Saturday 25 April 2015

TIDUR ADALAH KEMATIAN KECIL

 


1.   Islam mengajar kita supaya membaca doa berikut apabila bangun dari tidur:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ                    

Alhamdulillaahil Ladzii Ahyaanaa Ba’da Maa Amaatanaa Wailaihin Nusyuur
Maknanya: "Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami kembali setelah mematikan kami dan kepada-Nya (kami) akan dibangkitkan."

2.   Sebenarnya setiap dari manusia adalah seperti berada dalam keadaan mati ketika tidur. Kenapa Allah SWT menghidupkan manusia semula setelah mematikannya tatkala tidur. Dalam Surah Az-Zumar [Rombongan-Rombongan](39:42), Allah SWT berfirman yang berbunyi:


“Allah (Yang Menguasai Segala-galanya). Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).”

3.  Orang berkata bahawa tidur itu adalah kematian kecil manakala kematian adalah tidur yang besar. Kita wajib bertanya kepada diri kita kenapakah Allah menghidupkan kita semula ketika kita telah dimatikan olehNya semasa kita tidur.  Jawapannya bukan kerana Allah mahu kita pergi kerja atau menghantar anak ke sekolah atau menguruskan perniagaan kita dan sebagainya.  Tujuan Allah SWT hanyalah satu, iaitu supaya kita masih dapat terus mengabdikan diri kita kepadaNya. Dalam konteks ini Allah SWT berfirman dalam Surah AzZariyaat [Angin Yang Kencang](51:56) yang berbunyi:

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”

4. Hakikat yang perlu kita sedari ialah Allah menciptakan kita untuk beribadah kepadaNya, untuk mengenaliNya, berzikir kepada-Nya, solat kepada-Nya, memuji-Nya, menyembah-Nya dan menyeru orang lain untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Inilah sebenarnya tujuan mengapa Allah memberi kita kehidupan setelah Dia mematikan kita tatkala kita tidur.


“Satu dirham disedekahkan ketika masa sihat dan bakhil lebih afdal (baik) dari seratus dirham diwasiatkan ketika akan mati”. – Mutiara Kata Ibnu Mas’ud.

No comments:

Post a Comment