1. Dalam Surah An-Najm[Bintang](53:39),
Allah SWT berfirman yang berbunyi:
“Dan
bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa
yang diusahakannya.”
2. Maksud firman ini telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam
satu hadisnya. Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda:
TEMPAT BERAKHIRNYA KEHIDUPAN SETIAP ORANG ISLAM |
3. Hadis ini adalah sebagai perincian kepada firman Allah di atas
supaya manusia berusaha melakukan amalan yang pahalanya tidak terputus selepas
meninggal dunia. Rasulullah SAW memberitahu tiga bentuk amalan yang boleh menjamin
pahala yang terus menerus diperolehi seseorang walaupun setelah meninggal dunia.
Apabila seseorang itu meninggal dunia, terputuslah segala amalannya melainkan
tiga perkara yang pernah dilakukannya semasa hidup. Walaupun orang lain yang
beramal, simati akan turut sama memperolehi ganjaran pahala. Ini kerana simati mempunyai sumbangan atau peranan dalam amalan
yang dilakukan oleh orang yang masih hidup.
BERSEDEKAH UNTUK BINA MASJID |
4. Perkara pertama yang disebutkan dalam hadis di atas ialah
sedekah jariah iaitu sedekah yang berterusan dan berkekalan manfaatnya untuk
kegunaan masyarakat umum. Umpamanya sedekah untuk
mendirikan masjid, surau, sekolah, asrama anak yatim, membina jambatan,
mewakafkan buku-buku agama, mewakafkan tanah untuk tujuan kebaikan dan
sebagainya.
5. Jika seseorang tidak berkesempatan melakukan kebajikan semasa
hidup dan dia mewasiatkan kepada warisnya supaya mengambil hartanya untuk membuat
kebajikan seperti dinyatakan di atas maka ini juga termasuk dalam kategori
sedekah jariah. Dari segi fiqh ia lebih dikenali dengan wasiat iaitu sesuatu
muamalat harta yang berkait dengan kematian seseorang dan berkuatkuasa dengan
meninggalnya orang yang memberi wasiat. Apa yang penting ialah si mati mempunyai
niat dan kehendak untuk membuat sedekah jariah semasa hidupnya.
6. Sebaliknya jika si mati langsung tidak mempunyai kehendak dan
niat semasa hidup dan tidak pernah bercita-cita untuk bersedekah lalu dia
meninggal dunia kemudian orang lain bersedekah untuknya maka ini tidak
dipanggil sedekah jariah yang dilakukannya tetapi dilakukan oleh orang lain.
Dengan itu, dia tidak memperolehi pahala daripada sedekah itu. Peranan dan
penglibatan seseorang dalam apa-apa amalan amatlah penting dan niat menjadi
syarat kepada penerimaan amalan. Ini selari dengan sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: “Sesungguhnya amalan-amalan
itu dikira dengan niat dan setiap orang memperolehi apa yang dia niatkan.”
(Hadis Riwayat Bukhari).
MENGAJAR ILMU YANG BERMANFAAT |
7. Perkara kedua yang disebutkan oleh hadis di atas ialah ilmu yang bermanfaat. Ilmu yang dipelajari oleh seseorang kemudian ia disebarkan dan diajarkan pula kepada orang lain yang mendapat faedah duniawi atau ukhrawi. Dengan cara ini, pahala orang yang mengamalkan ilmu yang diajarkannya itu juga diperolehinya tanpa mengurangkan pahala orang yang melakukannya. Imam Ibnu Majah meriwayatkan, katanya: Daripada Sahl bin Mu’az bin Anas daripada ayahnya bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang mengajarkan satu ilmu maka dia memperolehi ganjaran pahala orang yang mengamalkannya tanpa dikurangkan sedikitpun pahala orang yang melakukannya.”
8. Perkara ketiga yang disebutkan oleh hadis ialah anak si mati
yang soleh yang mendoakan untuk kedua ibu bapanya. Si mati telah mendidik
anaknya dengan didikan Islam dan akhlak mulia sehingga dia membesar dalam
ketaatan kepada Allah SWT dan berbakti kepada ibu bapanya. Apa yang diajarkan
oleh si mati itulah yang diamalkan dan menjadi amalan si anak. Ini akan menyambung pahala amalan si
mati. Setiap amalan soleh yang dilakukan anak tetap dikira sebagai pahala untuk
ibu bapanya yang mendidiknya.
9. Kesimpulan dari hadis Rasulullah SAW di atas ialah baginda mengajar umatnya agar memberi perhatian
kepada pelaburan jangka panjang yang sebenar-benarnya atau pelaburan hakiki. Tujuannya ialah
supaya orang yang telah mati tetap memperolehi harta akhirat, iaitu pahala yang
tidak putus-putus walaupun dia telah lama meninggal dunia. Selama mana salah satu dari tiga perkara di atas berlaku maka selama itulah simati akan mendapat harta akhirat. Jika semasa
hidup kita selalu memikirkan tentang kekayaan duniawi dengan berusaha mencari kekayaan dan membuat
pelaburan maka sewajarnyalah kita juga perlu memikirkan kekayaan dan kesenangan
setelah kita dimatikan oleh Allah.
10. Banyakkanlah bersedekah kerana harta yang disedekahkan itulah sebenar-benarnya harta milik kita yang berupa pahala di akhirat nanti. Orang yang bakhil untuk bersedekah kerana mereka gagal memahami hakikat ini. Harta berjuta ringgit dan segala kesenangan lainnya yang kita tinggalkan di dunia ini setelah mati sebenarnya kepunyaan suami atau isteri atau anak-anak kita. Merekalah yang senang lenang sedangkan kita berhadapan dengan fitnah dan azab kubur serta sengsara di akhirat.
11. Jangan jadikan diri kita sebagai manusia yang tidak menyakini adanya pembalasan di akhirat nanti. Semasa hayat masih dikandung badan inilah masa untuk kita berusaha ke arah mencapai kesenangan dan kenikmatan ABADI di negeri akhirat.
10. Banyakkanlah bersedekah kerana harta yang disedekahkan itulah sebenar-benarnya harta milik kita yang berupa pahala di akhirat nanti. Orang yang bakhil untuk bersedekah kerana mereka gagal memahami hakikat ini. Harta berjuta ringgit dan segala kesenangan lainnya yang kita tinggalkan di dunia ini setelah mati sebenarnya kepunyaan suami atau isteri atau anak-anak kita. Merekalah yang senang lenang sedangkan kita berhadapan dengan fitnah dan azab kubur serta sengsara di akhirat.
11. Jangan jadikan diri kita sebagai manusia yang tidak menyakini adanya pembalasan di akhirat nanti. Semasa hayat masih dikandung badan inilah masa untuk kita berusaha ke arah mencapai kesenangan dan kenikmatan ABADI di negeri akhirat.
“Perkataan itu seperti ubat, kalau sedikit
bercakap memberi manfaat, tetapi terlalu banyak bercakap nescaya boleh membunuh,”
– Mutiara Kata Amru Al-As
Sebahagian petikan dari blog www.kuburakhirat.com.
No comments:
Post a Comment