Saturday 10 October 2015

SIAPAKAH YANG BERJAYA DI SISI ALLAH SWT ?


1.   Sebagai orang Islam kita perlu bertanya diri masing-masing.  Apakah tujuan Allah mencipta, kemudiannya melahirkan kita ke dunia ini serta memanjangkan usia kita sehinggalah meninggal dunia?. Adakah tujuannya hanya sekadar untuk mencari makan, memiliki kekayaan dan berseronok dengan kekayaan sahaja. Jika itulah jawapannya maka samalah taraf kita dengan orang kafir yang tidak beriman. Jadilah orang yang berjaya di sisi Allah SWT.

2.  Tujuan Allah SWT mencipta manusia telah dijelaskan dalam Surah Az-Zariyat[Angin Kencang](51:56) yang berbunyi:


“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia, melainkan supaya mereka menyembah-Ku”.
 
ALMARHUM USTAZ FATHI YAKAN
3.   Ulasan bagi tajuk kali ini akan menyoroti isi kandungan buku bertajuk “Apa Ertinya Saya Menganut Islam” (Maza Ya'ni Intiami Lil Islam) yang dikarang oleh Mujahid Ustaz Fathi Yakan.  Siapakah Ustaz Fathi Yakan?. Beliau telah dilahirkan pada 9 Februari 1933 di Tarablas, Lubnan. Mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab walaupun pada peringkat B.A. dan M.A. beliau belajar di dalam bidang kejuruteraan. Beliau terlibat dengan kerja-kerja dakwah Islam sejak tahun 50an lagi dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal tahun 60an. Merupakan antara pelopor dan pengasas Ikhwanul Muslimin Lubnan dan telah menjawat jawatan Ketua Umum Ikwanul Muslimin Lubnan sehinggalah pada tahun 1992. Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dalam pilihanraya Lubnan dan telah memenangi kerusi parlimen sehinggalah pada tahun 1996. Kemudiannya beliau telah mengetuai Jabhah Islami. Beliau telah mengarang lebih dari 35 buah buku. 

4.   Pada Hari Ahad, 14 Jun 2009 beliau telah pulang kerahmatullah ketika berusia 76 tahun. Alfatihah untuk almarhum. Beliau meninggalkan seorang balu, Dr. Mona Haddad Yakan dan 4 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki. Buku-buku karangan beliau telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu (Malaysia & Indonesia) dan menjadi sumber rujukan bagi gerakan-gerakan Islam di Nusantara.  Antaranya ialah  buku yang bertajuk “Generasi Muda & Perubahan”, “Isti'ab, “Golongan Yang Tercicir di Sepanjang Jalan Dakwah”, “Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah”, “Komitmen Muslim Sejati”, “Membentuk Fikrah”, “Visi Gerakan Islam” dan “Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam”.

5.   Dalam bukunya “Apa Ertinya Saya Menganut Agama Islam”, almarhum telah menyebutkan bahawa di dunia ini terdapat tiga kumpulan manusia, iaitu:

5.1. Kumpulan Pertama = Orang yang hidup hanya untuk dunia semata-mata. Mereka dinamakan sebagai golongan ad-dahriyyun. Kumpulan ini hanya ingin hidup dan berseronok di dunia ini sahaja. Mereka sama sekali tidak pernah mempedulikkan balasan Allah di akhirat nanti. Sikap mereka ini sama dengan apa yang telah difirmankan oleh Allah SWT dalam surah-surah berikut:

5.1.1. Surah Al-An’am [Binatang Ternakan](6:29) yang berbunyi:


“Dan tentu mereka akan mengatakan (pula): "Hidup hanyalah kehidupan kita di dunia ini saja, dan kita sekali-sekali tidak akan dibangkitkan". 

          5.1.2. Surah Jaatsiyah[Yang Berlutut](45:24) yang berbunyi:


“Dan mereka berkata: "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang akan membinasakan kita selain masa", dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja.”

5.2.   Kumpulan Kedua = Orang yang hilang pedoman dan panduan Ilahi dalam hidupnya.  Hidup dalam keadaan terumbang ambing dengan keyakinan kepada agama yang tidak mantap. Menjalani kehidupan yang menyimpang dari jalan yang telah dibawa oleh Rasulullah tetapi masih berfikir mereka berada di atas jalan yang benar. Mereka mempunyai kepercayaan kepada Allah SAW dan hari qiamat tetapi aqidah mereka lemah. Mereka terlalu bersifat materialistik walaupun mereka mungkin melakukan amalan-amalan agama yang diperintahkan. 

Kumpulan ini tidak memahami tuntutan Islam sebenar dan akhirnya tertipu dengan amalan mereka. Islam mengajarkan penganutnya berbuat baik sahaja tidak memadai tetapi kebaikan itu hendaklah berlandaskan syariat dan niat mestilah hanya semata-mata kerana Allah SWT barulah ia menjadi ibadat yang ada nilai di sisi Allah. Kita dapat melihat ramai orang yang pergi haji, pergi umrah tetapi membeli rumah dengan meminjam dari bank konvensional yang mengamalkan riba. Tidak sedikit yang suka menderma untuk kebajikan tetapi matlamatnya bercampur antara ibadat dan riak. Ramai yang kuat sembahyang tetapi isteri dan anak perempuannya masih tidak menutup aurat di khalayak ramai. Menyimpan wang dalam bank riba, memakan rasuah dan sebagainya tetapi puasa sunat tidak tinggal.

5.3. Kumpulan Ketiga = Kumpulan orang yang berjaya disisi Allah SWT. Kumpulan ini menganggap bahawa dunia ini hanyalah ibarat ladang atau kebun tanaman di mana mereka perlu mengusahakannya tetapi hasilnya hanya dapat dituai di akhirat nanti. Kumpulan ini benar-benar beriman kepada Allah SWT dan mengikuti jejak yang ditinggalkan oleh Rasulullah. Mereka mengetahui erti kehidupan serta memahami nilai dunia berbanding dengan nilai akhirat. Orang seperti ini seumpama jasadnya sahaja berada di dunia tetapi hatinya sudah berada di akhirat, di dalam syurga. Segala usaha dan kerjanya di dunia adalah diniatkan untuk kepentingan akhirat. Mereka terdiri dari orang yang selalu mendekatkan diri dengan Allah dan sentiasa memelihara agar amalan atau pelaburan untuk akhiratnya tidak rosak. Golongan ini telah dberikan gambaran oleh Allah SWT seperti dalam firmanNya dalam Surah Al-An’am[Binatang Ternakan](6:32) yang berbunyi:


“Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?”.

Rasulullah SAW berkata dalam wasiatnya kepada Abu Hurairah: "Wahai Abu Hurairah! Hendaklah engkau mengikut jalan suatu kaum. Jika manusia lain merasa takut, mereka tidak takut. Mereka mencari keselamatan dari api neraka.” Abu Hurairah bertanya, "Siapakah mereka itu?. Jelaskan mereka itu padaku hingga aku dapat mengenalinya." Rasulullah  menjawab: "Suatu kaum dari umatku di akhir zaman. Mereka berkumpul pada Hari Qiyamat di tempat berkumpulnya para nabi. Jika manusia memandang mereka, manusia mengira bahawa mereka adalah para nabi dari keadaan yang mereka lihat hinggalah aku beritahu kepada mereka nanti. Aku katakan, "Umatku, umatku." Maka para makhluk mengetahui bahawa mereka bukanlah para nabi. Mereka berlalu seperti kilat dan angin. Pandangan mata yang hadir kagum dengan cahaya mereka."

Abu Hurairah berkata lagi, "Wahai Rasulullah, beritahuku  apakah amalan mereka. Mudah-mudahan aku dapat mengikuti mereka." Rasulullah menjawab: "Wahai Abu Hurairah, kaum itu menempuh jalan sukar hingga sampai pada tingkatan para nabi. Mereka memilih lapar setelah Allah memberikan (peluang) kepada mereka untuk (sentiasa) kenyang, memilih pakaian kasar setelah Allah memberi mereka pilihan berbagai pakaian, dan memilih haus setelah Allah memberi mereka rasa puas. Mereka meninggalkan itu semua kerana mengharapkan apa yang ada di sisi Allah (redhaNya dan nikmat Syurga). Mereka tinggalkan yang halal kerana takut banyak dihisab. Para nabi dan malaikat takjub dengan ketaatan mereka kepada Allah. Kebahagian bagi mereka! Kebahagian bagi mereka! Aku ingin agar Allah mengumpulkan aku bersama mereka."

Kemudian Rasulullah menangis kerana rindu kepada mereka. Lalu baginda berkata: "Jika Allah hendak mengazab penghuni bumi lalu memandang mereka, maka Dia berpaling dan tidak jadi menurunkan azab. Barang siapa berpaling dari jalan mereka, maka mereka akan terbeban kerana kerasnya azab."

6. Tiga kumpulan manusia telah dibentangkan.  Ayuh, bersegeralah muhasabah diri kita masing-masing.  Dalam kumpulan manakah kita berada?. Sampan sudah berada di air dan dayung juga telah berada ditangan. Ayuh dayunglah ke arah mana yang kita mahu tuju. Tepuk dada dan tanyalah iman kita. Mana satukah idaman kalbu?.

“Barangsiapa yang membuka kesalahan orang lain, maka akan dibukakanlah kesalahan-kesalahan keturunannya. Barangsiapa yang menghunuskan pedang kezaliman, maka ia akan terbunuh dengannya. Barangsiapa yang menggali sumur agar saudaranya masuk ke dalamnya, maka ia sendirilah yang nanti akan jatuh ke dalamnya”.- Mutiara Kata Al-Imam Jaa’far Assidiq
Sebahagian kandungan  dipetik dari blog abubasyer.blogspot.com

No comments:

Post a Comment