2. Firman Allah SWT tentang mizan ialah dalam surah-surah berikut:
2.1. Surah Al-Anbiya[Para
Nabi](21:47) yang berbunyi:
“Dan (ingatlah) Kami akan mengadakan
neraca timbangan yang adil untuk (menimbang amal makhluk-makhluk pada) hari
kiamat; maka tidak ada diri sesiapa akan teraniaya sedikitpun; dan jika
(amalnya) itu seberat biji sawi (sekalipun), nescaya Kami akan mendatangkannya
(untuk ditimbang dan dihitung); dan cukuplah Kami sebagai Penghitung.”
2.2. Surah Al-A’araf[Tempat
Yang Tinggi](7:8) yang berbunyi:
“Dan timbangan amal pada hari itu adalah
benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka
itulah orang-orang yang berjaya”.
(7:9)
“Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya
(yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri,
dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami (dengan meletakkannya
pada bukan tempatnya).”
3. Setelah ditiupkan sangkakala kali kedua, semua manusia yang mati akan
dibangkitkan semula dari kubur masing-masing.
Berjalanlah kita berduyun-duyun ke Padang Mahsyar untuk menghadapi
mahkamah Allah SWT yang maha adil. Di sinilah setiap amalan kita di dunia walaupun
sebesar zarah sekalipun akan ditimbang di hadapan Allah SWT. Berat timbangan
inilah yang akan menentukan kita ke syurga atau neraka, Nauzubillahiminzalik. Jika
amalan baik lebih berat dari buruk maka syurgalah tempat kita. Jika sebaliknya
pula maka di nerakalah tempat kediamannya. Bersediakah kita dengan saat yaumul
mizan yang pasti dan wajib berlaku itu?. Jika kita telah bersedia dengannya
maka fikirkanlah apakah cara atau kaedah untuk memberatkan timbangan amalan
baik kita di atas neraca mizan Allah nanti.
4. Empat amalan yang boleh dipraktikkan semasa hidup ini untuk
menambahkan berat timbangan amal baik kita di hari yaumul mizan nanti dari pelbagai amalan ialah:
4.1. PUASA
YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT:
4.1.1.
Puasa yang dikerjakan dengan ikhlas mengikut tuntutan syarak akan menerima
ganjaran pahala yang amat besar disisi Allah. Hanya Allah sahaja yang
mengetahuinya. Menurut pandangan alim ulama’, semasa di akhirat nanti, jika
kita telah kehabisan pahala kerana membayar hutang pahala kepada orang-orang
yang kita hutangi kerana dosa-dosa yang kita lakukan kepada seseorang semasa di
dunia, pahala puasa tidak akan diberi untuk membayar hutang itu. Pahala puasa hanya
digunakan apabila kita menghadapi timbangan amal (mizan) untuk menimbang dosa
dan pahala di hadapan Allah SWT nanti. Dengan rahmatNya, Allah SWT akan memberi
pahala kepada puasa kita. Hanya Allah
sahaja yang mengetahui nilai pahala tersebut. Sesungguhnya orang yang berkualiti
puasanya dan ikhlas kerana Allah begitu
istimewa disisi Allah SWT.
4.1.2.
Firman Allah SWT yang bermaksud : "Semua
amal perbuatan anak Adam adalah untuknya, kecuali puasa, ia adalah kepunyaanKu,
dan Akulah yang akan membalasnya. Dan bagi orang yang berpuasa diberikan dua
kegembiraan. Satu kegembiraan ketika berbuka dan satu kegembiraan lagi ketika
menemui Tuhannya (menerima balasan yang telah dijanjikanNya). Dan sesungguhnya
bau yang keluar dari mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah
daripada kasturi." (Hadis Qudsi Riwayat Tabrani dalam Al Kabir).
4.1.3.
Dalam satu lagi hadis Qudsi Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Puasa itu dinding atau perisai dari
api neraka dan ia adalah untukKu dan Aku sendiri akan membalasnya. Dia (yang
berpuasa) meninggalkan nafsu syahwat, meninggalkan makan dan minum kerana Aku.
Sesungguhnya bau yang keluar dari mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi
Allah dari bau kasturi". (Hadis Qudsi Riwayat Baghawi, Tabrani dan
'Abdan bin Basyir dari Ibnu Khasasiah).
4.1.4.
Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud : "Di syurga terdapat lapan pintu, diantaranya ada pintu bernama
Ar-Rayyaan. Tidak diizinkan masuk melaluinya kecuali orang-orang yang berpuasa."
(Hadis Riwayat Bukhari).
4.2. MEMBANYAKKAN ZIKIR “SUBHANALLAH
WA BI HAMDIH, SUBHANALLAHIL ‘AZHIM”:
Dari
Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Dua kalimat yang ringan di lisan,
namun berat ditimbangan, dan disukai Allah SWT ialah:“Subhanallah wa bi hamdih,
subhanallahil ‘azhim” (Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya. Maha Suci
Allah Yang Maha Agung). (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
4.3. MEMILIKI
AKHLAK YANG BAIK:
4.3.1. Abu Hurairah berkata. Rasulullah SAW
pernah ditanya tentang sesuatu yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam
syurga, maka baginda pun menjawab, “Takwa
kepada Allah dan akhlak yang mulia.” Dan baginda juga ditanya tentang
sesuatu yang paling banyak memasukkan manusia ke dalam neraka, maka baginda
menjawab, “Mulut dan kemaluan.”
(Hadis Riwayat Termizi).
4.3.2. Dari Saiyidatina Aisyah dia berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya seorang mukmin betul-betul akan mendapatkan kedudukan ahli puasa dan solat dengan akhlak baiknya.” (Hadis Riwayat Abu Daud).
4.3.2. Dari Saiyidatina Aisyah dia berkata; Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya seorang mukmin betul-betul akan mendapatkan kedudukan ahli puasa dan solat dengan akhlak baiknya.” (Hadis Riwayat Abu Daud).
4.3.3. Akhlak yang baik itu sangat banyak. Antaranya ialah:
(i) Memiliki
sifat-sifat mahmudah seperti jujur, amanah, zuhud, qanaah, sabar, ikhlas, bersyukur,
suka menolong fakir miskin dan anak yatim, suka bersedekah, reda dengan takdir
Allah, mentaati kedua orang tua dan pelbagai lagi.
(ii) Tidak
memiliki sifat-sifat mazmumah seperti iri hati, hasad dengki, bongkak, sombong, riak, ujub, takbur, suka
mengumpat, memfitnah, suka dedahkan keaiban orang lain, mencerca orang lain, mengadu
domba dan suka memutuskan silaturahim sesame saudara Islam dan pelbagai lagi.
(iii) Istiqamah
dengan ajaran Islam, banyak amal ibadah dan amal-amal soleh lain, berdakwah untuk
agama Allah, melakukan amal makruf nahi mungkar dan pelbagai lagi.
4.4. PERBANYAKKAN NIAT-NIAT YANG BAIK WALAU PUN BELUM MAMPU
MELAKSANAKANNYA:
Berkaitan dengan perkara ini sama-sama kita hayati sabda-sabda Rasulullah SAW
berikut:
4.4.1. "Seorang
hamba yang dikurniakan Allah ilmu dan niat yang ikhlas, ia berkata, 'Seandainya
aku memiliki harta, nescaya aku akan beramal sebagaimana yang diperbuat oleh si
polan (golongan yang diberikah harta dan ilmu).' Dengan niatnya tersebut, maka
pahala kedua-dua hamba ini sama." (Hadis Riwayat Termizi).
4.4.2."Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu
bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia
niatkan." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
4.4.3.
“Sesungguhnya Allah menulis
kebaikan-kebaikan dan kesalahan-kesalahan kemudian menjelaskannya. Barangsiapa
berniat melakukan kebaikan namun dia tidak (jadi) melakukannya, Allah tetap
menuliskanya sebagai satu kebaikan sempurna di sisi-Nya. Jika ia berniat
berbuat kebaikan kemudian mengerjakannya, maka Allah menulisnya di sisi-Nya
sebagai sepuluh kebaikan hingga tujuh ratus kali ganda. Barangsiapa berniat
berbuat buruk namun dia tidak jadi melakukannya, maka Allah menuliskan di
sisi-Nya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Dan barangsiapa berniat berbuat
kesalahan kemudian mengerjakannya, maka Allah menuliskannya sebagai satu
kesalahan.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).
5. Sayangilah masa depan hakiki kita, iaitu masa depan di alam
akhirat nanti. Alam di mana kita akan mendiaminya untuk selama-lamanya. Takutilah
mahkamah Allah di Padang Mahsyar untuk menghadapi timbangan amalan kita. Berusahalah semasa hayat dikandung badan ini
untuk menghadapinya nanti. Sekurang-kurangya
beramal dengan 4 perkara yang di sebutkan di atas.
“Barangsiapa
yang membuka kesalahan orang lain, maka akan dibukakanlah kesalahan-kesalahan
keturunannya. Barangsiapa yang menghunuskan pedang kezaliman, maka ia akan
terbunuh dengannya. Barangsiapa yang menggali sumur agar saudaranya masuk ke
dalamnya, maka ia sendirilah yang nanti akan jatuh ke dalamnya” - Mutiara Kata
Al-Imam Jaa’far Ash-Shodiq
Sebahagian kandungan dipetik dari abubasyer.blogspot.com
Sebahagian kandungan dipetik dari abubasyer.blogspot.com
No comments:
Post a Comment