Thursday 24 December 2015

MENGINGATI RASULULLAH SAW

 
MAKAM RASULULLAH SAW DIMASJID NABAWI, MADINAH

1.  Pada hari ini (24.12.2015) sekali lagi umat Islam seluruh dunia menyambut kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW atau apa yang kita kenali sebagai Maulidur Rasul.  Pada 12 Rabiulawal, iaitu 1,444 tahun yang lalu Muhammad bin Abdullah, Rasulullah telah dilahirkan ke dunia untuk membawa sinar kepada umat manusia dan membawa rahmat kepada seluruh alam.  Dalam konteks ini Allah SWT telah berfirman dalam Surah Al-Anbiyaa [Para Nabi](21:107) yang berbunyi:




“Dan tiadalah Kami mengutus kamu, melainkan untuk (menjadi) rahmat bagi semesta alam”.

2.   Dalam Surah Ali Imran[Keluarga Imran](3:31), Allah berfirman yang berbunyi:




“Katakanlah (wahai Muhammad) jika kamu semua mencintai Allah maka ikutlah aku (Nabi Muhammad), nescaya Allah SWT akan mencintai kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.

3. Tujuan menyambut Maulidur Rasul ini tidak lain melainkan untuk mengingati Rasulullah dan menunjukkan kasih sayang kita kepadanya.  Kita idak sempat menatap wajah Rasulullah. Kita menjadi umat yang istimewa kerana walaupun tidak melihat wajahnya kita tetap beriman kepada agama yang dibawanya. Tanpa melihat wajahnya apakah lagi cara untuk kita mengingati Rasulullah. Mungkin dengan cara kita melihat gambar-gambar yang telah berusia ribuan tahun berkaitan Rasulullah. Di bawah ini saya paparkan sebahagian kecil gambar-gambar berkaitan Rasulullah untuk tatapan kita bersama.  Mudah-mudahan dengan menatapnya kita akan merasa lebih kasih dan sayang serta dekat kepadanya.  Islam mengajar kita untuk menyayangi Rasulullah lebih dari ahli keluarga kita sendiri.


RUMAH RASULULLAH DI MEKAH SEDANG DIROBOHKAN





















SURAT KEPADA RAJA NIJASHI, RAJA HABSYAH

SURAT KEPADA RAKYAT OMAN, ARAB SELATAN

SURAT KEPADA RAJA HERCULES
“Gantunglah cita-citamu di tempat yang tinggi supaya ia tidak dapat dimusnahkan oleh orang lain kerana cita-cita itu adalah sumber kekuatan perjuangan yang tidak terhingga dari segi zahir dan batinnya” – Mutara Kata Imam Abu Hanifah

No comments:

Post a Comment