lagi.

(ii) Tidak memiliki sifat-sifat mazmumah seperti iri hati, hasad dengki,  bongkak, sombong, riak, ujub, takbur, suka mengumpat, memfitnah, suka dedahkan keaiban orang lain, mencerca orang lain, mengadu domba dan suka memutuskan silaturahim sesame saudara Islam dan pelbagai lagi.

(iii) Istiqamah dengan ajaran Islam, banyak amal ibadah dan amal-amal soleh lain, berdakwah untuk agama Allah, melakukan amal makruf nahi mungkar dan pelbagai lagi.

4.4. PERBANYAKKAN NIAT-NIAT YANG BAIK WALAU PUN BELUM MAMPU MELAKSANAKANNYA:

Berkaitan dengan perkara ini sama-sama kita hayati sabda-sabda Rasulullah SAW berikut:

4.4.1. "Seorang hamba yang dikurniakan Allah ilmu dan niat yang ikhlas, ia berkata, 'Seandainya aku memiliki harta, nescaya aku akan beramal sebagaimana yang diperbuat oleh si polan (golongan yang diberikah harta dan ilmu).' Dengan niatnya tersebut, maka pahala kedua-dua hamba ini sama." (Hadis Riwayat Termizi).

4.4.2."Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

4.4.3. “Sesungguhnya Allah menulis kebaikan-kebaikan dan kesalahan-kesalahan kemudian menjelaskannya. Barangsiapa berniat melakukan kebaikan namun dia tidak (jadi) melakukannya, Allah tetap menuliskanya sebagai satu kebaikan sempurna di sisi-Nya. Jika ia berniat berbuat kebaikan kemudian mengerjakannya, maka Allah menulisnya di sisi-Nya sebagai sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus kali ganda. Barangsiapa berniat berbuat buruk namun dia tidak jadi melakukannya, maka Allah menuliskan di sisi-Nya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Dan barangsiapa berniat berbuat kesalahan kemudian mengerjakannya, maka Allah menuliskannya sebagai satu kesalahan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

5.  Sayangilah masa depan hakiki kita, iaitu masa depan di alam akhirat nanti. Alam di mana kita akan mendiaminya untuk selama-lamanya. Takutilah mahkamah Allah di Padang Mahsyar untuk menghadapi timbangan amalan kita.  Berusahalah semasa hayat dikandung badan ini untuk menghadapinya nanti.  Sekurang-kurangya beramal dengan 4 perkara yang di sebutkan di atas.

“Barangsiapa yang membuka kesalahan orang lain, maka akan dibukakanlah kesalahan-kesalahan keturunannya. Barangsiapa yang menghunuskan pedang kezaliman, maka ia akan terbunuh dengannya. Barangsiapa yang menggali sumur agar saudaranya masuk ke dalamnya, maka ia sendirilah yang nanti akan jatuh ke dalamnya” - Mutiara Kata Al-Imam Jaa’far Ash-Shodiq
Sebahagian kandungan dipetik dari abubasyer.blogspot.com

No comments:

Post a Comment