Sunday 4 October 2015

NASIHAT RASULULLAH SAW KEPADA ABU ZARR AL-GHIFARI

                                                                        


1. Dalam Surah Al-Furqan[Pembeza](25:56) Allah SWT berfirman yang berbunyi:  
“Dan tidaklah Kami mengutuskan engkau (Muhammad) melainkan hanya sebagai pembawa khabar gembira dan pemberi peringatan”.

2.  Abu Zarr Al-Ghifari berkata Rasulullah SAW menasihatkannya dalam tujuh perkara;

Mencintai orang miskin dan mendekati mereka, menyuruhku agar aku melihat orang yang lebih rendah dari aku dan agar aku tidak melihat orang yang tinggi dari aku.  Beliau menyuruhku agar aku menyambung tali persaudaraan meski pun aku dijauhi.  Menyuruhku agar aku tidak meminta sesuatu pun kepada seseorang, menyuruhku agar aku mengucapkan kebenaran meskipun pahit, menyuruhku agar aku tidak peduli terhadap celaan orang yang suka mencela kerana Allah dan beliau menyuruhku agar aku memperbanyakkan menyebut perkataan “lahaaula walaquwwataillah billah” kerana ia merupakan simpanan di bawah Arsy.”

Dalam satu riwayat disebutkan, “Dan beliau menyuruhku agar aku mencintai orang miskin dan duduk bersama mereka”.
(Hadis Riwayat Ahmad dan At-Tabrani)

3.      Intisari nasihat Rasulullah itu ialah:

3.1. Mengasihi dan mendekati golongan fakir miskin yang memerlukan bantuan.

3.2.  Tidak pilih kasih dalam sebarang urusan dan perlu adil dalam menilai golongan bawahan dan atasan.

3.3.  Mengeratkan ikatan tali persaudaraan walaupun saudara mara yang lain cuba menghindari.

3.4.   Jangan sesekali meminta-minta dari orang lain.

3.5.  Mengungkap dan mempertahankan kebenaran walau pun hakikat kebenaran itu sangat sukar.

3.6.   Tidak mempedulikan cemuhan dan kritikan golongan yang suka mencela orang lain.

3.7.   Memperbanyakkan lafaz:  

           Petikan dari buku: “Khutbah Rasulullah: Wasiat Agung Buat Umat Tercinta.”

“Orang yang paling aku sukai adalah orang yang menunjukkan kesalahanku”. ~ Mutiara Kata Khalifah ‘Umar Al Khattab

No comments:

Post a Comment