Wednesday 30 December 2015

PERINGATAN DARI ALLAH SWT TENTANG HARTA (BAHAGIAN 1)


1.   Dalam Surah Al-Imran [Keluarga Imran](3:14) Allah SWT telah berfirman yang berbunyi:


“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas dan perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga).”

2.      Sebagai pencipta manusia, Allah mengetahui apa yang sangat diminati oleh manusia. Harta menduduki tempat ketiga selepas wanita dan anak-anak.  Memang benar manusia sejak dari zaman dahulu hingga kini malah selamanya akan meminati harta.  Malah ada orang yang sanggup menggadai nyawa kerana mencari harta kekayaan dunia.  Rela meninggalkan suruhan Allah SWT dan melanggar perintahNya kerana menegejar harta. Di dalam Surah Al-Qashah[Kesah-Kesah]  Allah telah merakamkan kesudahan kehidupan seorang manusia bernama Qarun yang sangat cinta dan kasih kepada harta. Qarun yang hidup sezaman dengan Nabi Musa lebih 3000 tahun lalu telah dibinasakan oleh Allah bersama-sama hartanya kerana kesombongan dan ingkar kepada perintah Allah. Sebagai perbandingannya manusia dengan harta ialah seperti semut dengan gula.  Semut akhirnya mati kerana gula.  Begitulah juga bagi sebilangan manusia yang sanggup mati atau kesudahannya mati kerana mengejar harta.

3.      Allah telah mengetahui bahawa manusia akan rosak kerana mengejar harta.  Setelah dikurniakan harta manusia tidak mampu mengurusnya mengikut jalan yang telah ditentukan oleh Allah. Melalui posting kali ini dan berikutnya kita akan sama-sama mengikuti apakah peringatan Allah dalam Al-Quran tentang harta. Peringatan itu ialah dalam surah-surah berikut:

3.1.   HARTA TIDAK DAPAT MENEBUS DIRI DARIPADA SEKSAAN DAN AZAB ALLAH

3.1.1.   Dalam surah Ar-Ra’ad[Guruh](13:18) Allah berfirman yang berbunyi:


“Bagi orang-orang yang memenuhi seruan Tuhannya, (disediakan) pembalasan yang baik. Dan orang-orang yang tidak memenuhi seruan Tuhan, sekiranya mereka mempunyai semua (kekayaan) yang ada di bumi dan (ditambah) sebanyak isi bumi itu lagi besertanya, nescaya mereka akan menebus dirinya dengan kekayaan itu. Orang-orang itu disediakan baginya hisab yang buruk dan tempat kediaman mereka ialah neraka Jahanam dan itulah seburuk-buruk tempat kediaman.

3.1.2. Dalam surah Al Imran[Keluarga Imran](3:10) Allah berfirman yang berbunyi:



“Sesungguhnya orang-orang yang kafir, harta benda dan anak-anak mereka, sedikitpun tidak dapat menolak (siksa) Allah dari mereka. Dan mereka itu adalah bahan bakar api neraka”.

(3:116)



“Sesungguhnya orang-orang yang kafir baik harta mereka maupun anak-anak mereka, sekali-kali tidak dapat menolak azab Allah dari mereka sedikitpun. Dan mereka adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya”.

3.2. HARTA  TIDAK BOLEH HANYA BERLEGAR DALAM KALANGAN ORANG-ORANG KAYA SAHAJA

Dalam surah Al-Hasyr[Pengusiran](59:7) Allah berfirman yang berbunyi:





“Apa saja harta rampasan yang diberikan Allah kepada RasulNya (dari harta benda) yang berasal dari penduduk kota-kota maka adalah untuk Allah, untuk Rasul, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang dalam perjalanan, supaya harta itu jangan beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu. Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat keras hukumannya”.

3.3.   HARTA ITU ADALAH UJIAN DARI ALLAH

3.3.1. Dalam surah Al-Baqarah[Lembu Betina](2:155) Allah berfirman yang berbunyi:





“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.”
 
3.3.2. Dalam surah Al-Imran[Keluarga Imran](3:186) Allah berfirman yang berbunyi:







“Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan (juga) kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak yang menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.” 

3.4.  HARTA BOLEH MENJADI PENGHALANG KEPADA JALAN ALLAH
 
Dalam surah At-Taubah[Pengampunan](9:24) Allah berfirman yang berbunyi:




“Katakanlah: “jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya”. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.” 

3.5.   SURUHAN MENAFKAHKAN HARTA YANG BAIK-BAIK

Dalam surah Al-Baqarah[Lembu Betina](2:267) Allah berfirman yang berbunyi:






“Wahai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan Allah) sebahagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu menafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memalingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahawa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.” 

3.6.   HARTA TIDAK MAMPU MENYATUKAN HATI-HATI MANUSIA

Dalam Surah Al-Anfal[Harta Rampasan Perang](8:63) Allah berfirman yang berbunyi:





“Dan yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Gagah lagi Maha Bijaksana.”
 
4.   Dalam keadaan kita sibuk berebut harta dunia yang tidak di cari oleh Rasulullah SAW itu, kita jangan sama sekali lupa akan amaran dan peringatan dari Allah SWT seperti di atas.  Janganlah kita jadi penghuni neraka kerana leka mencari harta dunia ataupun memperolehinya dengan jalan yang di murkai oleh Allah.

“Barangsiapa yang membuka kesalahan orang lain, maka akan dibukakanlah kesalahan-kesalahan keturunannya. Barangsiapa yang menghunuskan pedang kezaliman, maka ia akan terbunuh dengannya. Barangsiapa yang menggali sumur agar saudaranya masuk ke dalamnya, maka ia sendirilah yang nanti akan jatuh ke dalamnya”.- Mutiara Kata Al-Imam Jaa’far Assidiq

No comments:

Post a Comment